ایران تشنه کامیابی در شیکاگو

مرحله نهایی والیبال لیگ ملت‌های از بامداد امروز در شهر شیکاگوی آمریکا شده و شش تیم برتر مرحله گروهی برای کسب جام مقابل هم صف‌آرایی خواهند کرد.

امیرحسین احتشامی: تیم ملی والیبال ایران‌هم که توانست با نمایشی درخشان به‌عنوان تیم دوم مرحله گروهی راهی مرحله نهایی شود یکی از شش تیم برتر این دوره از رقابت‌ها محسوب می‌شود و به امید کسب سکو در شیکاگو حاضرشده است. شاگردان کولاکوویچ بر اساس قرعه در گروه B با تیم‌های لهستان و برزیل هم‌گروه شده‌اند و باید با این دو حریف پرآوازه پیکار کنند. بر اساس برنامه این رقابت‌ها دو تیم از هر گروه راهی مرحله نیمه‌نهایی خواهند شد و مسابقه‌ای میان تیم‌های سوم هر گروه برای کسب جایگاه‌های پنجم و ششم برگزار نخواهد شد.

روسیه فاتح نخستین دوره لیگ ملت‌ها

لیگ جهانی والیبال در سال 1990 به‌عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی در این رشته ورزشی راه‌اندازی شد تا نشان متفاوتی از فعالیت‌های فدراسیون جهانی در اواخر قرن بیستم باشد. البته فدراسیون جهانی والیبال برای برگزاری بیست و نهمین دوره این رقابت‌ها (سال 2018) تغییرات عمده‌ای در این رقابت‌ها لحاظ کرد که تغییر نام به «لیگ ملت‌های والیبال» ازجمله آن است. شورای دپارتمان لیگ جهانی مهرماه سال 96 در نشست یک‌روزه خود در پاریس و هم‌زمان با جشن هفتادمین سالروز تاسیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) این تصمیم را گرفت. بر اساس تغییرات جدید، لیگ ملت‌های والیبال از سال 2018 در دو گروه زنان و مردان با حضور 16 تیم تحت یک نام برگزار ‌شد و 12 تیم ازجمله ایران تا هفت سال آینده در رقابت‌های گروه مردان ثابت بوده و چهار تیم نیز متغیر هستند. مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال سال 2019 در مدت پنج هفته برگزار می‌شود و 12 تیم اصلی حداقل یک هفته میزبانی در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها دارند. سال گذشته نخستین دوره لیگ ملت‌های با سازوکار تازه برگزار شد و سرانجام شش تیم موفق به حضور در مرحله پایانی مسابقات شدند که ایران جایی در میان برگزیده‌ها نداشت. در دوره نخست صربستان به‌جای ایران در مرحله نهایی حاضرشده بود و پنج تیم دیگر همان تیم‌هایی بودند که در سال جاری هم به فینال مسابقات راه پیداکرده‌اند. در نخستین دوره این رقابت‌ها که در فرانسه برگزار شد تیم میزبان به همراه روسیه راهی بازی فینال شدند و روس‌ها توانستند در یک بازی برتر میزبان را با نتیجه سه بر صفر شکست داده و نخستی قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال را به نام خودشان سند بزنند.

نبرد سرنوشت‌ساز ایران با لهستان

نخستین بازی تیم ملی ایران در این مرحله پس از یک روز استراحت بیشتر نسبت به رقبا برگزار خواهد شد. ایران در نخستین بازی خود باید به مصاف تیم ملی لهستانی برود که در بازی نخست خود مقابل تیم ملی برزیل قرار گرفت. لهستان در این دوره لیگ ملت‌های والیبال از تمام ستاره‌های خود استفاده نکرده بود و ایران نیز توانست در هفته سوم دور مقدماتی که به میزبانی ارومیه برگزار شد، با نتیجه سه بر دو این تیم را شکست دهد. شاگردان ایگور کولاکوویچ در تیم ملی ایران با برتری در این دیدار می‌توانند نیمی از راه صعود به مرحله نیمه‌نهایی را طی کنند و در غیر این صورت کار برای صعود بسیار سخت‌تر خواهد شد، چراکه تیم ملی برزیل با همه بازیکنان و ستاره‌های خود در شیکاگو حضور دارد. میانگین سنی تیم ملی لهستان در این دوره از رقابت‌ها ۲۶ سال است. میانگین قدی این تیم نیز ۱۹۷ سانتی‌متر است که از تیم‌های بلندقد این دوره مسابقات به شمار می‌رود. ماتیوس بیئنیک با ۲۱۰ سانتی‌متر بلندقدترین و جاکوب با ۱۸۰ سانتی‌متر کوتاه قدترین بازیکنان لهستان محسوب می‌شوند. همچنین الکساندر اسلیوکا نیز با کسب ۱۱۸ امتیاز در دور مقدماتی، امتیازآورترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. کارول کلوس نیز با ۲۰۱ سانتی‌متر قد و ۸۷ کیلوگرم وزن کاپیتان تیم ملی لهستان است. ویتال هینن نیز به‌عنوان سرمربی هدایت تیم ملی لهستان را بر عهده دارد.

برزیل حریفی نام‌آشنا برای ایران

دومین بازی تیم ملی ایران نیز با یک روز استراحت کم‌تر نسبت به حریف، مقابل تیم ملی برزیل خواهد بود. درصورتی‌که ایران بتواند بازی نخستش در این مرحله را با برتری پشت سر بگذارد، می‌تواند با آرامش خاطر بیشتری مقابل برزیل قرار بگیرد. تیم ملی ایران در هفته دوم دور مقدماتی لیگ ملت‌ها با نتیجه سه بر دو و در یک بازی نزدیک به برزیل باخت و این موضوع نشان‌دهنده نزدیک بودن قدرت دو تیم به یکدیگر است. میانگین سنی تیم ملی برزیل در این دوره از رقابت‌ها ۲۹ سال است. میانگین قدی این تیم نیز ۱۹۶ سانتی‌متر است که از تیم‌های قد متوسط این دوره مسابقات به شمار می‌رود. لوکاس ساتکمپ با ۲۰۹ سانتی‌متر بلندقدترین و داگلاس پورزا با ۱۷۸ سانتی‌متر کوتاه قدترین بازیکنان برزیل هستند. همچنین یوئاندی لئال نیز با کسب ۱۶۰ امتیاز در دور مقدماتی، امتیازآورترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. برونو رزنده نیز با ۱۹۰ سانتی‌متر قد و ۷۶ کیلوگرم وزن کاپیتان تیم ملی برزیل است. هدایت این تیم را رنان دال‌زاتو به‌عنوان سرمربی بر عهده دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار