معاونان مدرسه هم تدریس کنند

کمبود معلم با به‌کارگیری بازنشسته‌ها جبران نمی‌شود

مینا عباسپور-اصفهان امروز : مهرماه سال گذشته بود که وزیر سابق آموزش‌وپرورش اظهار کرد کسری جدی معلم نداریم.

به اعتقاد محمد بطحایی بر اساس روش‌های به کار گرفته‌شده کسری معلم جدی وجود نخواهد داشت و در موارد معدود با استفاده از روش‌ خرید خدمات این کمبود تأمین می‌شود. وزیر آموزش‌وپرورش درباره به‌کارگیری معلمان بازنشسته در آموزش‌وپرورش گفته بود معلمان بازنشسته‌ای که مهارت و توانایی لازم کار کردن را داشته باشند بار دیگر در کلاس‌های درس جذب می‌کنیم و معلمان پیشکسوت که دعوت به کار شدند توانمندی‌های لازم برای اداره کلاس را دارند.

اکنون در میانه فصل تابستان و در شرایطی که خانواده‌ها کم‌کم برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه‌ها اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند صحبت از کمبود 15 هزار معلم در استان اصفهان مطرح‌شده است. اینکه در سال گذشته کمبود معلمان به چه ترتیب سپری‌شده و راهکار به‌کارگیری معلمان بازنشسته تا چه اندازه کارگشا بوده را می‌توان از سخنان معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان دریافت. غلامحسن سخایی نیز از بازنشستگی ۳ هزار و ۸۶۳ معلم در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 419 معلم آقا و هزار و 419 معلم خانم بازنشسته خواهند شد. او با اشاره به کمبود معلم در سال جدید اظهار داشت: در سال تحصیلی پیش‌رو با کسری 15 هزار معلم روبه‌رو هستیم که باید به روش‌های مختلف این کمبود جبران شود. سال گذشته کمبود معلم در استان اصفهان با به‌کارگیری دبیران بازنشسته، اضافه‌کار معلمان، به‌کارگیری معلمان پرورشی و معاونان مدرسه سپری شد. معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش‌رو 3 هزار و 863 معلم بازنشسته می‌شوند، از 3 هزار و 863 معلمی که بازنشسته می‌شوند، هزار و 573 معلم در مقطع ابتدایی و 2 هزار و 290 معلم در مقطع دبیرستان دوره اول و دوم هستند. سال گذشته به تعداد 12 هزار نیرو کمبود داشتیم و امسال هم نزدیک به 4 هزار نیرو بازنشسته می‌شوند که کسری ما به بیش از 15 هزار معلم می‌رسد، تأکید ما بر نگهداشت نیروهاست، تعداد معلمان ورودی با خروجی تناسب ندارد، زیرا کمتر از هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان و کمتر از هزار معلم بر اساس ماده 28 نیرو وارد آموزش‌وپرورش استان می‌شود. او با بیان اینکه ورودی معلمان با خروجی آنان نمی‌خواند، گفت: در سال تحصیلی جاری نزدیک به 4 هزار معلم، در سال 99 حدود 3483 معلم، در سال 1400، نزدیک به 3 هزار و 534 نفر و در سال 1401 تقریبا 3 هزار و 509 معلم بازنشسته می‌شوند. معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش استان اصفهان به شدت با کسری معلم روبه‌رو است و از نمایندگان مجلس و سازمان امور استخدامی کشور می‌خواهیم به این موضوع توجه کنند.

معاونان هم تدریس کنند

این در حالی است که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روش‌های قبلی را کارگشا نمی‌داند و خود راهکاری تازه برای جبران کسری معلمان در اصفهان دارد. محمدجواد ابطحی که درباره وضعیت کمبود معلمان در اصفهان به ایسنا گفته بود استان اصفهان برای آغاز سال تحصیلی جدید در مهر 98 با کمبود 15 هزار معلم روبروست، اعتقاد دارد اگر استخدام فارغ‌التحصیلان تربیت‌معلم که تحصیل 4 ساله‌شان به پایان رسیده، استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، اجرای قانون تعیین تکلیف حق‌التدریس‌ها و استفاده از سرباز معلم‌ها و بازنشستگان فرهنگی نیز انجام شود باز هم 4500 نیرو کمبود داریم. این کمبود 4500 نیرو را از چند طریق می‌توان حل کرد، از جمله اینکه مدارسی وجود دارند که تنها 5 تا 10 دانش‌آموز دارند که باید به مجتمع تبدیل شوند. یکی دیگر از راه‌ها این است که تراکم را بالا ببرند و در هر کلاس به‌جای 10 دانش‌آموز، 40 دانش‌آموز قرار دهند و حتی معاونان مدارس هم تدریس کنند. باید ظرفیت قانون ماده 28 دانشگاه فرهنگیان را افزایش داد، خیلی از نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر هم‌اکنون بیکار هستند، این نیروها باید دوره‌های فشرده تربیت‌معلم را ببینند و با گزینش درست به کار گرفته شوند. به اعتقاد این نماینده مجلس باید از ظرفیت معلمان حق‌التدریس به نحو احسن استفاده شود، طبق قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس که در سال 95 به تصویب رسیده است، آموزش‌وپرورش می‌تواند از این نیروها استفاده کند. فعلا در استان 15 هزار نفر کمبود نیرو داریم، اما تا سال 1400، 180 هزار نفر در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند و به روایت دیگری 300 هزار معلم بازنشست خواهند شد. دانشگاه فرهنگیان به‌هیچ‌وجه به این اندازه پذیرش ندارد و در بهترین حالت شاید بتواند 30 هزار نفر ظرفیت پذیرش داشته باشد؛ بنابراین دولت نباید آموزش‌وپرورش را کوچک انگاری تلقی کند، باید بزرگ بداند و اهمیت تعلیم و تربیت را درک کند، به‌طوری‌که نخستین وزارتخانه‌ای که باید تأمین مالی شود را آموزش‌وپرورش قرار دهد تا مشکل تأمین و استخدام نیرو نداشته باشیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش دادن تعداد مدارس غیرانتفاعی دردی را دوا نمی‌کند، اظهار کرد: با توجه به وضع معیشتی مردم، والدین فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام نمی‌کنند. آموزش‌وپرورش از زمان دولت سازندگی به بعد یک دستگاه هزینه‌بر تلقی شد نه مولد و تولیدی. تربیت انسان را تولید نمی‌دانند که برداشت اشتباهی است. این تفکرات به آموزش‌وپرورش ضربه زده است، معتقدم صاحبان امر باید خودشان از جنس معلم باشند و رنج معلمی را لمس کرده باشند. او افزود: یکی از ده‌ها دلیل کوچ کردن روستائیان به شهر، نبود همین امکانات آموزشی است. در عمل باید مشکلات را دید و نگاه مولد به آموزش‌وپرورش داشت. به‌جای اینکه به معیشت معلمان و بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش بپردازیم بیشتر به توسعه شهرها و برپایی همایش‌های بی‌حاصل پرداخته‌ایم. معلمان بیشتر دوست دارند وزیری سرکار بیاید که بتواند از سازمان برنامه‌ریزی پول بگیرد تا وضع معیشتی‌شان را ارتقا دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار