فرش قرمز فرابورس برای شرکت‌های با عملکرد شفاف

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران گفت: در بازار سرمایه برای همه شرکت‌هایی که بحث شفافیت را برای خود حل کرده و قبول کرده‌اند، فرش قرمز پهن می‌کنیم. 

احمدرضا منزه:

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران گفت: در بازار سرمایه برای همه شرکت‌هایی که بحث شفافیت را برای خود حل کرده و قبول کرده‌اند، فرش قرمز پهن می‌کنیم. رضا غلامعلی‌پور در نشست خبری تسهیل پذیرش یک‌صد شرکت کارآفرین اصفهان در فرابورس در اصفهان، با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی آیتم مورد اهمیت این است که چند درصد شرکت‌های یک کشور در بازار سرمایه فعال هستند، اظهار کرد: متأسفانه در کشور خلاء اطلاعات برای تصمیم‌گیری داریم و یارانه‌های اشتباه و انحراف از مسیر سرمایه در ارائه تسهیلات نشان‌دهنده این عدم شفافیت است که این مسئله در بازار سرمایه وجود ندارد. او افزود: تأمین مالی از کانال استقراض از سیستم بانکی تنها یک راه است و این رویه در بازار سرمایه از مسیر انتشار اوراق مشارکت، اجاره و... وجود دارد. معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران با تأکید بر اینکه لازمه تأمین مالی از بازار سرمایه برای شرکت‌ها جلب اعتماد است، اظهار کرد: در بازار سرمایه ابزار اطلاعات و تصمیم‌گیری بر اساس شفافیت است و معمولا در افراد در بازار سرمایه آینده یک شرکت را می‌خرند و هر چه گذشته یک شرکت بهتر مشخص باشد اعتماد در بازار سرمایه راحت‌تر شکل می‌گیرد. او با اشاره به شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، تصریح کرد: برای همه شرکت‌هایی که بحث شفافیت را برای خود حل کرده و قبول کرده‌اند، فرش قرمز پهن می‌کنیم و اگر جایی مدارک و مستندات بیشتری درخواست می‌شود به جهت شفاف‌سازی بهتر است. غلامعلی پور تأکید کرد: فرایند سخت‌گیری در انتخاب شرکت‌ها برای ورود به فرابورس به این دلیل است که نمی‌خواهیم اعتماد مردم به این بازار ارز بین برود و سعی داریم بهترین شرکت‌ها را به لحاظ عملکردی و شفافیت بیشتر اطلاعات پذیرش کنیم، بنابراین پرونده‌هایی که قبل از پذیرش به بورس و فرابورس ارسال می‌شود، باید فرایند آماده‌سازی را جدی بگیرند و از مشاوران دقیق و با صلاحیت بهره ببرند.

*تفویض مسئولیت پذیرش به بورس‌ها

او با اشاره به تفویض مسئولیت پذیرش به بورس‌ها، گفت: بورس یک سازمان نظارتی است، بنابراین دغدغه‌های آن هم زیاد است، از سوی دیگر دستورالعمل‌های بورس برای پذیرش در هر تابلویی مشخص است، اما هیئت پذیرش بررسی‌های محتوایی را مطابق با پارامترهای مشخص انجام می‌دهد و این پارامترها بر اساس نوع صنعت متفاوت است، چراکه مقررات حاکم در هر صنعتی متفاوت است. به گفته او، پذیرش در فرابورس در کمترین زمان ممکن مستلزم ارائه مستندات کامل و جامع از سوی صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی است. معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی باید در تدوین مستندات بهتر تلاش کنند و اطلاعات و داده‌های خود را با دقت و حوصله بیشتر ارائه دهند تا پذیرش آن‌ها در مدت زمان کمتری انجام پذیرد، تأکید کرد: در این فضا تهیه امیدنامه ضرورت دارد، چراکه اطلاعات و مباحث مختلف هر صنعت را فعالان و سرمایه‌گذاران همان بخش آگاه هستند. او با بیان اینکه صنایعی که برای نخستین بار پا به فرابورس می‌گذارند، باید بیشتر به معرفی خود بپردازند، توضیح داد: برای مثال در صنعت هتل‌سازی اطلاعات کاملی در فرابورس وجود ندارد و سرمایه‌گذار این بخش باید این داده‌ها را به‌خوبی ارائه کند. غلامعلی پور ادامه داد: بعد از سال‌ها استقبال بخش خصوصی برای ورود به بازار سرمایه رو به افزایش است و این نشان می‌دهد که به سمت شفاف‌سازی در اقتصاد کشور در حرکت هستیم و به‌نوعی دیگر انحراف تخصیص منابع را کمتر خواهیم داشت و در این فضا سازمان بورس و فرابورس امروز فرش قرمز را برای شرکت‌هایی که به این شفافیت اعتقاد دارند، پهن کرده است.

*تک‌نرخی شدن آرام ارز در کشور

در ادامه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ریشه یارانه‌های کور از اقتصاد کشور کنده شود، گفت: این روزها بدون سروصدا نرخ ارز در کشور تک‌نرخی شده و به‌نوعی موفقیت خوبی است و تنها در هفت مورد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم. حسن قاضی عسگر در نشست خبری تسهیل پذیرش یک‌صد شرکت کارآفرین اصفهان در فرابورس با اشاره به چشم‌انداز ۲۰ ساله استان در امور اقتصادی، اظهار کرد: اصفهان باید استان برتر اقتصادی کشور مبتنی بر علم و فن‌آوری همراه با رشد پایدار متکی بر امنیت اقتصادی و اجتماعی و اکولوژیک شود. او با اشاره به برخی ویژگی‌های اصفهان در افق ۱۴۰۴، گفت: استانی با نهادهای مناسب برای تحقق رشد پایدار اقتصادی، قطب آموزش عالی و تولید علم و فناوری در سطح کشور، استان توانمند در جذب کارآفرینان ایرانی سراسر جهان، استانی برتر در صنعت توریست با اتکا بر منابع فرهنگی، هنری و طبیعی، استانی بهره‌مند از مدیریت اقتصادی شایسته و هماهنگ در ابعاد عمومی، خصوصی و برتر در شاخص‌های بهره‌وری در مقیاس ملی از جمله ویژگی‌های اصفهان است. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان اینکه مباحث فوق در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مطرح شده و ذیل آن کارگروه کانون کارآفرینان در استان تشکیل شده است، تأکید کرد: ماحصل آن شروع این طرح برای ورود 100 شرکت به فرابورس است. او با اشاره به مزیت‌های ورود شرکت‌ها به بورس، اظهار کرد: سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار، معافیت‌های مالیاتی و مالیات کمتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، به‌روزرسانی ارزش شرکت‌ها در هر لحظه، جلب اعتماد عمومی شرکت‌های وارد شده در بورس، افزایش اعتبار داخلی و خارجی و تأمین مالی، سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تأمین مالی و همچنین سقف بالاتر تسهیلات بانکی برای شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس از جمله مزیت‌های این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه است.

*حضور تمام عیار در جنگ اقتصادی

قاضی عسگر با اشاره به اینکه امروز کشور به‌صورت تمام عیار در جنگ کامل اقتصادی قرار دارد، گفت: البته می‌توانستیم با دیپلماسی صحیح و رفتار درست شرایط را کنترل کنیم، اما امروز در راه بی‌بازگشت هستیم که باید اقتصاد کشور را پیش ببریم. او با اشاره به برخی اتفاقات مهم در اقتصاد کشور، اظهار کرد: این روزها بدون سروصدا نرخ ارز در کشور تک‌نرخی شده و به‌نوعی موفقیت خوبی است و تنها در هفت مورد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم و امیدواریم در آینده نزدیک با طرح مجلس در ارائه کارت‌های الکترونیک، مشکل تخصیص ارز و ریشه یارانه‌های کور در اقتصاد کشور کنده شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی نهاده‌ها همچون شکر، برنج، حبوبات و ... جلوی ظلم وارده به کشاورزان گرفته شد و امروز آن‌ها می‌توانند به‌صورت اقتصادی کار کنند. او افزود: در حوزه تأمین اجتماعی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان کشوری و لشکری با وجود بار مالی بالا تصویب شده که موجب می‌شود اقتصاد کشور به سمت اقتصادی منطقی و عاقلانه و عاری از سوبسید و یارانه‌های کور حرکت کند و یارانه‌ها به‌صورت هدفمند به سمت دهک‌های پایین جامعه، بخش تولید، بهداشت و درمان و ... هدایت شود.

رئیس کانون کارآفرینان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به برخی چالش‌های موجود در اقتصاد کشور، اظهار کرد: عمر کوتاه سازمان‌های کارآفرین، تأمین سرمایه کلان برای طرح‌های کارفرمایی، نبود رقابت و همکاری و فوبیای شفافیت را چهار چالش اصلی کارآفرینان کشور است. به گفته محمد گوهریان، بازار SME ها فرابورس در جهت رفع این چالش‌ها ایجاد شده است. او به اهمیت به‌کارگیری فرابورس برای سرمایه‌گذاری صحیح در راستای کارآفرینی، توسعه اقتصادی و تولید بهتر اشاره کرد و گفت: برای ورود شرکت‌ها به فرابورس، ابتدا باید شرکت‌های کارآفرین را با رأی اجماع کارگروه تسهیل شناسایی شود و سپس تسهیل حداکثری تسهیلات دولتی صورت گیرد. ایده پرداز طرح اولیه صد شرکت کارآفرین با اشاره به ضرورت قبول تعهدات طرح توسط شرکت‌ها گفت: شرکت‌ها نباید ریزش کارگر داشته باشند و هر چه می‌فروشند باید منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار