اصلاح قانون چک برگشتی در دستورکار دولت

رئیس بانک مرکزی گفت: ما همه فشارها را پشت سر گذاشتیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که قیمت ارز ثبات کاهنده یافته است.

به گزارش اصفهان امروز، عبدالناصر همتی در جمع فعالان اقتصادی استان اصفهان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تأمین ارزی در سال گذشته را ۴۲ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: نرخ ارز نیز به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده دولت در حال ثبات است.

همتی تأکید کرد: با وجود همه فشارها و التهابات سیاسی علیه کشورمان، دشمنان به این نتیجه رسیدند که ما از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی حرفی برای گفتن داریم و اکنون این ما هستیم که تعیین‌کننده چگونگی مذاکره‌ها هستیم چون نظام جمهوری اسلامی قوی است.

او با تأکید بر اینکه بخش مهمی از تهدیدها و فشارهای ناشی از تحریم‌های دشمن با مقاومت مردم و برنامه‌های دولت خنثی شد، گفت: در زمان حاضر باید از شرایط به وجود آمده به‌عنوان فرصت استفاده کنیم.

همتی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گفتند که وضعیت ما مانند کشورهایی همچون ونزوئلا و قیمت دلار به ۴۰۰ هزار ریال می‌رسد، تصریح کرد: ما همه فشارها را پشت سر گذاشتیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که قیمت ارز ثبات کاهنده یافته است.

او با بیان اینکه شاخص‌های تولیدی و اقتصادی ما به‌تدریج در چند ماه گذشته اصلاح شده است، خاطرنشان کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه و ماهانه و نرخ بیکاری کاهش یافته است.

به گفته او، با وجودی که برخی واحدهای تولیدی و مشاغل دچار مشکل شدند اما وضعیت تعدادی نیز بهتر شده است.

همتی با بیان اینکه مقاومت مردم باعث شد تا موضع نظام جمهوری اسلامی به مرحله ثبات برسد، تأکید کرد: این توفیق مهمی است و بدون کمک جدی بسیاری از کشورهای دوست حاصل شد.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه پارسال رشد اقتصادی کشور به دلیل تنش ارزی به‌ویژه در شوک آبان و آذر کاهش یافت، اضافه کرد: ۲ ماه نیز در صادرات نفت وقفه داشتیم که روی صنایع سنگین و نفتی تأثیر داشت.

او با اشاره به اینکه پارسال تولید ناخالص غیرنفتی کشور فقط 8/1 درصد کاهش یافت، ادامه داد: بیشتر کاهش‌ها مربوط به بخش نفتی بود لذا می‌توانیم با کمک فعالان اقتصادی بخش غیرنفتی را احیا و صادرات آن را بیشتر کنیم.

*ارزش پول ملی باید با صادرات و تولید ملی تعیین شود

همتی با بیان اینکه نفت خام ۳۰ درصد بودجه دولت را تأمین می‌کند، گفت: اگر همت کنیم نیازی به صادرات آن نداریم.

او تأکید کرد: شرایط حاکم بر جامعه در یک و نیم سال گذشته، اهمیت فعالان اقتصادی را بیش‌ازپیش و فرصت داخلی برای کشور ایجاد کرده است.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه دغدغه دولت، تبعات وضعیت اقتصادی موجود در طبقه متوسط جامعه است، گفت: اگر این دغدغه نبود می‌توانستیم دستورهای سریع‌تری دهیم.

او، خاطرنشان کرد: بسیاری فشار می‌آورند که واردات خودرو آزاد شود اما بنده مخالفم و معتقدم که باید تولید داخل را درست کنیم و نباید قطعه از خارج وارد کنیم.

همتی، سیاست‌های بانک مرکزی را دخالت نکردن در قیمت ارز عنوان و اضافه کرد: شرایط محیطی باید به‌گونه‌ای باشد که نرخ ارزی بر مبنای ذاتی شکل گیرد نه اینکه با زور کاهش یا افزایش یابد.

او با تأکید بر اینکه ارزش پول ملی باید با صادرات و تولید ملی تعیین شود، ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های ما، کنترل نقدینگی است زیرا افزایش آن برای کشور، سم است.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه بسیاری به ما برای اعطای تسهیلات فشار می‌آورند، گفت: با وجود همه تغییرات در ۲ سال گذشته، نقدینگی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۶ درصد و سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۲ درصد افزایش یافت.

او ادامه داد: بانک مرکزی چند طرح را برای تأمین نقدینگی بانک‌ها و واحدهای تولیدی در دست اجرا دارد.

او با بیان اینکه وام‌های تکلیفی به بانک‌ها نیز فشار می‌آورد، تصریح کرد: بانک‌ها نیز با مشکلاتی مواجهند و این‌طور نیست که بخواهند با بخش خصوصی تقابل کنند.

به گفته او اگر بانک‌ها اضافه برداشت کنند نقدینگی کشور و نرخ تورم افزایش می‌یابد.

همتی، مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی را کنترل نرخ تورم خواند و اظهار داشت: کنترل تورم و تأمین نقدینگی باید باهم انجام شود و همه تلاش بانک مرکزی رونق تولید ملی و تأمین ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه است.

*صادرات ریالی از نظر اقتصادی و ملی مفهوم ندارد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: صادرات ریالی از نظر اقتصادی و ملی مفهوم ندارد زیرا به معنای خروج ارزش‌افزوده از کشور و تضعیف آن است.

همتی افزود: اگر صادرات ریالی از کشورمان صورت گیرد و در کشورهای دیگر تبدیل به ویلا شود به درد ما نمی‌خورد بلکه باید در ازای آن ارز یا کالا همراه با ارزش‌افزوده به کشورمان برگردد.

همتی با اشاره به اینکه جلوی برخی مسائل مانند چک تضمینی گرفته شد زیرا جلوی فعالیت تولیدکنندگان را می‌گرفت، ادامه داد: یکی از دلایلی که نمی‌توانند دلار را زیاد بالا یا پایین کنند این است که جلوی جابه‌جایی بدون هویت ریال را گرفتیم و باید حتماً از طریق بانک انجام شود.

به گفته او به‌تازگی مشخص شده است که یک کودک چهار ساله در اسفند پارسال در کشور به‌تنهایی ۲۰۰ میلیارد دلار تراکنش داشته است.

همتی با تأکید بر اینکه ما جلوی واسطه‌گری و رویه‌های نادرست سفته‌بازی را می‌گیریم تا تولید داخل رونق بگیرد، تصریح کرد: ما از تولیدکنندگان ارزش‌افزوده حمایت می‌کنیم.

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه به دلیل همین سخت‌گیری‌ها نتوانستند ارز را ۴۰۰ هزار ریال کنند، گفت: اسامی ۱۵۰ نفر که چهار میلیارد دلار از صادرات آنها نامعلوم است را به قوه قضاییه اعلام کردیم زیرا باید جلوی آنها را بگیریم.

رئیس بانک مرکزی از تولیدکنندگان خواست تا به دلیل شرایط فعلی کشور، تحمل داشته باشند و خاطرنشان کرد: ما جلوی واردات بیهوده و مخل تولید را نیز باید بگیریم تا ارزش‌افزوده و اشتغال کشور افزایش یابد.

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه از تولیدی حمایت می‌کنیم که نتیجه آن برای مردم مفید باشد، افزود: گله‌هایی از سیستم بانکی وجود دارد که برخی از آنها قابل اصلاح است مانند سرمایه در گردش و چک برگشتی هرچند در کمیسیون دولت تاکنون اقدام‌هایی برای اصلاح تبصره پنج جهت چک برگشتی انجام و امید است هفته آینده نهایی شود.

او با بیان اینکه اختیاراتی درباره آن به شورای تأمین استان‌ها واگذار شده است، تصریح کرد: برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی نیز ۲ طرح مهم داریم که به‌زودی نهایی می‌شود.

همتی با تأکید بر اینکه ما هم مشکلاتی داریم، گفت: به ما بابت این سخت‌گیری‌ها حق دهید و اگر دست ما بیشتر باز شود، فشار کمتری می‌آوریم. او یکی از اهداف بانک مرکزی را تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها عنوان کرد و خطاب به تولیدکنندگان گفت: اگر می‌خواهند ۵۰ درصد ارز خود را به واردات تخصیص دهند و وقتی این کار انجام شد ما با آنها صحبت می‌کنیم.

همتی، مهم‌ترین مأموریت بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی، کنترل تورم و ایجاد موازنه ارزی کشور برای کمک به رشد اقتصادی کشور عنوان کرد. او به فعالان اقتصادی اصفهان قول مساعد داد تا با مدیران بانک‌ها جهت رفع مشکلات آنها و کاهش برخی سخت‌گیری‌ها و روان‌تر شدن کارها گفت‌وگو کند.

*استانداری، رابط بانک مرکزی و فعالان اقتصادی اصفهان است

استاندار اصفهان گفت: استانداری همواره پیگیر رفع مشکلات اقتصادی اصفهان و رابط میان بانک مرکزی و فعالان اقتصادی اصفهان بوده است.

عباس رضایی نیز در نشست مشترک عبدالناصر همتی با فعالان اقتصادی استان اصفهان، اظهار کرد: هر کدام از صنایع اصفهان دغدغه‌های خاص خود را دارند. باید به مسائل همه فعالان اقتصادی و صنعتی اصفهان توجه و رسیدگی شود.

او با بیان اینکه امیدواریم نتایج سفر رئیس بانک مرکزی موجب رونق تولید و کسب‌وکار در اصفهان شود و نتایج اجرایی و عملی سفر او را شاهد باشیم، گفت: همه دستگاه‌های اقتصادی اصفهان دغدغه رفع موانع تولید و بهبود شاخص‌های اقتصادی را دارند. باید از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی اصفهان در این راستا استفاده شود.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ما وابسته به مسائل سیاسی است، اظهار کرد: قابل‌توجه است که انهدام پهپاد آمریکایی منجر به تغییر قیمت دلار نشد.

او با تأکید بر اینکه با وجود تنش‌های سیاسی اخیر، ارز به این درجه از ثبات رسید، گفت: اصفهان یک تیم منسجم و هماهنگ برای رفع مشکلات تولید دارد و امید است نتایج این نشست به پیشبرد برنامه‌های آنها کمک کند.

*اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومان باعث برخی مشکلات اقتصادی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومان باعث ایجاد برخی مشکلات اقتصادی می‌شود، گفت: چند نرخی بودن ارز باعث بروز مشکل می‌شود و پرداخت برخی یارانه‌ها منابع کشور را هدر می‌دهد.

سید حسن قاضی عسگر نیز در این نشست اظهار کرد: فعالیت‌های زیادی برای حل مشکلات اقتصادی استان انجام شده است اما حل برخی مسائل مهم بر عهده مسئولان کشوری است. یکی از این مشکلات کلیدی، چند نرخی بودن ارز است که از عهده ما خارج است.

*سرمایه در گردش مهم‌ترین چالش اقتصادی اصفهان است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کنترل مؤسسات مالی غیرمجاز، نحوه ورود و نظارت بر عملکرد این مؤسسات در شفافیت مالی کشور کمک می‌کند و باید گفت کنترل این امر یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی است.

مسعود گلشیرازی هم در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با فعالان اقتصادی استان اصفهان، اظهار کرد: امروز با راه‌اندازی سامانه جامع ارزی شاهد تثبیت نرخ ارز در بازار هستیم.

او در خصوص مؤسسات مالی غیرمجاز، اظهار کرد: نحوه ورود و نظارت بر عملکرد این مؤسسات موضوعی بود که پیگیری آن به شفافیت مالی کشور کمک می‌کرد و باید گفت کنترل این امر یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی است و قطعاً در آینده نتایج این کنترل‌ها را خواهیم دید.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: نسبت سپرده‌های بانکی به تولید ناخالص داخلی (GDP) در استان اصفهان از میانگین کشور بالاتر است، اما نسبت تسهیلات به تولید ناخالص داخلی از میانگین کشوری پایین‌تر است و از سوی دیگر شاهد هستیم استان اصفهان با بیش از 9800 واحد صنعتی در تأمین سرمایه در گردش خود به‌عنوان مهم‌ترین چالش اقتصادی دچار مشکل هستند.

*صنایع بزرگ اصفهان به ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش نیاز دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان هم گفت: ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ این استان نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش ارزی تسهیلات سرمایه در گردش و ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و نوسازی تجهیزات دارند.

ایرج موفق افزود: استان اصفهان دارای حدود ۹ هزار و ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی است که از بین آنها ۴۰۰ واحد بزرگ نیازمند سرمایه در گردش شناسایی شدند.

او حفظ اشتغال موجود و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و واحدهای صنفی را از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خواند و اظهار داشت: در این جهت نیازهای این واحدها شناسایی و برنامه‌هایی برای رفع مشکلات آنها تدوین شد.

موفق با اشاره به سه هزار و ۷۸۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی در استان اصفهان، اضافه کرد: از میان آنها یک هزار و ۵۲۵ طرح پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارند و نیازمند تسهیلات برای تأمین تجهیزات و راه‌اندازی خطوط تولید به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال و ۷۵۰ میلیون دلار است.

او، سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن را اول و از نظر ذخایر معدنی دوم اعلام کرد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز گفت: از ۹۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات که به واحدهای تولیدی در کشور تخصیص یافت ۶۶ هزار میلیارد ریال آن با سهم هفت درصد متعلق به استان اصفهان است که رتبه نخست را دارد.

سید علی‌اصغر میر محمدصادقی افزود: ۶۷ درصد از تسهیلات اختصاصی به واحدهای تولیدی در اصفهان مربوط به صنعت و معدن بود درحالی‌که این رقم در متوسط کشوری ۳۰ درصد است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار