حذف صفرها از پول ملی بهترین اقدام اقتصادی دولت است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: به باور بنده حذف چهار صفر از پول ملی بهترین اقدام دولت دوازدهم در زمینه اقتصادی است و موفقیتی است که دولت‌های پس از جنگ تحمیلی آرزوی آن را داشته‌اند که موفق به اجرای آن نشدند.

عبدالحسین ساسان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد حذف چهار صفر از پول ملی کشور گفت: این موضوع نظرات موافق و مخالفی دارد که تقریبا مردم پیگیر آنها بوده‌اند و تقریبا همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این اقدام تأثیری در کاهش نرخ تورم ندارد که نظر کاملا درستی است و قطعا اقتصاددانی که در راس بانک مرکزی کشور است و سایر اقتصاددانان کشور را نمایندگی می‌کند نیز به‌خوبی این موضوع را می‌داند.

او ادامه داد: پس اگر هدف از این اقدام کاهش نرخ تورم نیست، هدف دیگر چه می‌تواند باشد؟ مسلما یکی از اهداف آشکار آن بازگرداندن اعتبار به پول ملی به‌عنوان ناموس ملی کشور است که حرمت بسیاری دارد و باید از ارزش و اعتبار آن پاسداری کرد.

ساسان تصریح کرد: معمولاً دولت‌ها هنگامی اقدام به این کار می‌کنند که توانایی کنار گذاشتن سیاست‌های پیشین که موجب بی‌حرمتی به پول ملی شده است را داشته باشند. تقریبا همه کشورهای که صفرهای اضافی را از پول ملی خود حذف کرده‌اند دقیقا پس از رسیدن به انضباط مالی و احساس توانایی پاسداشت از ارزش پول ملی، چنین سیاستی را اتخاذ کرده‌اند. به نظر می‌رسد دولت ما مصمم به بازگرداندن انضباط پولی و مالی به بودجه و اقتصاد کشور است وگرنه جرئت حذف صفرها از پول ملی را نداشت.

این اقتصاددان با اشاره به نمونه‌های موفق و ناموفق اجرای این اصلاح پولی گفت: برخی از مخالفان نمونه زیمباوه را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه این کشور با وجود حذف ۲۵ صفر از پول ملی خود باز نتوانست ارزش پول ملی خود را حفظ کند، پس چه تضمینی وجود دارد که ایران نیز دچار آن نشود؟ باید توجه داشت که کشور زیمباوه پیش از اقدام به این کار با بی‌سابقه‌ترین نرخ تورم در تاریخ اقتصادی جهان روبه‌رو بود در حالیکه این موضوع برای ایران صدق نمی‌کند.

او افزود: نباید فراموش کرد که نرخ تورم کنونی ایران به مراتب پایین‌تر از دو کشور ترکیه و هلند در زمان حذف صفر از پول ملی است که به‌عنوان نمونه‌های موفق این اصلاحات یاد می‌شوند؛ بنابراین اگر دولت ایران عزم جدی داشته باشد که با حذف صفرها، ارزش پول ملی را حفظ کند شرایط بهتری نسبت به ترکیه و هلند دارد؛ زیرا هلند در دهه ۱۹۷۰ دچار یکی از معروف‌ترین بیماری‌های اقتصاد یعنی بیماری هلندی و با تورم ۱۰۴ درصدی روبه‌رو بود و ترکیه نیز تقریبا این نرخ تورم را تجربه می‌کرد، در حالیکه ایران در حال حاضر نرخ تورم ۴۲ درصدی را تجربه می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در مورد هزینه‌های بالای این اصلاح پولی نیز گفت: شاید مخالفان این موضوع، بحث هزینه‌های بالای آن در چاپ پول و استفاده از سیستم و نرم‌افزار‌های جدید را مطرح کنند که باید گفت این انتقاد نیز چندان معتبر نیست؛ زیرا فرسایش پول در اقتصاد ایران بالا است و ما از فرهنگ حفاظت از پول به‌عنوان پرچم ملی برخوردار نیستیم، از همین روی پس از مدتی کل پول‌ها فرسوده و از گردش خارج می‌شوند؛ بنابراین چه صفرها حذف شوند یا نشوند، هزینه چاپ پول در کشور بالا است. همچنین هزینه نصب نرم‌افزارها در مقابل صرفه‌جویی هزینه‌ها از نظر حسابداری عدد چندانی نیست.

او خاطرنشان کرد: به باور بنده حذف چهار صفر از پول ملی بهترین اقدام دولت دوازدهم در زمینه اقتصادی است و موفقیتی است که دولت‌های پس از جنگ تحمیلی آرزوی آن را داشته‌اند که موفق به اجرای آن نشدند.

ساسان در مورد نام‌گذاری پول ملی نیز گفت: بنده بارها پیشنهاد داده‌ام که ما می‌توانیم از پول زمان شکوه و عظمت ایران یعنی تالانت استفاده کنیم و تنها نقطه‌ضعف این اصلاح، زنده کردن واژه مرده تومان است و امیدوارم نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع عنایت داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار