آمارمرگ و میر ناشی از کرونا بالا رفته است/ بعضی از مردم دچار سهل انگاری شده‌اند!

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین روش برای مبتلا نشدن به بیماری کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس ، در خصوص آماری که سخنگوی وزارت بهداشت درباره کاهش استفاده مردم از ماسک در مکان‌های عمومی منتشر کرده گفت: متاسفانه طولانی شدن دوره همه گیری کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم سهل انگار شوند و تصور کنند این بیماری سراغشان نمی‌آید.

وی در همین راستا تاکید کرد: با این حال بازهم بهترین روش برای مبتلا نشدن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه شرایط روز‌های اخیر نگرانی‌های جدی‌ای را دامن زده عنوان کرد: طی این مدت هم تعداد مبتلایان و هم آمارمرگ و میر ناشی از کرونا بالا رفته است و این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط دنیا هم رخ داده است.
وی درباره علت این مساله عنوان کرد: بسیاری از مردم، چون زمان زیادی از شیوع کرونا گذشته تصور می‌کنند این بیماری از بین رفته است که این واقعا باعث نگرانی ماست.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از بازگشایی مدارس گفت: حالا مدارس هم که باز شده در بسیاری از نقاط کشور دانش آموز‌ها مجبورند سرکلاس بروند، چون به علت فقر و محرومیت نه تنها به تلفن همراه و اینترنت دسترسی ندارند بلکه خانواده بسیاری از این دانش آموزان توان خرید تلویزیون هم ندارند که از برنامه‌های آموزشی صداوسیما استفاده کنند. بسیاری از این کلاس‌های حضوری هم که با حضور فشرده و متراکم دانش آموزان برگزار می‌شود از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست و اصولا برای بچه‌ها مخصوصا بچه‌های پایه دبستان مسایل مربوط به پروتکل‌های بهداشتی شاید چندان مفهوم نباشد.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی درخصوص وضعیت مدارس نقاط محروم افزود: متاسفانه صداوسیما وضعیت مدارس کلانشهر‌هایی مثل تهران را پوشش می‌دهد که شرایط مناسبی دارند، اما نقاط محروم کشور که دانش آموزان نه ماسک دارند و نه ضدعفونی می‌کنند مورد غفلت واقع می‌شود. علت هم فقر شدید آموزش و پرورش در این مناطق است که نتوانسته منابع مالی کافی در اختیار این شهرستان‌ها بگذارد تا امکانات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس را فراهم کنند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه درخصوص ضرورت زدن ماسک از سوی متولیان امر آگاهی بخشی صورت گرفته است عنوان کرد: بر اساس آن چیزی که ما مشاهده کردیم اولین کسی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند مقام معظم رهبری بودند که خودشان ماسک زدند و به مسوولان صداوسیما و مسوولان وزارت بهداشت و درمان و دیگران توصیه‌ها و رهنمود‌های لازم را ابراز فرمودند. اما به نظر می‌رسد بعضی از شهروندان این مساله را جدی نمی‌گیرند و توجه ندارند که در این بیماری فقط جان خودشان مطرح نیست و درصورت ابتلا به کرونا ممکن است تعداد زیاد دیگری از مردم را هم مبتلا کنند و جان آن‌ها هم به خطر بیفتد. این مساله عدم رعایت نکات بهداشتی را اگر از نظر شرعی هم نگاه کنیم آن طور که بعضی از مراجع گفته اند در صورتی که منجر به ابتلای دیگران به این بیماری شود موجب عقوبت الهی خواهد شد.
حسینعلی شهریاری ضمن رد کاهش عرضه ماسک مدعی شد: ماسک که به مقدار زیاد و بالاتر از سقف لازم در حال تولید و توزیع در بازار است. اما متاسفانه شاید حدود چهل تا پنجاه درصد از مردم به دلیل مشکلات معیشتی حتی قدرت خرید ماسک ارزان قیمت را هم ندارند که ما به کمیته امداد پیشنهاد دادیم که ماسک رایگان و مواد ضدعفونی در اختیار افراد تحت پوشش قرار بگیرد.
وی درخصوص علت عدم تحقق وعده وزیر بهداشت مبنی بر عرضه رایگان ماسک گفت: توزیع ماسک رایگان وظیفه وزارت بهداشت نیست بلکه بایددولت آنرا تصویب کرده و در نقاط محروم توزیع کند.
شهریاری درباره علت تحقق نیافتن این مساله تاکید کرد: دولت باید وزارت صمت را موظف کند که این اقلام را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا به صورت رایگان توزیع شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار