توسعه هواشناسی؛ محرک توسعه استان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در جریان بازدید از گروه رسانه‌ای رویداد پارسی با بیان اینکه ما به رسانه‌ها به‌عنوان همکار نگاه می‌کنیم، اظهار کرد: با توجه به اهمیت هواشناسی در دنیای امروز، توجه خاصی به این مقوله در سراسر دنیا می‌شود.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز :‌ حمیدرضا خورشیدی ادامه داد: در حال حاضر، ایستگاه‌های خودکار اطلاعات را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند و دقت، سرعت و صحت اطلاعات افزایش یافته است، خوشبختانه خودکارسازی ایستگاه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم و این موضوع باعث شده تا اطلاعات با دقت و سرعت منتقل شود و در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد.

او افزود: هواشناسی کاربردهای بسیاری در موارد مختلفی همچون راهداری، دریانوردی و صنایع نظامی پیدا کرده است، همچنین در بخش کشاورزی این کاربردها بسیار زیاد است و به همین دلیل چند سالی است در خصوص هواشناسی کشاورزی اقدامات خوب و گسترده‌ای شکل گرفته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد تغییرات اقلیم در زندگی مردم بسیار تأثیرگذار است، افزایش دمای هوا، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد پس هواشناسی با اقتصاد نیز ارتباط نزدیکی دارد. با توجه به تمام این موارد و اینکه اطلاعات هواشناسی مهم است، بخش توسعه هواشناسی کاربردی را راه‌اندازی کردیم که هدف آن توسعه نقش هواشناسی در زندگی مردم است، در نخستین گام هم در بخش کشاورزی به شکل جدی وارد شدیم و اقدامات روزبه‌روز در حال گسترش است.

او تأکید کرد: مردم نیز به مسائل هواشناسی حساس‌تر شده‌اند و پیگیر اخبار آن هستند، لذا ارتباط ما با رسانه نیز بسیار خوب و سازنده است و به‌عنوان همکار به هم نگاه می‌کنیم و هدف همه ما خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه است، نمونه این نوع همکاری‌ها در فروردین‌ماه به‌خوبی مشخص شد که باعث شد خسارات جانی و مالی در اثر بارندگی‌ها کاهش یابد. هواشناسی در عمل به رسالت‌های خود و حفاظت از جان و مال مردم به‌خوبی عمل کرده است.

خورشیدی اضافه کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی قوی یکی از مواردی است که در هواشناسی در حال انجام است تا بتوان برای امور مختلف برنامه‌ریزی کرد تا برای توسعه در آینده با مشکلی روبرو نشویم. فعالیت‌های تحقیقاتی در هواشناسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه شود که در این بخش نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.

او در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه «آیا کشور به دوره ترسالی وارد شده است؟» گفت: سناریوهای مختلفی در خصوص تغییرات اقلیم وجود دارد اما مهم‌ترین سناریوها می‌گوید در حال حرکت به سمت خشک‌سالی‌های طولانی‌مدت هستیم، این خشک‌سالی‌ها نتیجه تغییر اقلیم است، بارش‌های سنگین و سیلابی و دماهای حدی (سرما و گرمای شدید) از دیگر نتایج تغییر اقلیم هستند.

*توجه به هواشناسی گردشگری

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: بارش در شرایط خشک‌سالی‌ها نمی‌تواند نشان‌دهنده ترسالی باشد بلکه به سمت خشک‌سالی حرکت می‌کنیم و باید در زمینه حفظ منابع آبی دقت لازم شکل گیرد.

او در خصوص گردوغبار در اصفهان نیز گفت: دلیل ایجاد این پدیده به خاطر وجود کانون‌های گردوخاک است که بر اساس بررسی‌ها در نقاطی از استان اصفهان و سمنان و مناطقی که نوع خاک آنها رسی است، قرار دارند لذا باید این کانون‌ها به‌خوبی مشخص شوند تا بتوان پیش‌بینی دقیق‌تری داشت و هشدارهای لازم را صادر کرد.

خورشیدی، جنوب سمنان و حوالی اردستان را از جمله کانون‌های گردوخاک عنوان و تصریح کرد: در تیرماه الگوی وزش باد تغییر کرده و از شرق به سمت غرب می‌وزد، لذا کانون‌هایی که در شرق وجود دارند باعث ایجاد مشکل می‌شوند. البته در برخی موارد و با تغییر الگوی وزش باد، گردوخاک‌ از سمت کانون‌های غرب و عراق می‌آیند.

او در مورد میزان روزهای آلوده استان اصفهان نیز گفت: سال گذشته (سال 97) به دلیل ناپایداری‌هایی که وجود داشت میزان روزهای آلوده کم بود و سال خوبی در این بخش داشتیم، اما در سال 96 روزهای پایدار زیاد و جو ساکن بود و لذا آلودگی بیشتری وجود داشت اما برای امسال از الان نمی‌توان پیش‌بینی بسیار دقیقی برای روزهای آلوده داشت اما به‌طورقطع با نزدیک شدن به این فصول به‌صورت دقیق‌تر می‌توان در خصوص آلودگی صحبت کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود عنوان کرد: در حال حرکت از سمت ایستگاه‌های سنتی هواشناسی به سمت ایستگاه‌های خودکار هستیم و در این بخش اقدامات خوبی در استان شکل گرفته و تعدادی از ایستگاه‌ها تغییر کرده‌اند اما باید توجه داشت که ایستگاه‌های خودکار هم نیاز به پشتیبانی دارند، این موضوع نیازمند منابع مالی مناسب است. همچنین به دنبال ساخت ایستگاه‌های جدید هستیم، اما برای تأمین تجهیزات و امکانات که همه آنها هم وارداتی هستند و نیاز به منابع ارزی دارند با مشکلاتی روبرو هستیم و ضروری است نگاه ویژه‌ای به این بخش صورت پذیرد تا مشکلات کاهش یابد.

او افزود: یکی از تجهیزات موردنیاز، رادار است که متأسفانه در اختیار نداریم درحالی‌که از آن برای مباحث پیش‌بینی کوتاه‌مدت همچون تگرگ و رگبار می‌توان به‌خوبی استفاده کرد، بنابراین امیدواریم با تأمین منابع مالی بتوانیم در این زمینه اقدامی انجام دهیم.

خورشیدی عنوان کرد: در زمینه هواشناسی کاربردی هم اقدامات خوبی در سطح استان شکل گرفت، در بخش کشاورزی وارد شدیم و هر هفته جلساتی با کارشناسان این بخش داریم تا توصیه‌ها به دست کاربر نهایی برسد و کاربر بتواند از آن اطلاعات و توصیه‌ها استفاده کند. در بخش هواشناسی عمرانی هم کارهای خوبی در حال انجام است تا به‌طور مثال یک پیمان‌کار بداند چه زمانی بتن‌ریزی کند و چه زمان کار عمرانی انجام شود. همچنین در بخش‌ رصد آلودگی هوا با جدیت فعالیت می‌کنیم و در زمینه گردشگری هم در حال کار هستیم.

او تصریح کرد: درصورتی‌که به توصیه‌های هواشناسی توجه شود، هم به اقتصاد استان و هم به اقتصاد گردشگری کمک می‌شود، چون گردشگر در فصل مناسب به استان می‌آید تا لذت ببرد لذا باید اطلاعات صحیحی داده شود تا گردشگران در مواقع مناسب به استان وارد شده و بیشتر اقامت داشته باشند تا منافع اقتصادی بیشتری برای استان و کشور داشته باشد.

*اصفهان گرم‌تر از گذشته

در ادامه معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: شرایط آب و هوایی به شکلی است که توجه به هواشناسی روزبه‌روز در حال گسترش است، دماهای حدی، سرمازدگی، سیل و... باعث شده که هواشناسی در سراسر دنیا موردتوجه قرار گیرد.

نوید حاجی بابایی ادامه داد: هواشناسی نیاز به ابزار دقیق و تجهیزات دارد و تحریم‌ها تا حدودی باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تأمین ابزار شده است، از طرفی برای اینکه پیش‌بینی‌ها دقیق باشد نیاز به اطلاعاتی است که باید در اختیار ما قرار گیرد، در حال حاضر، ریزگزدها یکی از معضلات است که باید به آن رسیدگی شود، متأسفانه کانون‌های گردوخاک همچنان نامشخص است و این کار را بسیار سخت می‌کند، در خصوص سیلاب‌ها نیز مشخص نیست مکان‌های سیل‌خیز استان چه مکان‌هایی هستند. ممکن است با چند میلی‌متر بارندگی در نقطه‌ای شاهد وقوع سیل باشیم اما با همان میزان بارندگی در نقطه‌ای دیگر هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون باید شیب، نوع خاک و موارد مختلف در مناطق را بررسی کرد. پس پایش و شناخت محل مهم است.

او با بیان اینکه «جو» مدام در حال تغییر است، تأکید کرد: متأسفانه برخی از هشدارها جدی گرفته نمی‌شود، برای مثال طوفان نائین در نوروز 98 را چند روز قبل پیش‌بینی کردیم و حتی هشدار دادیم اما جدی گرفته نشد، این واقعیت را باید قبول کنیم که نمی‌توان مقابل بلایای طبیعی را گرفت اما می‌توانیم از پیامدهای آن کم کنیم.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در زمینه پیش‌بینی هوای اصفهان گفت: گرما در اصفهان همچنان ادامه خواهد داشت، دمای اصفهان نسبت به بلندمدت حدود دو تا سه درجه افزایش را نشان می‌دهد و تا اواسط مردادماه این روند ادامه دارد، این افزایش دما بیشتر در مناطق مرکزی، شرق و شمال اصفهان ملموس است، از اواسط مرداد هوا کمی خنک‌تر می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم هفته پایانی تیر و هفته نخست مردادماه گرم‌ترین هفته‌های اصفهان باشند، لذا با توجه به شرایط موجود در خصوص مصرف آب و برق هم هشدار دادیم، اطلاعیه‌ها را به‌صورت مستمر منتشر می‌کنیم تا از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

او تصریح کرد: امسال کل استان گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود؛ خوروبیابانک، کاشان، نائین، اردستان و منطقه مرکزی استان، افزایش دمای بیشتری نسبت به بلندمدت دارند. خور گرم‌ترین و بویین‌میاندشت هم خنک‌ترین نقطه استان است.

*مکان‌یابی برای نصب پنل‌های خورشیدی

در ادامه، رئیس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی استان اصفهان عنوان کرد: در مدیریت آب و پایش خشک‌سالی، وضعیت جوی و تغییرات دما و مدل‌های جوی، اقلیمی و آلودگی، مدیریت بحران و انرژی‌های نو اقدامات خوبی در سطح استان شکل گرفت.

لیلا امینی ادامه داد: مکان‌یابی برای نصب پنل‌های خورشیدی انجام شد که بر اساس داده‌ها این کار شکل گرفت اما در خصوص انرژی بادی باید گفت بر اساس اطلاعات به دست آمده، اصفهان ظرفیت چندان مساعدی برای توسعه انرژی بادی ندارد.

او ادامه داد: در زمینه گردوخاک، مکان‌یابی برای نصب سنجنده‌ها انجام شد، همچنین در مدل‌یابی کارهای خوبی شکل گرفت، در مدل‌های آلودگی اقدامات گسترده‌ای انجام شد و پایش خشک‌سالی نیز به‌صورت مرتب در حال انجام است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار