اجرای پویش‌های مردمی موجب تقویت فرهنگ شهروندی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران گفت: اجرای پویش های مردمی حرکت بسیار خوب و تاثیر گذاری در راستای فرهنگسازی عدم به آتش کشیدن کاه و کلش برنج و برگ های درختان در فصل پائیز خواهد بود و اجرایی کردن اینگونه پویش ها باعث می شود آحاد مردم به جنبه اجتماعی لزوم توجه به محیط زیست و رعایت حقوق یکدیگر نگاهی ویژه پیدا کنند.

کمال کرامتیان اظهار کرد: بسیاری از مردم فصل پاییز را فصل هزار رنگ طبیعت می دانند که به دست خالق هستی کشیده شده به گونه ای که برگ های پاییزی در پارک ها و بیشه زارهای شهر باغبادران جلوه زیبایی به فضای شهر می دهند.
وی با بیان اینکه پاییز نوعی تداعی از عوض کردن پوشش طبیعت و دگرگونی سرشت سبز تابستان است، افزود: برگ درختان که در فصل تابستان سایبان شهروندان و در اوایل پاییز زینت بخش خیابان ها هستند،اما باید پذیرفت در برخی مواقع فصل برگ ریزان برای مدیریت شهری خصوصا رفتگران زحمات بسیاری را به همراه دارد اما این مسئله را با برنامه ریزی می توان به گونه ای مدیریت کرد که مردم با قدم زدن در پیاده راه ها از لذت پاییز برخوردار شوند.
رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران تصریح کرد: با فرا رسیدن فصل پائیز شاهد برداشت محصولات کشاورزی هستیم و برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول خود از شالیزارها باقیمانده ساقه برنج را در کشتزارها خود آتش می زنند ؛ که گاهی شعله های آتش و دود ناشی از آن آتش سوزی کل منطقه را فرا می گیرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند، ادامه داد: از طرفی برخی باغداران نیز به دلایل مختلف در فصل پاییز شاخ و برگ‌های اضافی و جمع شده در محیط باغ را به دلایل مختلف به آتش می کشند و این مسئله زیبایی بیشه زارها را در فصل بهار و تابستان که سر سبز و دلنشین بودند را تحت تاثیر قرار داده و این اراضی را به سر زمین سوخته تبدیل می کند که بوی بد سوزاندن پوشال برنج و همچنین برگهای پائیزی ساکنین شهر را اذیت می کند.
کرامتیان با اشاره به نقش آموزش کشاورزان و همچنین فرهنگسازی در حل این مشکل اضافه کرد: چنانچه مسئولان امر آموزش های چهره به چهره با کشاورزان و باغداران را در دستور کار قرار داده و با توزیع پوستر و بروشور ترویجی توصیه های لازم به آنها گوشزد کنند قطعا آتش زدن کاه و کلش برنج در شالیزارها و شاخ و برگ درختان در فصل پاییز در باغات کاهش چشمگیری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان استفاده از کودهای طبیعی که نمونه‌ای از آن لاش برگ‌های پاییزی بوده یکی از بهترین راهکارها برای تولید محصولات کشاورزی است، عنوان کرد: قطعا چنانچه لاش برگ ها جمع آوری و سپس به صورت صحیح دپو و نگهداری شوند، می توانند با تبدیل شدن به کمپوست کمک بزرگی به بخش کشاورزی ارگانیک کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران بیان کرد: اجرای پویش های مردمی حرکت بسیار خوب و تاثیر گذاری در راستای فرهنگسازی عدم به آتش کشیدن کاه و کلش برنج و برگ های درختان در فصل پائیز خواهد بود و اجرایی کردن اینگونه پویش ها باعث می شود آحاد مردم به جنبه اجتماعی لزوم توجه به محیط زیست و رعایت حقوق یکدیگر نگاهی ویژه پیدا کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار