صنعتگرانی اصفهان منتظر برنامه‌های رئیس جدید

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیار سخت است که بشنویم صنعت، معدن و تجارت اصفهان بیمار است. اصفهان یکی از استان‌های توانمند در حوزه صنعت و معدن بوده و باید شرایط پس از حضور رئیس جدید سازمان صمت این استان بهتر شود.

عباس قبادی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید کاظمی این سازمان با بیان اینکه احترام ویژه‌ای برای اصفهان قائل هستم، اظهار کرد: تأثیرگذارترین افراد صنعت کشور از استان اصفهان هستند.

او افزود: باید خدمات بیشتری در بخش صنعت کشور به صنعتگران ارائه شود. تغییر مدیریت در ریاست سازمان صمت اصفهان، تغییر راه و همت را به همراه خواهد داشت. ایرج موفق یکی از مدیران خودساخته وزارت صنعت، معدن و تجارت است و انتصاب او نیز به اصرار خود اسرافیل احمدیه صورت گرفته است.

به گزارش ایمنا، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از رئیس سابق سازمان صمت اصفهان در ستاد وزارتخانه استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم رئیس جدید سازمان صمت اصفهان توسعه و رونق تولید استان اصفهان را در دستور کار قرار دهد.

*تصمیمات سازمان صمت باید فنی و کارشناسی باشد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه باید در فعالیت و خدمت فارغ از هرگونه وابستگی به جریان‌های سیاسی عمل کنیم، گفت: تصمیمات در سازمان صمت اصفهان باید بر اساس بررسی دقیق فنی و نظرات کارشناسی باشد. به دنبال یافتن راه‌حل و راهکار برای کمک به صنعت اصفهان هستیم.

ایرج موفق با تشکر از حسن اعتماد وزیر صمت اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۵ برنامه بر اساس هفت محور برای فعالیت در سراسر کشور و همچنین اصفهان در نظر گرفته شده است.

او افزود: سرلوحه فعالیت من در سمت ریاست سازمان صمت استان اصفهان نیز برنامه مذکور بوده که توسعه تولید و تعمیق ساخت یکی از مهم‌ترین محورهای این برنامه است. باید رویکرد صنعتی کشور نوآوری باشد و مونتاژ در اولویت دوم قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع و معادن یکی از محورهای اصلی برنامه وزارت صمت برای ارتقا صنعتی کشور است. یکی از نکات بسیار مهم در صنعت اصفهان این است که باید بر صنایعی که نیاز کمتری به آب دارند تأکید کنیم و به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای صنفی باشیم.

موفق با بیان اینکه باید از توان‌ بخش خصوصی استان اصفهان در زمینه صنعت استفاده شود، گفت: افراد حاضر در بخش صنعت استان اصفهان، تجربه‌های کشوری و قدرت‌های اجرایی قابل‌توجهی دارند. امیدواریم بتوانیم با استفاده از تشکل‌ها شرایط خوبی را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

او با اشاره به ظرفیت نخبه‌های صنعتی استان اصفهان، تأکید کرد: باید از این ظرفیت‌ها به‌عنوان بازوان صنعتی سازمان صمت استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: بی‌شک به دنبال حل‌وفصل همه مشکلات و معضلاتی که توسط صنعتگران و فعالان اقتصادی استان مطرح شد، هستیم و هدف اصلی ما خدمت و کار است. باید با برقراری ارتباط و ایجاد انسجام در رفتار، موانع تولید را در شرایط فعلی اقتصاد کشور برطرف کنیم.

موفق افزود: تا زمانی که مشکلات بازار محصولات حل نشود مشکلات مربوط به صنعت حل نخواهد شد. باید به سمت تولید کالاها در خارج از کشور برویم و بتوانیم طرح‌های علمی را در سطح کشور عملیاتی کنیم.

او با اشاره به طرح‌های صنعتی موجود در استان اصفهان، گفت: باید همه بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مساعدت کنند تا بتوانیم به حفظ اشتغال موجود در کشور که محور اصلی فعالیت ماست بپردازیم. حمایت از تولید ملی یکی دیگر از اولویت‌های سازمان صمت اصفهان است. در شرایط فعلی اگر واحد اقتصادی توسعه پیدا نکند محکوم به فناست. نباید به شرایط فعلی بسنده کنیم باید دست در دست همه تشکل‌های اقتصادی و بخش خصوصی به مردم خدمت کنیم. هر ایده‌ای که توسط فعالان صنعتی مطرح شود توسط سازمان صمت اصفهان بررسی خواهد شد.

موفق خاطرنشان کرد: لازم است تا دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش صنعت استان اصفهان بیشتر از همکاری‌شان با رئیس سابق سازمان صمت اصفهان با بنده همکاری کنند. بخش خصوصی صنعت اصفهان بسیار فعال است و ظرفیت‌های زیادی را در خود جای داده است. باید با استفاده از ظرفیت مدیران استانی و ملی به توسعه صنعتی و اقتصادی استان بپردازیم.

اسرافیل احمدیه، رئیس سابق سازمان صمت اصفهان نیز در این مراسم گفت: صنعتگران به‌عنوان سربازان اقتصادی کشور در جبهه اقتصادی روبه روی دشمن هستند و در این وضعیت مشکلات اقتصادی وظایف مهمی را بر عهده دارند.

*حال اقتصاد اصفهان خوب نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: حال اقتصاد اصفهان خوب نیست و باید نهایت تلاش خود را برای استفاده از تجارب ارزشمند صنعتگران به جهت توسعه اقتصادی این استان به کار بگیریم.

سید حسن قاضی عسگر نیز با بیان اینکه در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم و مسئولان و مردم همه در یک کشتی نشسته‌اند، اظهار کرد: ستون پنجم دشمن اقتصادی کشور در اصفهان نیز فعال است و نمی‌گذارد که پیشرفت در برخی از موارد اقتصادی حاصل شود. باید بتوانیم شاخص‌های اقتصادی را در اصفهان بهبود ببخشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران دولتی حل مشکلات فعالان اقتصادی است، مدیران و مسئولان دولتی باید مشاور صنعتگران و فعالان اقتصادی باشند. بدنه کارشناسی و تخصصی سازمان صمت اصفهان می‌تواند پشتوانه خوبی برای رئیس جدید باشد.

قاضی عسگر اضافه کرد: به تشکل‌های اقتصادی اصفهان و فعالیت گسترده آنها در همه ابعاد افتخار می‌کنیم. اتاق فکر مجموعه اقتصادی استان اصفهان قوی و نظام‌مند است، باید مشکلات حل شود و ارائه راه‌حل برای آنها وظیفه اصلی بخش خصوصی است. ارتقا صنعت مشروط به بهبود وضعیت تجارت است.

او گفت: دانشگاه‌ها کاملا از صنعت و دستگاه‌های اجرایی جدا هستند و باید ارتباط صنعت با این بخش علمی ارتقا پیدا کند. بسیاری از مشکلات اقتصادی با استفاده از مشاوره‌های دانشگاهی حل‌وفصل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: نظام آموزشی ناکارآمد کشور نیروی ماهر و نیمه ماهری که صنایع به آن نیاز دارد را تربیت نمی‌کند. جسارت مدیریتی باید تقویت شود و محافظه‌کاری کنار گذاشته شود.

قاضی عسگر افزود: برخی از مدیران استان نشان داده‌اند که یک مدیر می‌تواند جسارت مدیریتی خود در فعالیت‌های اداری را حفظ کند. اصلاح فرایندهای کاری مهم‌ترین فعالیتی است که مدیران بخش اقتصادی استان اصفهان باید به فکر آن باشند. مراحل اخذ مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی باید مهندسی مجدد و بازنگری شود.

او ادامه داد: باید عملکرد مدیران اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که تولید برای همه فعالان اقتصادی آسان و رضایت مردم و ارباب‌رجوع در اولویت اول مدیران دولتی باشد همچنین رضایت کارکنان و کارمندان در اولویت دوم قرار بگیرد.

*کاهش نرخ بیکاری در سه‌ماهه سال جاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نرخ بیکاری استان در سال ۱۳۹۲ را ۹ درصد عنوان کرد و تصریح کرد: مشارکت اقتصادی در استان در این سال ۴۳ درصد بوده است این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۹ درصد و نرخ بیکاری به ۱۴ درصد رسیده است.

قاضی عسگر افزود: نرخ مشارکت‌های اقتصادی در سه‌ماهه نخست سال جاری 4/44 درصد و نرخ بیکاری 3/10 درصد بوده است. تلاش می‌کنیم تا نرخ بیکاری استان را تک‌رقمی کنیم که با همت دستگاه‌های اقتصادی استان این هدف محقق خواهد شد. باید مشکلات اقتصادی هر سیستمی در خود همان سیستم حل‌وفصل شود.

او ادامه داد: اجرایی شدن طرح‌های ریلی در استان به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

*خواسته‌ای از رئیس سازمان صمت اصفهان نداریم

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز اظهار کرد: صنعتگران اصفهانی سربازان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و برخی از افراد به‌محض اینکه به جایگاهی در صنعت می‌رسند به خارج از کشور می‌روند و این در حالی است که صنعتگران ما در کشور ایستاده‌اند.

او افزود: مرز میان اصناف و صنعت در بسیاری از واحدهای صنفی اصفهان غیرقابل‌تشخیص است. سرانه میزان تولید در اصفهان بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. اصناف اصفهان تاکنون هیچ هزینه‌ای را به دولت تحمیل نکرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه مسئولان راهکارهایی برای همگرایی بیشتر با بخش خصوصی را پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: راه نجات کشور در این شرایط حساس کنونی حضور تمام‌قد بخش خصوصی در اقتصاد کشور است. متعهد می‌شویم که رئیس جدید سازمان صمت اصفهان را در انجام وظایف یاری کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: خواسته‌ای از ریاست سازمان صمت اصفهان نداریم فقط باید شرایط را برای فعالیت اصناف در استان اصفهان تسهیل کنیم. تعامل اقتصادی در جلساتی که میان مدیران استانی و شهرستانی برگزار می‌شود به‌وضوح قابل‌تشخیص است و نباید تولیدکننده و صاحب واحد صنفی را در مضیقه قرار دهیم.

او یادآور شد: اصفهان به‌عنوان یک قطب صنعتی پیشانی کشور است و منافع صنعت اصفهان به چرخه اقتصاد کشور بازمی‌گردد.

*رئیس صمت باید اختیارات وزیر در اصفهان را داشته باشد

مشاور استاندار اصفهان در امور صنعت با بیان اینکه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی کشور است و تعداد زیادی از مهم‌ترین صنایع ایران در اصفهان واقع شده است، گفت: رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان باید اختیارات وزیر صمت در اصفهان را داشته باشد.

بهرام سبحانی اظهار کرد: هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان بیش از چهار برابر افزایش نرخ ارز تأثیر زیادی روی میزان تولید و کیفیت آن داشته است. بروکراسی زائد اداری یکی از مشکلاتی است که صنعتگران را دلسرد می‌کند. رئیس جدید سازمان صمت باید اختیارات وزیر صمت در اصفهان را داشته باشد.

او با بیان اینکه در یک جنگِ تمام‌عیار اقتصادی هستیم، افزود: صنعتگران در این جنگ اقتصادی از مسئولان کشور انتظار دارند و کشور باید در این شرایط حساس، آرایش جنگی به خود بگیرد و مردم نیز باید این آرایش جنگی را حس کنند. مدیران دولتی باید تصمیم‌گیری سریع و حل‌وفصل قاطع مسائل را در اولویت خود قرار دهند.

مشاور استاندار اصفهان در امور صنعت خاطرنشان کرد: دولت باید دست از تصدی‌گری اقتصادی بردارد و اختیارات اقتصادی خود را به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کند. البته تبدیل اقتصاد صد در صد دولتی کشور به یک اقتصاد خصوصی و نظام‌مند تبعات مثبت و منفی را نیز در پی خواهد داشت.

او اضافه کرد: باید قوانین خاکستری کشور به نفع تولید و تولیدکننده تفسیر و گره از کار صنعتگر و تولیدکننده باز شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران نیز در این مراسم گفت: رسالت اصلی صنعتگر ایجاد اشتغال است و ما صنعتگران شرمنده جوانان هستیم که نتوانسته‌ایم با به‌کارگیری آنان سهمی در بهبود وضعیت معیشتی مردم داشته باشیم.

عبدالوهاب سهل‌آبادی اظهار کرد: فعالان اقتصادی و بخش صنعت اصفهان در این شش سال با رئیس سازمان صمت اصفهان همکاری کرده‌اند و هرچه که در توان داشته‌اند برای توسعه صنعتی و اقتصادی اصفهان به کار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه تفاوت آشکاری میان صنعت در استان اصفهان و سایر استان‌های دیگر وجود دارد، گفت: شرایطی بر اقتصاد کشور حاکم شده که موجب مواجه‌شدن صنعتگران و تولیدکنندگان با مشکلات زیاد در روند فعالیت آنها شده است. نباید اجازه دهیم که به صنعتگر فشار وارد شود. باید تقسیم تقصیر کنیم و مشکلات اقتصادی کشور را بر عهده بگیریم.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران خاطرنشان کرد: اداره صمت شهرستان اصفهان باید تشکیل شود تا از میزان حجم کاری سازمان صمت استان کاسته شود. تولیدکنندگان نمی‌توانند به شرایط اقتصادی اعتماد کرده و بر اساس آن فعالیت کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار