آمادگی مجلس برای حمایت از صنعت نساجی

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در نخستین گردهمایی تخصصی صنایع نساجی، پوشاک و فناوری‌های وابسته استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی نساجی در ایران و به خصوص در استان اصفهان می‌توان گفت نساجی حرف اول را در خودکفایی میزند و بنده اعتقاد دارم که مسیر اقتصاد مقاومتی را می‌توان از صنعت نساجی شروع کرد. بر همین اساس نمایندگان مجلس آماده حمایت از این حرفه در بخش قانون‌گذاری و نظارت هستند.

محمد منزه: حسینعلی حاجی دلیگانی تصریح کرد: نبود حمایت در طی سال‌های گذشته باعث شده تا تعدادی از کارخانه‌های نساجی و پوشاک تعطیل شوند که این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده‌ای است، اما در چند سال اخیر تفکر راه‌اندازی شهرک پوشاک توسط مسئولان استان اجرایی شده تا دسترسی اهالی شهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف به این شهرک ایجاد و شبکه‌ای ایجاد شود تا زنجیره پوشاک و نساجی با فناوری روز ارتباط داشته باشد.

او تصریح کرد: آغاز عملیات ساخت شهرک نساجی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به اصفهان انجام می‌شود و این شهرک می‌تواند بر اساس پیش‌بینی کارشناسان بالغ‌بر ۱۲۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کند و در سال حدود پنج میلیارد دلار کالا توسط فعالان حاضر در شهرک تولید شود.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اساسی‌ترین معضل اقتصاد كشور گفت: افزايش روزانه نقدینگی در کشور مهم‌ترین مشكل عمده اقتصادی محسوب می‌شود که به‌وسیله برخی اقدامات بانک‌ها و مؤسسات مالي به وجود آمده است.

او تأکید کرد: بانک‌ها در سال حدود 260 هزار میلیارد تومان سود سپرده می‌دهند این در صورتی است که تنها از محل وام‌های اعطایی، 60 هزار میلیارد درآمد دارند. در حال حاضر 70 درصد سپرده‌ها توسط یک درصد جامعه به‌صورت سپرده درآمده و اگر جلوی این خلق نقدینگی گرفته نشود به‌تبع آن تورم شدیدی در کشور ایجاد خواهد شد.

حاجی دلیگانی افزود: میزان نقدینگی کشور در سال 54 حدود 85 میلیارد تومان بود و در حال حاضر این رقم به هزار و 800 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که افزایش نقدینگی 34 هزار برابری را نشان می‌دهد.

به گفته نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی، 842 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار در کشور پرداخت می‌شود که بالای 800 هزار میلیارد تومان آن ناعادلانه تقسیم می‌شود و باید فکری به حال این مسائل اساسی در اقتصاد کشور کرد.

*استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رشد و توسعه استان

فرماندار اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه برای رشد و توسعه استان در واحدهای مختلف باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود، بیان کرد: باید شرایط رشد و پیشرفت استان را مهیا کنیم و این امر میسر نیست مگر اینکه از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم. در هر کشوری که دولت تنها نقش حمایتی و نظارتی خود را انجام داده و زمینه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد، موفقیت بیشتری به دست آورده است.

حسین سیستانی با اشاره به لزوم بررسی دلایل مشکلات اقتصادی تصریح کرد: مشکلات جامعه می‌تواند ناشی از دلایل بسیاری اعم از مالی، مقرراتی و... باشد اما ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار مهم است، صنعت نساجی و پوشاک به دلیل اینکه می‌تواند اشتغال بالایی ایجاد کند باید رابطه معناداری با دانشگاه برقرار کند.

او اذعان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل ما اشتغال جوانان است و یکی از صنایع موفق که می‌تواند به‌خوبی این مشکل را برطرف کند صنعت پوشاک و نساجی است، اما برای رونق دوباره صنعت پوشاک و نساجی باید از ارتباط صنعت با دانشگاه بهره جست و ارتباط بین این دو را با حمایت‌های بخش‌های مختلف قوی‌تر کرد.

*خلاقیت به عنوان موتور به حرکت درآورنده صنعت نساجی

عضو هیئت‌علمی دانشکده صنایع نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ارتباط با اهمیت پوشاک دانش‌بنیان و نقش آن در بازار جهانی گفت: منسوجات به دو دسته متداول و فنی تبدیل می‌شوند. اکثر برندهای معروف دنیا از منسوجات فنی که همواره با بهره‌گیری از نوآوری و خلاقیت هستند در تولید خود استفاده می‌کنند؛ اما متاسفانه در کشور ما این‌گونه نیست و منسوجات مصرفی در کشور از نوع متداول هستند. سود صادرات منسوجات فنی بسیار زیاد است و کشورهای زیادی خواهان خرید و استفاده از آن هستند اگر در این نوع محصولات به خودکفایی برسیم مطمئنا رونق به صنعت نساجی بر خواهد گشت.

سید مهدی حجازی افزود: امروز خلاقیت به عنوان موتور به حرکت درآورنده صنعت نساجی به شمار می‌رود؛ در حال حاضر برندهای معروف پوشاک دنیا با بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری‌های جدید و مدرن توانسته‌اند در کار خود سود زیادی کسب کنند و موفق شوند.

او با تأکید بر اینکه کلید طراحی پوشاک فنی، تعامل صنعت و دانشگاه است، اظهار کرد: دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با کادر مجرب آماده تعامل سازنده با فعالین صنعت پوشاک است؛ ایده‌های بسیار خوبی در حوزه کارشناسی تا دکترا در سطح دانشکده وجود دارد و امید است با بهره‌گیری صنعتگران از آن ایده‌ها بتوان صنعت نساجی و پوشاک کشور را متحول کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده صنایع نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: پدر صنعت فعلی ما صنعتگر خارجی است و فعالان بخش صنعت موتور محرکه این بخش را دانشگاه نمی‌دانند. در حال حاضر زیرساخت‌های ارتباط دانشگاه با صنعت در استان فراهم شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وجود شهرک علمی و تحقیقاتی در استان است. با وجود اینکه هفت هزار نفر نیروی متخصص جوان و فارغ‌التحصیل در قالب ۵۰۰ شرکت در آنجا مشغول به فعالیت هستند اما فقط دو شرکت در حوزه نساجی در شهرک وجود دارد، با این وجود این سؤال مطرح می‌شود که آیا صنعت نساجی آن‌قدر قدیمی است که اجازه فعالیت در شهرک را ندارد؟ باید گفت خیر صنعتگران باید به دانشگاه اعتماد کنند و با استفاده از ایده‌های نو صنعت پوشاک ما را احیا کرده و سهم بسیار بسزایی در صادرات داشته باشند.

در حاشیه برگزاری این همایش مدیر بازرگانی شرکت تعاونی ماشین دوخت قهرود در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: نخستین گردهمایی تخصصی صنایع نساجی، پوشاک و فناوری‌های وابسته با هدف ایجاد تحول در صنعت پوشاک و دستیابی توسعه این صنعت با توجه به سابقه آن است.

علیرضا صادقی افزود: اکنون زمینه مناسبی برای فعالیت این صنعت در داخل کشور به دلیل محدودیت‌های واردات پوشاک مهیا شده است که می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی، دانش و ماشین‌آلات روز بر رونق آن تاثیرگذار باشد.

او با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به خصوص با باز گذاشتن درهای واردات توجه خاصی به صنعت پوشاک نشد، تاکید کرد: واردکنندگان پوشاک لطمه بسیاری به تولیدکنندگان داخلی زدند، اما در پی محدودیت‌های سال گذشته، تولیدکنندگان پوشاک با اشتیاق بیشتری نسبت به توسعه این صنعت گام برداشته‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار