تاثيرات اجتماعي برگزاري جشنواره كودك در اصفهان

اصفهان به عنوان يك قطب گردشگري در كنار زيرساخت‌هاي صنعتي گسترده، هويت خود را هميشه با اتفاقات فرهنگي-هنري پيوند داده و با تجربه عظيم در برپایی ادوار جشنواره كودك، مسيري روشن در راستاي تبديل شدن به قطب سينماي كودك در خاورميانه را در پيش دارد.

اميرحسين جعفري: اصفهان به عنوان يك قطب گردشگري در كنار زيرساخت‌هاي صنعتي گسترده، هويت خود را هميشه با اتفاقات فرهنگي-هنري پيوند داده و با تجربه عظيم در برپایی ادوار جشنواره كودك، مسيري روشن در راستاي تبديل شدن به قطب سينماي كودك در خاورميانه را در پيش دارد.

این پتانسیل، در مقاطعی كه كشور در شرايط عادي به سر مي‌برد، همواره سبب‌ساز ايجاد شور و هيجان ميان خانواده‌ها از طریق پيگيري برنامه‌هاي فرهنگي مي‌شد و اکنون در زمانه‌ای كه كرونا سايه خود را بر سر شهر افکنده، برگزاري هوشمندانه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان مي‌تواند باعث بهبود روحيه شهروندان و جلوه‌گر رنگي نو به این شهر همیشه زنده باشد.
ارائه برنامه‌ها به‌صورت مجازي در بستر فضای اينترنت، نه تنها دسترسي آسان‌تري براي عموم مردم به برنامه‌ها ايجاد مي‌كند، بلكه با عدم تجمع افراد، به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي براي گسترش نیافتن بيماري می‌انجامد. بايد توجه كرد كه نگراني‌هاي اجتماعی از اين بابت، كاهش توجه و عدم شركت در برنامه‌ها را در پيش خواهد داشت و برگزاری جشنواره به شیوه غیرحضوری و استفاده از راهکارهای برخط، فضایی تازه را برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان در این رویداد به وجود خواهد آورد.

شركت هنرمندان برجسته و حضور اساتيد معتبر در كارگاه‌ها و قرار گرفتن آنها در روند برپایی «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» با روش‌های نوین، باعث ارتقای كيفي اين برنامه نسبت به هر سال خواهد شد. اين تحول براي كودكان و نوجوانان شهر نيز يك فرصت خوب براي كسب تجربه‌اي با كيفيت در راستاي استفاده از محتواي تصويري چنين برنامه‌اي است و مي‌تواند به ایجاد روحيه مثبت در نوجوانان بیانجامد ضمن آن که امکان تحقق ورود نسل نو به سينما در قالب «المپیاد» اهميت بالایی دارد و عامل افزایش دغدغه و مسئولیت برگزاركنندگان این رویداد است زيرا هر نوجوان با شركت در جشنواره این امکان را دارد که در آینده تبديل به يك هنرمند در عرصه سينما شود.

واقعیت آن است که کرونا، در كنار تمامي مصائبش، اهميت و عادت استفاده از بسترهاي مجازي و مديريت الكترونيك را به همگان آموخت و مي‌توان از اين تجربه در سال‌هاي آينده نيز براي كاهش هزينه‌ها و از طرفي برای فراگیری این رویداد بهره برد چرا که با اجرای برنامه‌ها از طریق شبكه‌هاي مجازي، بيشتر شهروندان از امكان ارتباط با جشنواره برخوردار خواهند بود و عدالت شهروندی در این زمینه بیشتر محقق خواهد شد.

باید توجه داشت که پس از گذران يك دوره نسبتا طولاني از اين بيماري، شهرهاي مختلف نيازمند چنين تحولاتي در سطح خود براي سرگرمي و ارتقای سطح فرهنگي شهروندان‌شان هستند و از این کارکرد اجتماعی نباید غافل شد. ثمره‌ رواني برگزاري چنين جشنواره‌هايي قابل تأمل است و اثرگذاری‌اش بر روحيه مردم كلانشهر‌ها در مواجه با روزمرگي‌های زندگي، و تبلور نشاط و اميد در آنها موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

اميد است به زودي و با اعلام پلتفرم مشخص این رویداد، شهروندان و علاقه‌مندان به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان بتوانند در بستری امن از اين اتفاق مهم كمال استفاده را ببرند و از سویی تجربه‌اي مهم از برگزاري اين مراسم در شرايط سخت اين دوران، نصيب برگزارکنندگان و مديريت شهري شود و با ايجاد امكان قرارگيري برنامه‌ها در بسترهاي مجازي در آينده، شاهد تغييراتي مثبت در اين راستا باشيم و اصفهان مانند همیشه نقش خود در توسعه و پيشرفت را ایفا کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار