لیگ نوزدهم گروگان استانداردسازی

درحالی‌که چند روز از ماه مرداد هم سپری‌شده است هنوز تکلیف زمان آغاز لیگ نوزدهم مشخص نیست.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: لیگی که هرسال از همان اوایل مردادماه آغاز می‌شد و در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه هم به پایان می‌رسید. اما ظاهرا این بار کاملا قصه متفاوت شده است و هیچ اراده‌ای برای شروع مسابقات دیده نمی‌شود. این در حالی است که بسیاری از تیم‌های تمرینات پیش فصل را پشت سر گذاشته و خودشان را برای حضور همه‌جانبه در دوره نوزدهم آماده می‌کنند. همین بلاتکلیفی صدای بسیاری از مربیان ازجمله امیر قلعه‌نویی را هم درآورده تا جایی که پرافتخارترین مربی لیگ مسئولان فوتبال ایران را به‌شدت زیر تیغ انتقاد برده است. قلعه‌نویی دراین‌باره می‌گوید: «ما اینجا در فشار بدنسازی قرار داریم اما بلاتکلیف هستیم و نمی‌دانیم چه خبر است. در مملکت ما افراط‌وتفریط است، نه به آن موقع که لیگ را فشرده برگزار می‌کردند و نه الان. البته خوب است که قانون‌مداری کنند. الان سختگیری کردند اما یک‌جوری نباشد که مربیان و بازیکنان و باشگاه‌ها بلاتکلیف باشند.»

استانداردسازی کابوس مدیران لیگ برتری

کلیدواژه جدید فوتبال ایران که این روزها آن را بسیار می‌شنویم استانداردسازی ورزشگاه‌هاست. اتفاقی که ممکن است موجبات ایجاد تغییراتی در لیگ نوزدهم شود. بابیان مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، ورزشگاه‌های مورداستفاده در لیگ نوزدهم در ابتدا باید استانداردسازی شوند و سپس مورداستفاده قرار بگیرند. آن طوری که عنوان‌شده درصورتی‌که ورزشگاه‌ها مجهز به تجهیزات و تغییرات موردنظر نشوند تیم نیز باید در زمینی بی‌طرف برابر حریف خود به میدان برود. اتفاقی که البته پیش‌ازاین موجبات تعویق چندهفته‌ای لیگ را به همراه داشت. نکته عجیب دراین‌باره اینکه حیدربهاروند سرپرست سازمان لیگ درباره تحرک باشگاه‌ها از کم‌کاری مدیران تیم‌های مختلف دراین‌باره سخن گفته است و ظاهرا هیچ باشگاهی دراین‌باره اقدامی نکرده اما دو باشگاه با انتشار اخباری، از تحرکات خود برای آغاز استانداردسازی ورزشگاه‌های خانگی خبر داده‌اند. باشگاه‌هایی مانند نساجی مازندران که کار خود را دراین‌باره آغاز کرده و یا تراکتور که مدیرعامل این تیم دستور نهایی برای استانداردسازی ورزشگاه یادگار صادر کرده است. البته سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال تصویری را از ورزشگاه آزادی در شبکه اجتماعی منتشر کرده که در آن تغییر ورودی هواداران به ورزشگاه آزادی کاملا مشهود است. درباره استانداردسازی ورزشگاه‌ها نیز باید گفت فروش بلیت الکترونیک، شماره‌دار شدن صندلی‌ها و همچنین ایجاد وضعیت ایمنی مناسب برای تماشاگران، نصب دوربین‌ها هم از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می‌شود و هم خواسته شورای امنیت کشور است.

ورزشگاه‌هایی که هنوز مشکل‌دارند

با سختگیری‌هایی که سازمان لیگ برتر برای تیم‌های لیگ برتری در نظر گرفته است تقریبا همه ورزشگاه‌هایی که در لیگ هجدهم میزبان مسابقات بودند با مشکل مواجه می‌شوند. البته برخی ورزشگاه‌ها مشکلات کمتری دارند اما برخی دیگر ازنظر امکاناتی در سطح پایینی هستند که به نظر می‌رسد اگر می‌خواهند میزبانی خود در لیگ نوزدهم را نیز حفظ کنند، کار پیچیده‌ای در پیش داشته باشند. در این میان چند ورزشگاه کشور شرایط ویژه‌ای دارند که می‌توانند با اصلاحاتی جزئی مجوز سازمان لیگ برای میزبانی را بگیرند. ورزشگاه‌های آزادی تهران، یادگار امام تبریز، بنیان دیزل تبریز، نقش‌جهان اصفهان، فولادشهر اصفهان، فولاد آره نای اهواز، امام رضا (ع) مشهد و شهید بهشتی بوشهر، هفت ورزشگاهی هستند که نسبت به سایر ورزشگاه‌ها اشکالات کمتری دارند. همه این ورزشگاه‌ها در بحث صندلی گذاری مشکلی ندارند و فقط باید شماره‌گذاری صندلی‌هایشان صورت بگیرد، اما برخی اشکالات در بین آن‌ها متفاوت است. به‌طور مثال ورزشگاه پیر شهر تبریز یکی از خطرناک‌ترین ورزشگاه‌ها در بحث ایمنی محسوب می‌شود. معماری این ورزشگاه طوری است که خندق ندارد و از سوی دیگر وجود راهروهای آهنی پرتعداد در قسمت‌های مختلف راه ورود تماشاگران به زمین را باز می‌گذارد. مشکل بعدی ورزشگاه یادگار ورودی آن است که باید تعداد درهای ورزشگاه بیشتر شود و البته در بحث گیت گذاری نیز باید اقدام شود. همچنین ورزشگاه نقش‌جهان اگرچه مدت زیادی از گشایش آن نمی‌گذرد، اما هنوز از کمبودهای ریزودرشتی رنج می‌برد. طبقه دوم ورزشگاه نقش‌جهان چند ماه قبل به بادگیرها و ستون‌های جدید مجهز شد اما همچنان گفته می‌شود طبقه دوم این ورزشگاه چندان ایمن نیست. نقش‌جهآن‌یکی از معدود ورزشگاه‌هایی است که مجهز به دوربین‌های مداربسته شده اما هنوز پارکینگ‌هایش ساماندهی نشده است. از سوی دیگر کنترل ورودی‌های متعدد در نقش‌جهان نیازمند استفاده از نیروهای انتظامی فراوان است و البته که شماره‌گذاری صندلی‌ها و داشتن گیت‌های الکترونیکی در این ورزشگاه نیز صورت نگرفته است. در مورد ورزشگاه فولادشهر هم باید گفت وجود فنس های بلند و مستحکم جلوی جایگاه هواداران مشکلی از بابت ورود تماشاگران به زمین برای این ورزشگاه ایجاد نمی‌کند. ورودی‌های فولادشهر نیز با توجه به معماری آن چندان مسئله خاصی ندارد اما صندلی‌های ورزشگاه شماره ندارد و البته که گیت‌های الکترونیکی در این ورزشگاه نیز نصب نشده است. اگر مشکل شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌های مداربسته و گیت گذاری حل شود، فولادشهر نیز مسئله خاصی برای استفاده در لیگ نوزدهم ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار