بورس؛ پدافند غیرعامل اقتصادی

با توجه به اینکه نقشه‌های مختلف دشمنان ایران برای به زانو در آوردن مردم مقاوم، به‌صورت زنجیره‌وار در حال شکست خوردن است، این روزها تمرکز دشمنان بر «جنگ اقتصادی» است زیرا ترفندهای دیگر همچون جنگ نظامی، برخوردهای سیاسی و مواردی ازاین‌دست کارایی لازم را نداشته و این موضوع برای دنیا نیز به اثبات رسیده که ایران کشوری نیست که تسلیم زورگویی‌های نظام استکبار شود.

احمدرضا منزه: با توجه به اینکه نقشه‌های مختلف دشمنان ایران برای به زانو در آوردن مردم مقاوم، به‌صورت زنجیره‌وار در حال شکست خوردن است، این روزها تمرکز دشمنان بر «جنگ اقتصادی» است زیرا ترفندهای دیگر همچون جنگ نظامی، برخوردهای سیاسی و مواردی ازاین‌دست کارایی لازم را نداشته و این موضوع برای دنیا نیز به اثبات رسیده که ایران کشوری نیست که تسلیم زورگویی‌های نظام استکبار شود.

اما چرا دشمنان این آب‌وخاک به سراغ آخرین حربه خود یعنی جنگ اقتصادی رفته‌اند؟

در حقیقت جنگ اقتصادی پیچیده‌ترین جنگی است که می‌توان برای مقابله با یک ملت پیاده کرد، چراکه ابعاد آن به‌آرامی می‌تواند تمامی بدنه جامعه را درگیر کرده و موجب ایجاد مشکلات متعددی همچون کمبود مایحتاج مردم، تورم، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، بیکاری و... شود که تمامی آنها به هرج‌ومرج عمومی و درنهایت فروپاشی داخلی می‌انجامد.

اما در این شرایط، چگونه می‌توان با «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» دشمن به مقابله پرداخت؟ در جواب این سؤال می‌توان به گزینه‌های زیادی اشاره کرد، اما یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای مقابله با این هجمه‌ها، «بورس» است. در حقیقت می‌توان بورس را «پدافند غیرعامل بخش اقتصادی» کشور دانست.

شاید برای برخی این موضوع کمی غیرقابل درک باشد که چگونه بازار بورس می‌تواند در مقابل جنگ اقتصادی که در غالب «تحریم‌های به‌اصطلاح فلج‌کننده» خود را نمایان کرده، کارایی دفاعی برای اقتصاد کشور داشته باشد؟

در اینجا باید گفت بورس دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که توجه به این شاخص‌ها می‌تواند اقتصادی کشور را نسبت به بسیاری از مسائل و مشکلات بیمه کند و از گزند دشمنی‌ها محفوظ دارد.

*تأثیر مثبت بورس در افزایش امنیت روانی جامعه

بورس توانایی دارد با جذب حجم عظیم نقدینگی موجود در کشور از موج‌سواری منابع فراوان مالی که موجب ایجاد مسائلی در بازارهای مختلف همچون ارز، مسکن، خودرو، طلا و... می‌شود، جلوگیری و به ثبات بازارها کمک کند، به‌طورقطع آرامش در بازارها به افزایش ثبات اقتصادی کمک می‌کند و این موضوع به افزایش امنیت روانی در جامعه می‌انجامد.

زمانی که امنیت روانی افزایش یافت، کم‌کم سرمایه‌گذاران ترغیب خواهند شد در کشور سرمایه‌گذاری انجام دهند، پروژه‌های مختلف عمرانی، صنعتی و تولیدی به سرانجام می‌رسند و این‌گونه موتور اقتصاد به حرکت در خواهد آمد.

از طرفی با توجه به اینکه در شرایط تحریم، بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلاتی از قبیل کمبود منابع مالی برای فعالیت روبرو بوده و در تأمین نیازهای خود با دشواری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بورس می‌تواند با جذب منابع مالی در راستای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی قدم بردارد و راه را برای حفظ تولید و افزایش فعالیت‌ آنها فراهم کند که این می‌تواند قدمی مهم و اساسی در راستای حفظ، تداوم و افزایش تولید در سال «رونق تولید» باشد و به بی‌اثر کردن تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی کمک کند.

همچنین باید توجه داشت یکی از معضلات اصلی و بزرگ کشور ما در شرایط کنونی، افزایش آمار بیکاران تحصیل کرده است که در این زمینه نیز بورس می‌تواند راهگشا باشد، بورس با «تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان» می‌تواند راه را برای فعالیت این شرکت‌ها به‌گونه‌ای فراهم کند تا بتوانند در راستای برنامه‌ریزی به اهداف مناسب دست یابند و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان تحصیل کرده در این شرکت‌ها فراهم شود، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به رفع مشکلات تکنولوژیکی بسیار از صنایع و «خودکفایی در بخش‌های مختلف» نیز کمک شایانی داشته باشد.

باید توجه داشت بورس به افزایش امنیت کشور نیز کمک زیادی می‌کند، زمانی که مردم دارایی خود را در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌نوعی یک تعلق‌خاطر پیدا خواهند کرد زیرا رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می‌تواند به رشد سودآوری آنها در بورس کمک کند، از طرفی تأثیر افزایش امنیت بر سوددهی بورس به‌خوبی مشخص است، پس به‌طورقطع مردم برای حفظ سرمایه‌های خود هم که شده به «افزایش امنیت عمومی جامعه» کمک می‌کنند و این موضوع می‌تواند از بروز آشوب‌های خیابانی، هرج‌ومرج، جنگ داخلی و ... جلوگیری کند.

*رشد اقتصاد با رشد بورس

کارایی دیگر بورس این است که می‌تواند دولت را از زیر فشار مالی خارج کند، زمانی که مردم مشارکت خود در اقتصاد را با حضور در بورس تقویت کنند، منابع مالی برای توسعه کشور فراهم خواهد شد و مشکلات مالی بسیاری از بخش‌های اقتصادی برطرف و پروژه‌های مختلفی که سال‌ها است نیمه‌تمام هستند، تکمیل می‌شوند، این‌گونه فشار مالی کمتری به دولت وارد می‌شود و دولت در این شرایط می‌تواند با دقت و تمرکز مناسب‌تری به امور جاری کشور بپردازد.

نکته مهم اینجاست که بورس جایگاهی مناسب برای اجرای سیاست‌های اصل 44 است که می‌تواند به «خصوصی‌سازی موفق بنگاه‌های دولتی» کمک زیادی داشته باشد، لذا با خصوصی‌سازی درست و منطقی می‌توان تصدی‌گری دولت در اقتصاد کشور را کاهش داد و این موضوع خود می‌تواند کلید رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد، اگر خصوصی‌سازی به‌درستی انجام شود، زمینه رقابت در «بخش خصوصی مولد» فراهم می‌شود و این به افزایش کیفیت کالا و خدمات ارائه شده می‌انجامد. رونق تولید به افزایش صادرات و ارزآوری مناسب برای کشور منجر می‌شود.

همچنین بورس کمک می‌کند، سوداگری و دلالی به حداقل برسد، زیرا زمانی که منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود، راه برای فعالیت‌های غیر مولد در بازارهایی همچون طلا و مسکن، ارز و... تا حدود زیادی بسته می‌شود و این یکی دیگر از محاسن توجه به بورس است.

بورس توانایی دارد پس‌اندازهای کوچک و راکد که صاحبان آنها راهی برای حفظ سرمایه در برابر تورم ندارند را جذب کند و این‌گونه به حفظ سرمایه‌های خرد مردم هم کمک می‌شود، همه مردم را در توسعه اقتصادی کشور شریک و به توزیع عادلانه ثروت در سطح کشور کمک می‌کند و مشارکت عمومی را گسترش می‌دهد.

باید توجه داشت که «مزایای بورس» در اقتصاد بسیار است، ویژگی‌های مثبتی که همگی می‌توانند به «بی‌اثر کردن تحریم‌ها» و رونق تولید کمک کنند، در حقیقت معنای واقعی «اقتصاد مقاومتی» در بورس به نمایش درمی‌آید، محاسن توجه به بورس می‌تواند به‌صورت زنجیروار به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کند و برای همین است که می‌توان بورس را موتور محرک اقتصاد کشور نامید.

پس با افزایش سواد اقتصادی عموم جامعه و هدایت نقدینگی به سمت بورس می‌توان زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم آورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار