ماجرای بودار برکناری مدیر مالی پرسپولیس

تابستان 99 هم گذشت و پرسپولیس خصوصی نشد. یادتان هست امسال را چطور شروع کردیم؟ با جدیت و هدفگذاری وزارت ورزش برای قطعی کردن خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت. اتفاقی که مثل سری قبل نه بر اساس مزایده بلکه با روش حضور در فرابورس باید انجام می‌شد، هر چند همان زمان مشخص شد این مهم باید چه مقدماتی را طی کند و چه کارهایی باید انجام شود.


حسابرسی موارد مالی سالیان گذشته باشگاه، بررسی بدهی مالیاتی باشگاه، شناسایی اموال و دارایی‌های مختلف باشگاه، حل کردن دعاوی، رسمیت یافتن برند و تعیین تکلیف برگزاری مجامع از جمله مسائلی است که باید تکلیفش روشن شود اما در این شش ماه کدام اتفاق یا چند خبر خوشحال‌کننده و امیدبخش را در جهت به نتیجه رسیدن این موارد شنیده‌اید؟ قرار بود تا پایان شهریور 99 یعنی همین روزهایی که در آن به ‌سر می‌بریم بخشی از سهام پرسپولیس و استقلال وارد فرابورس شود اما مطابق انتظار چنین نشد و ماجرا فعلاً حداقل دو ماه به تعویق افتاده است.

حدود یک ماه قبل یعنی درست روز 30 مردادماه وزیر ورزش بعد از جلسه خصوصی‌سازی که ماه‌هاست با حضور نمایندگان باشگاه‌ها، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت ورزش و بورس برگزار می‌شود اعلام کرد تضمین می‌کند که به زودی سهام این دو باشگاه وارد بازار سرمایه شود. 5 روز بعد از آن و بعد از یک جلسه دیگر وزیر از عوامل درگیر در این مسأله خواسته بود روند قانونی کار را با سرعت پیش ببرند اما همان روز معاون حقوقی وزارتخانه گفته بود سهام دو باشگاه تا دو ماه بعد وارد بورس خواهد شد. آخرین جلسه روز 25 شهریورماه برگزار شد و هیچ خبری از آن بیرون نیامد چرا که چیزی برای ارائه وجود نداشت! دو روز قبل رئیس سازمان خصوصی‌سازی به این نکته اشاره کرد که وقتی صورت‌های مالی شرکتی ابهام دارد نمی‌توانند سهام آن شرکت را به بروس ببرند و متأسفانه صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس پر از ابهام است.

اخبار رسانه‌ها پر شده از موارد مربوط به شکایت یک طلبکار جدید، یکسری سندهای مالی تازه و بودار، یک موضوع تازه و یک اتفاق تازه که پشت سرش هزار ماجرای دیگر به دنبال دارد. در چنین فضایی که هر روز مثل قارچ طلبکارها از زیر زمین سر بر می‌آورند باشگاه‌ها صورت‌های مالی‌ای را ثبت کرده‌اند که خودشان دوست دارند. برای مثال اگر فردی حقوقی از باشگاه پرسپولیس طلبکار باشد برای اینکه مشخص شود طلب او اصلاً صحت دارد یا نه و طلب دقیقش چقدر بوده باید یک پروسه طولانی را طی کند. اگر همه چیز درست پیش برود سه کارشناس حقوقی بی‌طرف می‌نشینند و حساب و کتاب می‌کنند.

بعد مسأله به دادگاه می‌رود و از دادگاه بدوی تا تجدید نظر و رأی نهایی شاید سه سال زمان ببرد که ثابت شود آن شخص واقعاً طلبکار است یا نه و اگر هست چقدر؟ در این شرایط باشگاه‌ها خودشان برای روشن کردن صورت‌های مالی خود قدمی برنمی‌دارند و دوست ندارند هیچ‌کس بداند که دقیقاً چقدر بدهکارند، پس تا زمانی که این وضعیت روشن نشود گامی برای ورود به بورس یا فرابورس برداشته نخواهد شد. مسأله دوم بحث تغایر اظهارنامه مالیاتی باشگاه‌ها با حسابرسی‌های انجام شده توسط سازمان حسابرسی است. موردی که همین حالا در باشگاه استقلال وجود دارد و سد راه بزرگی در راه خصوصی‌سازی است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اگر مشخص شود صورت‌های مالی با اظهارنامه مغایر باشد تقلب محسوب می‌شود و باید دنبال متقلب رفت. مقدمات بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران در شرایطی هنوز به سرانجام نرسیده که منتقدان و پیشکسوتان از همان شش ماه قبل اعتقاد داشتند این داستان به جایی نخواهد رسید.

حالا اما یک سؤال جدی‌تر مطرح شده و اینکه چطور می‌شود پول فروش سهام باشگاه‌ها را بگیرید و بریزید داخل خزانه و دوباره به باشگاه‌ها کمک مالی نکنید اما در انتخاب اعضای هیأت مدیره‌اش حتی بعد از واگذاری چند بلوک از سهام دو باشگاه اعمال نظر کنید؟ یا سؤال بعدی اینچنین مطرح می‌شود که در شرایطی که هوادار نگونبخت پرسپولیس که قادر به پرداخت 5 هزار تومان پول بیشتر برای خرید بلیت ورزشگاه و تماشای بازی تیم محبوبش نیست چطور می‌تواند سهام بخرد و آیا در این شرایط این سهام تنها به دست عده‌ای خاص شامل متمولین یا گروه‌ها و نهادهای سیاسی نخواهد رفت؟ قرار بود واگذاری سهام دو باشگاه 5 درصد، 5 درصد فروش برود و این مهم از آخر تابستان استارت بخورد که چنین نشد.

فعلاً که ماجرا یکی دو ماهی است عقب افتاده و تا کشف قیمت صورت بگیرد و قرار باشد وارد پروژه واگذاری سهام شوند شاید عمر این دولت هم به پایان برسد و دوباره تا آخرین سال دولت بعدی برای استارت خوردن این مسأله مهم و تعیین‌کننده منتظر بمانیم! در شرایطی که بحث ورود سهام دو باشگاه به فرابورس با مشکلاتی جدی مواجه است گفته شده واگذاری سند دو باشگاه درفشی‌فر و شهدای گمنام به باشگاه پرسپولیس قدم بزرگی در جهت حل یکی از الزامات ورود به فرابورس است (شناسایی اموال و دارایی‌های مختلف باشگاه) اما فردای روزی که سند درفشی‌فر به نام پرسپولیس خورد معارضش جلوی در ورزشگاه بود و اگر او بتواند حکم بیاورد این سند قابل ابطال است ضمن اینکه حالا که همه طلبکاران می‌دانند باشگاه پرسپولیس چنین اموالی دارد دنبال حکم توقیف اموال نخواهند رفت و به فکر گرفتن این املاک گرانقیمت می‌افتند.


از جلسه آخر خصوصی‌سازی خبری بیرون نیامد و محتوای خبر، اسامی اعضای حاضر در جلسه بود و بس چرا که تمام صورت‌های مالی دو باشگاه اشکال دارد. حالا این وسط چه اتفاقی افتاد؟ مدیر مالی باشگاه پرسپولیس تغییر کرده و یک پست خارج از گود گرفته؛ مدیریت مالی دانشگاه پرسپولیس! فرامرز دیناورند در حالی از سمتش برکنار شد که حدود دو سه هفته قبل سیبل انتقاد علیرضا بیرانوند در برنامه زنده تلویزیون قرار گرفته بود.

بیرانوند در آن برنامه گفت اگر دیناروند در رأس کار باشد باشگاه پرسپولیس با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد چرا که همه بازیکنان تیم با او مشکل دارند. در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسید که معاندت دیناروند با بازیکنان یا به صورت درست‌تر مو را از ماست بیرون کشیدن مبالغ مربوط به پاداش‌ها و آپشن‌ها از سوی او که باعث نگاه خصمانه بازیکنان به او شده بود منجر به برکناری وی از پستش شده اما ابعاد موضوع بزرگتر از این ماجراست. ظاهراً این مدیر مالی زیر بار خواسته‌های مدیران بالا دستی‌اش نمی‌رفته و این تغییر از جاهای بالاتری کلید خورده است! دیناروند در شرایطی از کار برکنار شده که بر اساس اعلام یک منبع موثق سازمان بازرسی و مراجع ذی‌صلاح کارش را قبول داشتند چرا که برعکس مدیر مالی قبلی باشگاه که سال‌هایی طولانی در رأس کار بود به بازیکنان باج نمی‌داد و مو را از ماست بیرون می‌کشید.

بر اساس اعلام همین منبع متأسفانه باشگاه پرسپولیس برای اینکه صورت‌های مالی‌اش را برای ورود به فرابورس به نتیجه برساند دنبال راه‌های میانبر است و در این راه دیناروند قربانی شده تا همه چیز شسته و رفته‌تر به نظر برسد! دیناروند در شرایطی برکنار شده که فیش مالیاتی امسال باشگاه 36 میلیون تومان آمده در حالی که همواره ارقامی چندین برابر این بوده و چنین رقم پایینی برای فیش مالیاتی باشگاه پرسپولیس با این حجم از بدهی بی‌سابقه است هر چند با وجود چنین عملکرد مثبتی، مدیر مالی باشگاه از کار برکنار شده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار