85 درصد مدارس غیردولتی اصفهان استیجاری است

امسال کتب درسی تغییرات محتوایی خاصی ندارند

ا صفهان امروز: اسمش تعطیلات 3 ماهه تابستانی مدارس است اما در عمل خانواده‌هایی که اصطلاحا بچه‌مدرسه‌ای دارند از میانه‌های مردادماه درگیر مسائل مختلف حول محور مدرسه فرزندشان می‌شوند. آنهایی که اجاره‌نشین هستند باید پیش از پایان یافتن تعطیلات تابستانی خانه‌ای مناسب که به مدرسه فرزندانشان نزدیک باشد پیدا کنند و پس‌ازآن تازه درگیر ثبت‌نام بچه‌ها و تهیه فرم مدرسه، کتاب و لوازم‌تحریر و مواردی از این قبیل می‌شوند. تمام اینها هر سال هزینه‌های زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند که برخی ترجیح می‌دهند با ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه دولتی هزینه‌های کمتری متحمل شوند و برخی افراد شرایط صرف هزینه بیشتر برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را دارند.
تحصیل 17 درصد دانش آموزان اصفهان در مدارس غیردولتی
در تازه‌ترین آمار و به گفته رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ۱۷ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند که شهریه آنها برای سال تحصیلی جدید 5/17 درصد افزایش داشته است. به گفته حسن محبی این مدارس تا حدودی باعث کاهش هزینه سرانه آموزش‌وپرورش در بخش دولتی هستند همچنین مانند مدارس دولتی ملزم به رعایت کلیه دستورالعمل‌ها و قوانین آموزش‌وپرورش بوده و در صورت عدم رعایت ضوابط و قوانین تذکرات لازم به آنها داده می‌شود. او در مورد تائید معلمان و کارکنان این مدارس گفت: آنها باید به هسته گزینش اداره کل معرفی‌شده و تأییدیه‌های لازم را دریافت کنند. به گفته محبی بیش از ۲۲۰۰ مدرسه غیردولتی در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۸۵ درصد آنها استیجاری‌ است. او در مورد به‌کارگیری نیرو در مدارس غیردولتی افزود: در مدارس غیردولتی از بین نیروهای بازنشسته، حق‌التدریس، قراردادی پاره‌وقت، تمام‌وقت و نیروی آزاد نیرو جذب می‌شود و با توجه به نیاز هر مدرسه از این نیروها استفاده می‌شود. رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی تصریح کرد: بر اساس ماده سه قانون تأسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز غیردولتی، شورای نظارت مرکزی، استانی و منطقه‌ای جهت نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی تشکیل می‌شود، همچنین دوایر مختلف نظارتی آموزشی و پرورشی نیز بر روند عملکرد این مدارس نظارت دارند. او با بیان اینکه هیچ کمک یارانه‌ای یا حمایتی از مدارس غیردولتی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: این مدارس چالش‌های بسیاری شامل کمبود فضاهای مناسب جهت راه‌اندازی مدارس، هزینه‌های بالای اجاره‌بها، بالا بودن هزینه‌های جاری، عدم پرداخت تسهیلات و کمک‌های دولتی را پیش رو دارند. محبی در مورد چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی گفت: به استناد ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی توسط شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی تهیه می‌شود، این الگو پس از تائید وزیر آموزش‌وپرورش قابل‌اجراست که برای سال تحصیلی جدید با توجه به عملکرد مدارس متوسط بازه افزایش نرخ شهریه 5/17 درصد است. او با تأکید بر اینکه فضای فیزیکی مدارس غیردولتی ازنظر کنترل ایمنی به‌شدت موردتوجه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قبل از صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیردولتی، باید فضای معرفی‌شده مؤسس، توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان بازدید و تائید شود، بنابراین تا فضای پیشنهادی ازنظر ایمنی و استحکام تائید نشود هیچ‌گونه مجوزی برای تأسیس و راه‌اندازی مدارس غیردولتی صادر نمی‌شود.
اعلام زمان ثبت‌نام کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی
از دیگر دغدغه‌های خانواده‌ها تهیه کتاب‌های درسی است که در چند سال گذشته نحوه دریافت آن به‌صورت سامانمند و از طریق ثبت‌نام انجام می‌شود. به گفته سخنگوی اداره‌ آموزش‌وپرورش استان اصفهان تحویل کتب درسی دوره ابتدایی و متوسطه دوم از طریق سامانه مربوط انجام می‌شود و تنها دوره‌ای که کتاب‌های خود را از فروشگاه‌ها دریافت می‌کنند دانش‌آموزان متوسطه اول هستند.
رحمت‌ا... ممیز در مورد ثبت‌نام کتب درسی پایه‌های مختلف تحصیلی اظهار کرد: والدین ثبت سفارش کتب درسی پایه اول ابتدایی را از ۱۰ مردادماه تا پنجم شهریورماه در سامانهirtextbook.ir انجام دهند همچنین ثبت سفارش کلاس دوم تا ششم ابتدایی از ۲۰ فروردین تا ۱۴ تیرماه در همین سامانه انجام شده است. سامانه ثبت سفارش کتاب‌های پایه دهم متوسطه از ۱۶ مرداد تا ۱۶ شهریور فعال می‌شود و در این بازه زمانی دانش‌آموزان باید اقدام کنند همچنین در پایه‌های یازدهم و دوازدهم متوسطه از ۲۰ فروردین تا ۱۴ تیرماه ثبت‌نام کتب درسی آنها انجام شده است. سخنگوی اداره آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه دریافت کتاب در دوره متوسطه اول از طریق کتاب‌فروشی‌های سطح شهر انجام می‌شود، تصریح کرد: در دوره ابتدایی و متوسطه دوم که از طریق سامانه ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند تحویل کتب درسی در مدارس انجام خواهد شد و تنها دوره‌ای که کتاب‌های خود را از فروشگاه‌ها دریافت می‌کنند دانش‌آموزان متوسطه اول در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است. او در مورد تغییرات محتوایی و فیزیکی در کتب درسی گفت: امسال تغییرات محتوایی خاصی در کتب درسی نخواهیم داشت چراکه سال گذشته تغییرات محتوایی در کتاب‌ها صورت گرفته اما امسال تنها تغییرات فیزیکی در کتب درسی را خواهیم داشت و در این راستا کتب قطع بزرگ در اندازه معمولی چاپ خواهد شد. ممیز در مورد جاماندگان از ثبت سفارش کتب درسی در سامانه مربوط اظهار کرد: اما چنانچه دانش‌آموزانی در این تاریخ ثبت‌نام نکرده باشد با مدارس خود در تماس باشند و این موضوع را به اطلاع آنها برسانند چراکه ممکن است سامانه درخواست کتب درسی در شهریورماه برای جاماندگان از ثبت‌نام باز شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار