پرونده ای برای رودخانه

بارش های سیل آسای امسال باوجود خسارت هایی که در پی داشت اما باعث شد که میزان ذخایر سدهای کشور از جمله ذخیره سد زاینده رود به طور چشمگیری افزایش یابد تا جایی که پس از یک سال خشکی زاینده رود از بهار امسال آب در زاینده رود جاری شد و طبق آخرین اخبار قرار است تا پایان تابستان 98 جریان آب زاینده رود ادامه داشته باشد.

اصفهان امروز: پیش از بارندگی های فروردین 98 بنا به پیگیری نمایندگان اصفهان در مجلس و استاندار و شهردار اصفهان در مورد برقراری جریان این رودخانه، مطالبات و پیگیری های زیادی انجام شده بود. زاینده رود از جهات مختلفی با هویت شهر و استان اصفهان پیوند خورده و مسائل زیادی را در حوزه های مختلف از لحظه ورود رودخانه به شهر تا خروج آن در پی دارد. از جمله محل سرچشمه رودخانه در کوهرنگ و حجم سد زاینده رود که به میزان بارندگی اصفهان و آب شدن برف ها وابسته است تا کشت پاییز و تابستان کشاورزان شرق اصفهان که در گرو بازگشایی زاینده رود بوده و در ادامه اختلاف هایی که بر سر تقسیم آب زاینده رود میان استان های اصفهان ، یزد و چهارمحال بختیاری است.
خشکی زاینده رود نیز یکی از دلایل تاثیرگذار در آلودگی هوای اصفهان است و این مسئله با افزایش ریزگرد ها در هوای اصفهان از این جهت ارتباط دارد که خشکی تالاب گاوخونی به یکی از کانون های آلودگی هوای اصفهان تبدیل شده است. البته از جمله دغدغه های دوستداران محیط زیست استان اصفهان این است که با خشکی زاینده رود و در ادامه خشکی تالاب گاوخونی نه تنها افزایش ریزگردهای اصفهان را شاهد خواهیم بود بلکه حیات جانداران این تالاب که از حقابه زیست محیطی محروم شده اند را نیز به خطر می اندازد.
در چند سال گذشته چندین بار شاهد قطع شدن جریان آب و انتقال آب زاینده رود به استان های همجوار بودیم که این امر به اختلاف هایی مبنی بر تعیین حقابه زاینده رود میان اصفهان و استان های همجوار منجر شد و به جرئت می توان گفت جریان پایدار زاینده رود جزو مهمترین مطالبات مردم اصفهان از استاندار و مسئولان مختلف شهر بوده است. بازگشایی زاینده رود در سال گذشته به مدت هرچند کوتاه و به بهانه کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان بار دیگر شادی و نشاط را به مردم بازگرداند.
بازگشایی زاینده رود مانند خونی تازه در رگ های مردمی بود که افسرده و غمگین بودند و تا جایی که در جدیدترین نظرسنجی اصفهان در رتبه آخر کشور از لحاظ شادی قرار داشت. اما اکنون بهانه ای هرچند کوتاه داشتند تا عصر به عصر راهی بوستان های اصفهان شوند و برای پیاده روی یا صرف شام لحظات خود را کنار رودخانه سپری کنند. اما از زمستان سال پیش تا کنون اتفاقات تاثیرگذاری باعث برقراری جریان زاینده رود به مدت طولانی تر شد و شاید جرقه آن با استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان در مجلس زده شد که مطالبه مهم مردم شهر که برقراری جریان زیانده رود بود را از دولت خواستار بودند.
در تابستان سال 97 وضعیت سد زاینده رود به حدی بحرانی شده بود که تأمین آب شرب مردم اصفهان نیز به خطر افتاده بود و ذخیره آب پشت سد تنها به حدود 10 درصد کاهش یافته بود. همین مسئله باعث شده بود که بیش از 12 ماه اصفهان رنگ آب رودخانه را به خود نبیند.
تصاویر زیر وضعیت بحرانی سد زاینده رود در خرداد ماه 97 را به خوبی نشان می دهد. ( گزارش تصویری کامل از سد زاینده رود )


بازگشایی زاینده رود در نوروز 98 قطعی است

اسفندماه سال 97 بود که استاندار اصفهان از قطعی بودن بازگشایی زاینده رود در نوروز 98 خبر داد تا این رودخانه همزمان با سال نو در کلانشهر اصفهان جاری باشد. عباس رضایی در جریان بازدید از رزمایش نوروزی 98 در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان بود که خبر داد: زمان و حجم دقیق افزایش خروجی سد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد. مسافران نوروزی سال قبل حدود 2/5 میلیون نفر بودند و پیش بینی می شود این میزان در نوروز 98 حدود 25 تا 30 درصد افزایش یابد. ( متن کامل خبر )
استاندار اصفهان به اشاره به تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران گفت: قابلیت اسکان 400 هزار نفر در شبانه روز در استان فراهم شده است و در این ارتباط تمامی هتل ها، مهمانپذیرها و مدارس درنظر گرفته شده است. این در حالی بود که حسن روحانی ‎رئیس جمهور 13 اسفند 97 به وزارت نیرو دستور داد ضمن در نظرگرفتن نیازهای زیست ‌محیطی، به گونه‌ای برنامه‌ ریزی کند که در ایام نوروز آب در زاینده رود جاری شود.


زاینده‌رود تا اواسط خردادماه ۹۸ جاری می‌ماند

چند روز پس از صحبت های استاندار اصفهان درباره بازگشایی زاینده رود، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در 26 اسفند ماه با اشاره به اینکه ذخیره امروز سد زاینده رود 171 میلیون مترمکعب است، گفت: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته زاینده‌رود از 29 اسفند ماه در شهر اصفهان جاری خواهد بود.
حسن ساسانی در مورد آخرین تصمیمات برای بازگشایی زاینده‌رود در نوروز، اظهار کرد: قرار است رهاسازی و افزایش خروجی آب از سد زاینده‌رود به‌گونه‌ای باشد که 29 اسفند ماه آب در سطح شهر اصفهان جاری باشد. بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از نوروز، زاینده‌رود تا 20 خرداد جهت تحویل نوبت دوم حقابه‌ کشاورزان غرب و شرق اصفهان جاری خواهد بود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص رسیدن آب به تالاب گاوخونی، گفت: تلاش بر این است با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب به تالاب گاوخونی برسد.
او در مورد آخرین وضعیت سد زاینده‌رود، گفت: وضعیت آب سد زاینده رود امروز 171 میلیون مترمکعب است، همچنین ورودی سد 32 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 12.5 مترمکعب بر ثانیه است. ساسانی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارش‌ها 1400 میلی‌متر است. ( متن کامل خبر )
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان نیز در همان روزهای قبل از نوروز بر بازگشایی زاینده رود تأکید کرد و اعتقاد داشت که بازگشایی زاینده رود می تواند تأثیر بسزایی برای رونق گردشگری اصفهان در نوروز 98 داشته باشد. به گفته فریدون اله یاری جاری بودن آب در زاینده رود در ایام عید نوروز به توسعه گردشگری و نشاط و شادابی اصفهان و افزایش رضایت گردشگران نوروزی کمک می کند. ( متن کامل خبر )
بر اساس همین مذاکرات بود که 25 اسفند 97 دریچه سد زاینده رود برای جاری شدن رودخانه دوباره باز شد یا اصفهان در نوروز میزبان رودخانه و گردشگران باشد.

در فیلم زیر لحظه بازگشایی دریچه های سد زاینده رود در تاریخ 25 اسفند 97 را می بینید


تصویر زیر شادی و شکرگزاری یکی از شهروندان اصفهانی هنگام رسیدن آب به شهر را نشان می دهد ( گزارش تصویری کامل )


فقط 20 درصد تالاب گاوخونی آبگیری شد

پس از وقوع سیل در جای جای ایران در انتهای فروردین ماه مدیر کل ستاد بحران استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شده است و همین میزان هم در حال فرونشستن است.
منصور شیشه‌فروش اظهار کرد: تالاب گاوخونی در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده است و مورد توجه بسیاری از استان‌ها است. تالاب خواستگاه ۵۰ گونه جانوری بوده و می تواند گرد و غبارهای کشور را در دل خود نگه دارد، اگر هم خشک باشد کانون گرد و غبارهای داخل کشور به حساب می‌آید پس باید حق آبه این تالاب تامین شود. در حال حاضر ۲۰ درصد تالاب گاوخونی آبگیری شد و همین میزان هم در حال فرونشستن است.

عکس زیر بازگشت پرنده ها به تالاب گاوخونی در اردیبهشت 98 را نشان می دهد ( گزارش تصویری از وضعیت تالاب گاوخونی )

زمان دقیق بسته شدن سد زاینده‌رود هنوز اعلام نشده است

در اردیبهست ماه 98 بود که رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به نزدیکی انتخابات هنوز جلسه ای برای بررسی شرایط زاینده رود برگزار نشده است، گفت: هنوز زمان دقیق بسته شدن دریچه های سد زاینده رود اعلام نشده است.
اسفندیار امینی در خصوص آخرین وضعیت زاینده رود و زمان دقیق بسته شدن دریچه های سد زاینده رود، اظهار داشت: قرار بود اواخر اردیبهشت و یا اوایل خرداد ماه کمیته پنج نفره تصمیم گیر آب زاینده رود جلسه ای برگزار کند و با بازدیدهای میدانی از سطح زیر کشت غله شرق اصفهان و شرایط آن، تاریخ دقیق بستن آب زاینده رود را اعلام کنند. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم نه تنها جلسه ای برگزار نشده بلکه هنوز زمان بسته شدن دریچه های سد زاینده رود اعلام نشده است. رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه در سال آبی جاری، کشت غله در شرق اصفهان دیرتر و اوایل بهمن ماه آغاز شد، تصریح کرد: با توجه به خنکی هوا در فروردین و اردیبهشت ماه، میزانی نیاز آبی کشت غله بیشتر خواهد بود. به گفته امینی، با این حال بارش های بهاری و خنکی هوا طی دو ماه گذشته کمک کرد تا محصول وقت بیشتری برای رشد رویشی خود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در سال آبی ۹۴، برای کشت پاییزه آب زاینده رود ۲۸ روز در آبان ماه تحویل کشاورزان داده شد، یادآور شد: در سال زراعی جاری آب زاینده رود تنها حدود ۱۸ روز در بهمن ماه تحویل کشاورزان داده شد و این موجب شد سطح زیر کشت غله کمتر باشد. رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان پیش بینی کرد: با این میزان آب تحویلی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت غله رفته است.

‌جریان زاینده‌رود تا نیمه دوم خرداد ماه


‌معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۷۳۷ میلیون مترمکعبی مخزن سد زاینده‌رود، گفت: طبق برنامه قبلی ابلاغی از سوی شورای هماهنگی حوضه زاینده رود، قرار است آب زاینده رود تا نیمه دوم خرداد ماه جریان داشته باشد.
‌حسن ساسانی در موردآخرین وضعیت سد زاینده‌رود، اظهار کرد: در تاریخ دوشنبه ۱۳ خرداد ماه، ورودی به سد زاینده‌رود ۱۳۴ و خروجی از سد ۱۰۴ مترمکعب بر ثانیه و ذخیره مخزن سد زاینده رود ۷۳۷ میلیون مترمکعب است. او با بیان اینکه دیگر بارشی در سرچشمه زاینده رود نداشته ایم، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۱۴۱ میلیمتر بارش در سرچشمه‌های زاینده‌رود ثبت شده است. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مورد افزایش ورودی سد زاینده رود با گرمای هوا و ذوب برف‌ها، گفت: ورودی سد زاینده‌رود بیشتر از این نخواهد شد، اما اینکه طی یک ماه گذشته ورودی به سد زاینده‌رود بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ مترمکعب بر ثانیه بود، به واسطه پشتوانه بارشی برف در فصل سرد بوده که اکنون ذوب شده است. او در مورد برخی اخبار مبنی بر جریان زاینده رود تا پایان خرداد ماه، گفت: طبق برنامه قبلی ابلاغی از سوی شورای هماهنگی حوضه زاینده رود، قرار است آب زاینده رود تا نیمه دوم خرداد ماه جریان داشته باشد و این شورا تصمیم جدیدی برای جریان دوباره زاینده رود اتخاذ نکرده است. از خرداد به بعد کشت غله دیگر نیاز به آبدهی ندارد و بعد از این تاریخ کشاورزان شرق اصفهان برداشت محصول خواهند داشت. او همچنین در مورد آبیاری باغات غرب استان در تابستان امسال، گفت: مطابق برنامه منابع و مصارف آب تحویل آبی معادل ۷۵ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است و در هر ماه بین یک هفته و یا ۱۰ روز آب توزیع خواهد شد.

جریان 20 روزه زاینده‌رود برای کشاورزان اصفهان

پس از پایان دوره تحویل حقابه کشت پاییزه شرق اصفهان و بعد از خشکی 10 روزه زاینده‌رود، در نخستین ساعات سیزدهم تیر ماه دوباره خروجی آب از سد زاینده رود برای آبیاری باغات و کشت تابستانه کشاورزان شرق و غرب اصفهان در یک دوره 20 روزه افزایش یافت. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این باره گفت: مطابق آخرین تصمیم قرار است آب زاینده‌رود نزدیک 20 روز در شرق اصفهان و حدود 15 روز در غرب اصفهان تحویل کشاورزان داده شود. حسن ساسانی در مورد آخرین شرایط و نحوه توزیع حقابه تابستانه کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: مطابق آخرین تصمیم شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده‌رود مقرر شد برای تامین آب مورد نیاز درختان و کشت های چند ساله و کشت‌های انجام شده حجمی معادل 350 میلیون متر مکعب طی تابستان امسال در اختیار کشاورزان اصفهان قرار گیرد. او با بیان اینکه با توجه به محدود بودن این حجم، میزان آب تعیین شده به صورت سهمیه‌بندی توزیع خواهد شد، افزود: مطابق آخرین تصمیم در کمیته 15 نفره زاینده رود قرار است آب نزدیک 20 روز در شرق اصفهان و حدود 15 روز در غرب اصفهان تحویل کشاورزان داده شود و در مرداد ماه نیز این رویه تکرار خواهد شد. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: در شهریور ماه نیز این رویه بازبینی خواهد شد و در صورتی که از حجم معین تخطی نشود، آب باقی مانده در شهریور ماه توزیع خواهد شد که طبیعتا مدتی کوتاه‌تر از دو ماه قبل خواهد بود. او در موردآخرین ذخیره سد زاینده رود، اظهار کرد: در حال حاضر ورودی سد زاینده‌رود 75 و خروجی آن 99 مترمکعب بر ثانیه است، همچنین ذخیره مخزن سد زاینده‌رود 843 میلیون مترمکعب است. ساسانی در مورد باز و بسته شدن مکرر زاینده‌رود و خشک شدن و نادیده گرفتن حقابه زیست‌محیطی رودخانه، اظهار کرد: ما تمایل زیادی برای جریان دائمی زاینده رود و تحویل حقابه زیست‌محیطی داریم، اما وزارت نیرو حجم محدود آب را معین کرده است، با این وجود این موضوع در حال بررسی است. او در مورد گلایه سمن های زیست محیطی و شهروندان نسبت به اینکه آب منطقه‌ای حقابه تالاب گاوخونی را نادیده می‌گیرد و همچنین عدم حضور نماینده محیط زیست در کمیته 15 نفره، اظهار کرد: اگر محیط زیست تمایل به حضور در این کمیته داشته باشد به طور حتم از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما تا امروز حتی حضور محیط زیست در کمیته 15 نفره از طرف اداره کل محیط زیست مطرح نشده است. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: در این کمیته کشاورزان حقابه خود را مطالبه می‌کنند و اگر محیط زیست نیز در آن حضور داشته باشد به طور قطع مطالبه‌گر حقابه زیست‌محیطی زاینده رود و تالاب خواهد بود. او با بیان اینکه گویا در جلسه اخیر شورای هماهنگی زاینده رود تصمیم خاصی در مورد تالاب گاوخونی اتخاذ نشد، یادآور شد: البته در جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود، معاون سازمان محیط زیست یکی از اعضای اصلی آن است و در آن جلسه اگر هر تصمیمی در خصوص کشاورزان گرفته می‌شود نماینده محیط زیست می‌توانند مطالبه‌گر حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود و تالاب باشند.

فیلم خوشحالی مردم اصفهان از بازگشایی زاینده رود


جریان متناوب زاینده‌رود


این در حالی است که استاندار اصفهان با بیان اینکه آب ممکن است نزدیک ۲۲ روز جاری باشد، ادامه داد: پس از آن ممکن است به مدت ۱۰ روز جریان آب بازایستاد و دوباره در یک دوره دیگر آب به مدت ۲۰ روز جریان یابد. (متن خبر) عباس رضایی با بیان اینکه حجم آب که برای کشت بهاره امسال در نظر گرفته‌شده ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: نزدیک ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب، کشت پاییزه و صنعت استان از مهر امسال در نظر گرفته‌شده است و متناوب بودن جریان زاینده‌رود در تابستان به دلیل مدیریت هرچه بهتر آب موردنظر برای پاییز است. رضایی با بیان اینکه امسال مقدار بیشتری آب نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، گفت: کشاورزان و باغداران خواهان تخصیص آب برای کشت بهاره شدند و استانداری اصفهان وظیفه خود دانست که این درخواست را در شورای عالی آب پیگیری کند. او با اشاره به اینکه احتمال دارد پیگیری‌های صورت گرفته به مصوبه‌ای برای تخصیص ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان کشت بهاره منجر شود، گفت: در این موضوع ۲ خط قرمز اصلی داریم که آب آشامیدنی و کشت پاییزه کشاورزان است. استاندار اصفهان، تعهد وزارت نیرو برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی پاییزه و صنعت را ۴۵۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: این آب باید در پشت سد تا اول مهر باقی بماند. او به نامه‌ای که وزیر نیرو دراین‌باره به رئیس‌جمهور نوشت، اشاره و تصریح کرد: آقای روحانی نیز پی‌نوشت این نامه دستور داد و عنوان کرد که از وزارت نیرو تقدیرمی شود، نشاط مردم اصفهان و همچنین گردشگران برای همه ما اهمیت دارد، امیدواریم با رحمت الهی بتوانیم خدمت بیشتری به مردم عزیز ایران تقدیم کنیم. به دنبال این دستور و مصوبه شورای عالی آب نیاز به هماهنگی بین کشاورزان و مسئولان استان برای چگونگی توزیع آب جهت کشت بهاره داشتیم که جلسه‌های مختلف در این زمینه برگزار و سرانجام حجم خروجی آب از سد زاینده‌رود بامداد پنجشنبه افزایش یافت. استاندار اصفهان با بیان اینکه عده‌ای از کشاورزان در شرایط کنونی کم‌آبی به کشت برنج روی آورده‌اند، تصریح کرد: بهتر است کشاورزان خودشان برای برخورد در این زمینه اقدام کنند تا با مدیریت درست در استان و تدابیر اتخاذشده به رونق تولید و اقتصاد کمک شود. استاندار اصفهان در پاسخ به سؤالی درباره تالاب گاوخونی توضیح داد: امیدواریم آب به تالاب برسد هرچند در تابستان به‌خودی‌خود تبخیر بسیار داریم و با مشکلاتی روبرو هستیم.


برجام زیست‌محیطی اصفهان


در روزهایی که برای جاری ماندن زاینده‌رود از سوی مسئولان مختلف استانی تلاش می‌شد در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر پنجم اصفهان، سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست‌محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان امضا شد. سند اقدام مشترک فعالیت‌های زیست‌محیطی بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با حضور قدرت‌ا... نوروزی شهردار اصفهان، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب طرح دوفوریتی مطرح و با کسب ۱۲ رأی امضا شد. این سند به دنبال تشکیل کمیته تخصصی آب در زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان و با پیگیری‌های کوروش محمدی رئیس این کمیسیون تنظیم و به امضا رسید. کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان که پیگیری‌های فراوانی برای این تفاهم‌نامه داشت امضای این سند مشترک را نتیجه تعامل بین شورای شهر، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان دانست و اظهار کرد: با تشکیل کمیته آب زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست خواستار حضور نمایندگانی از سازمان‌های مربوطه بودیم که درنهایت شاهد حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این کمیته و میزان توجه و همکاری او در این حوزه بودیم. او ایجاد همبستگی و هارمونی بین اقدامات سازمان محیط‌زیست و شهرداری اصفهان را از اهداف تدوین این سند اعلام کرد و گفت: با این اقدام روند نظارت شورای شهر نیز قالب جدیدی به خود می‌گیرد. او با بیان اینکه در این سند حق همبستگی و نگاه حقوق بشری برای شهروندان در حوزه‌های زیست سالم موردتوجه قرارگرفته است، ادامه داد: در این تفاهم‌نامه اقداماتی که شهرداری انجام داده، هزینه کرده و جایی دیده نشده است موردتوجه قرارگرفته و همچنین حوزه نظارتی محیط‌زیست را در چارچوب همکاری و تعامل مشترک دیده‌ایم. محمدی اضافه کرد: همه ارکان این سند برای همه لازم‌الاجرا است و هرگونه کم‌کاری در این زمینه موردبررسی قرار خواهد گرفت. این سند در افزایش مسئولیت اجتماعی شهروندان نسبت به مسائل محیط‌زیستی تأثیرگذار خواهد بود.


مشکلات زاینده‌رود با عصای جادویی حل نمی‌شود


در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان که پس از کناره‌گیری سید رحمان دانیالی از مدیرکلی این سازمان در اسفندماه سال 97 به سرپرستی و در ادامه مدیرکلی سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان منسوب شد، اظهار کرد: حفظ محیط‌زیست عین توسعه پایدار است و همه باید به آن توجه داشته باشند. ایرج حشمتی با بیان اینکه در استان اصفهان ۱۰ هزار صنعت وجود دارد، افزود: جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده دارد. او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه آغازی برای اجرای برنامه‌‌های عملی بین شهرداری، شورای شهر و حفاظت محیط‌زیست اصفهان خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که با همکاری شورای شهر و شهرداری اصفهان بتوان کیفیت زندگی را برای شهروندان اصفهان ارتقا داد. او تصریح کرد: باید توجه داشت که با عصای جادویی نمی‌توان مشکلات زاینده‌رود را حل کرد و با توجه به اعتبارات موجود نمی‌توانیم نگاه بلندمدت داشته باشیم او با بیان اینکه میلیاردها تومان از عوارض آلایندگی صنایع به‌حساب شهرداری‌های شهرستان‌های استان واریز می‌شود، ادامه داد: ما نمی‌گوییم که این اعتبار را به ما بدهند بلکه انتظار داریم که شهرداری‌ها حس تعلق محیط‌زیستی را در شهروندان ایجاد کنند. حشمتی با بیان اینکه در استان اصفهان به‌صورت جزیره‌ای به دنبال حل مشکلات هستند، اضافه کرد: این رویکرد باید تغییر کند، اصفهان مانند پدر پولداری است که برای خود هزینه نمی‌کند اما حاضر است به همسایگان کمک کند. او با بیان اینکه من به مردم اصفهان خیانت نمی‌کنم، تصریح کرد: اما با اعتبارات و امکانات موجود هم نمی‌توان خدمت کرد.


مستند سمفونی زاینده رود


زاینده رود در شکل گیری تمدن شهری اصفهان و سبک زندگی مردم آن همواره در طول تاریخ بسیار تأثیر گذار و پر اهمیت بوده است و زاینده رود نقش مهمی در زندگی اصفهانی ها داشته است. به همین خاطر خشکی زاینده رود نیز به همان میزان در چند سال گذشته تأثیرات منفی بسیاری در روحیه اصفهانی ها داشته است. همین مسئله باعث شد که شبکه مستند صدا و سیما مستندی به نام سمفونی زاینده رود با خاطرات دکتر جواد کرمانی و خانم سکینه شفیع زاده از زندگی در کنار زاینده رود بسازد. این مجموعه در هر قسمت با موضوعات جداگانه به علل به وجود آمدن پدیده خشکسالی زاینده رود می پردازد.

قسمت اول مستند سمفونی زاینده رود

برای دیدن سایر قسمت های مستند سمفونی زاینده رود اینجا کلیک کنید.



اینفوگرافیک زاینده رود از سرچشمه تا گاوخونی

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار