زمان رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک/ «رَخت»ها در فینال!

به گفته رئیس ستاد فرهنگی المپیک توکیو، از میان طرح‌های نهایی شده برای پوشش اعضای کاروان اعزامی به این بازی‌ها در دو بخش رسمی و ورزشی مردان و زنان، لباس‌های منتخب تا آذرماه رونمایی می‌شود.

بیشتر از یک سال از همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمیته ملی المپیک برای طراحی پوشش اعضای کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو می‌گذرد اما هنوز طرح‌های نهایی معرفی و رونمایی نشده‌اند در حالی که تا زمان جدید برای برگزاری این بازی‌ها کمتر از یک سال باقی مانده است.
البته قرار بود سلسله نشست‌های برگزار شده در رابطه با نمونه‌های دریافتی برای لباس کاروان المپیک و داوری تخصصی آنها، اوایل اسفندماه با انتخاب نهایی به نتیجه برسد اما فراگیری جهانی ویروس کرونا و تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای تعویق یک ساله المپیک توکیو، انجام این مهم در این بازه زمانی که نصرالله سجادی وعده انجامش را داده بود، لغو و در مجموع روند حرکتی آن را کندتر کرد.
حالا اما با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری سی و دومین دوره بازی‌های المپیک قرار است پرونده نیمه باز طراحی پوشش لباس کاروان ایران به جریان بیفتد و نمونه‌های نهایی شده از کُمد خارج شوند تا بالاخره مشخص شود ورزشکاران و همراهان آنها در توکیو چه پوشش رسمی و ورزشی خواهند داشت.
امین عارف نیا رئیس ستاد فرهنگی المپیک توکیو در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری تعداد نمونه‌های نهایی شده برای پوشش رسمی و ورزشی اعضای زن و مرد کاروان ایران گفت که حداکثر تا آذرماه از لباس‌های منتخب در هر بخش رونمایی خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه بعد از فراخوان عمومی، بررسی طرح‌های دریافتی و ارزیابی نمونه دوزی های انجام شده، طرح‌های منتخب مشخص شدند، خاطرنشان کرد: نمونه‌های دریافتی برای پوشش اعضای کاروان در دو بخش مردان و بانوان و برای دو سِت رسمی (ویژه رژه) و ورزشی بود. در آخرین نشست ارزیابی از میان ۶ طرح ۳ نمونه برای لباس کاروان ایران در هر یک از این بخش‌ها انتخاب شد و لباسی که رونمایی می‌شود از میان این سه طرح خواهد بود.
عارف نیا در توضیح تکمیلی این موضوع یادآور شد: برای هر ست رسمی و ورزشی مردان و بانوان، سه طرح انتخاب شده‌اند و ۱۲ کالکشن لباس در اختیار داریم که در نشست داوری برای تعیین پوشش کاروان، لباس منتخب در هر بخش (ست رسمی بانوان، ست ورزشی بانوان، ست رسمی مردان، ست ورزشی مردان) از میان آنها گزینش خواهد شد.
رئیس ستاد فرهنگی المپیک توکیو در مورد زمان بررسی و انتخاب نهایی در مورد لباس کاروان ایران و افراد تصمیم گیرنده در این زمینه نیز گفت: برای انتخاب نهایی لباس از میان طرح‌های فینالیست نشستی با حضور صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، نصرالله سجادی سرپرست کاروان، مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرضیه شفاپور دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه خواهیم داشت اما هنوز زمان نشست مشخص نیست.
وی گفت که با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا زمان بازی‌های المپیک به زودی نشست موردنظر برگزار و طرح‌های منتخب مشخص می‌شوند و پس از تصویب نهایی و رونمایی از آنها، مرحله تولید در دستور کار قرار می‌گیرد.
عارف نیا با تاکید بر اینکه پروتکل‌های بین المللی باید در مورد لباس کاروان المپیک اعمال شود، تصریح کرد: رونمایی از لباس کاروان المپیک زمانی انجام می‌شود که تمام مراحل اصلاحی در مورد آن انجام شود. در فصل پاییز و حداکثر تا آذرماه این اقدام به سرانجام می‌رسد.
رئیس ستاد فرهنگی المپیک توکیو در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته تمام اقدامات لازم و پیش بینی شده در مورد فعالیت‌های فرهنگی کاروان المپیک و طراحی لباس اعضای این کاروان، طبق برنامه پیش بینی شده انجام شد اما شیوع کرونا و دستورالعمل‌های صادر شده مبنی بر جلوگیری از ایجاد تجمعات، ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌ها را منتفی کرد. به زودی اما در تمام این حوزه‌ها فعالیت‌های لازم بر اساس مصوبات ستاد از سر گرفته می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، این برای نخستین بار است که طراحی پوشش لباس اعضای کاروان المپیکی ورزش ایران به صورت تخصصی و از کانال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگرود ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه انجام می‌شود. در واقع بعد از واگذاری فعالیت‌های فرهنگی ایران در المپیک توکیو به ستاد فرهنگی مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت طراحی لباس هم به این وزارتخانه و کارگروه ساماندهی مد و لباس سپرده شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار