سنگ پلیس سقف شیشه را شکست

نیروی انتظامی استان اصفهان بیش از هر زمان دیگر در مبارزه با فروش و قاچاق مواد مخدر برخورد می‌کند و افزایش آمار کشفیات مواد مخدر بیش از آنکه افزایش مصرف و ترانزیت را نشان دهد، حاکی از نتیجه‌بخش بودن این اقدامات است؛ اما در شرایطی که هم در استان هم در کشور همواره آمار مصرف و دستگیری در زمینه مواد مخدر سنتی بیش از مواد مخدر صنعتی است، اکنون صحبت از افزایش چشمگیر کشف مواد مخدر صنعتی به میان آمده تا جایی که فرمانده انتظامی استان اصفهان روز گذشته افزایش ۶۰۰ درصدی کشف شیشه در سطح استان اصفهان در سال جاری را اعلام کرد که در این زمینه با ۵۰ باند برخورد شده و تعداد دستگیرشدگان با افزایش ۲۷ درصدی روبه‌رو بوده است.

کشف 15 تن مواد مخدر در سال جاری

سردار مهدی معصوم بیگی مجموع کشفیات مواد مخدر استان اصفهان در سال جاری را ۱۵ تن اعلام کرد که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است. بر این اساس آمار حوزه برخورد با قاچاقچیان ۳۶ درصد، حمل‌کنندگان ۳۹ درصد و برخورد با فروشندگان خرد با ۱۶ درصد افزایش مواجه بوده است. فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: اعتماد مردم سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی است که در این زمینه در کشور و در استان اصفهان در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌بریم.

او در نشست خبری مردادماه ضمن تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه رسانه‌ها نقش اساسی در ایجاد احساس امنیت در جامعه دارند، اظهار کرد: رسانه‌ها امین مردم هستند، مطالبات مردم را دریافت کرده و به مسئولان منعکس می‌کنند که این امر بزرگی است. او با بیان اینکه در نظرسنجی گذشته در سطح استان اصفهان میزان رضایت مردم از نیروی انتظامی در صدر رضایتمندی‌ها بوده است، ادامه داد: بخش زیادی از این موفقیت به درایت و تلاش رسانه‌ها بستگی داشته است. او اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ باند سرقت متلاشی‌شده که سرقت منازل، سیم و کابل برق و سرقت داخل خودرو به ترتیب در جایگاه نخست تا سوم قرار دارند.

افزایش 5 برابری قاچاق سوخت در استان

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه در سال جاری با افزایش ۳۹ درصدی دستگیرشدگان جرم سرقت روبه‌رو بوده‌ایم، ادامه داد: در حوزه کشف درمجموع ۱۵ درصد افزایش کشفیات اموال سرقت شده را داشته‌ایم. او در مورد فعالیت‌های نیروی انتظامی در حوزه برخورد با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: بیش از ۸۰۰ پرونده قاچاق کالا تشکیل و ۹۵۰ نفر در این حوزه دستگیرشده‌اند و افزایش ۲۲ درصدی توقیف وسیله نقلیه قاچاقچیان را داشته‌ایم. فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه با افزایش پنج برابری قاچاق سوخت در سال جاری روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: نیروی انتظامی استان اصفهان در کنترل این مسئله از مرکز کشور تا مرزها و برعکس را پیگیری می‌کند. هم‌چنین در حوزه برخورد با جرم جعل و کلاهبرداری ۱۴ باند شناسایی و با آنها برخورد قانونی شد. او به تقویت مقابله با قانون‌گریزی در بخش راهنمایی و رانندگی در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: پلیس کنترل نامحسوس، در جاده‌ها و شهرها فعال شده است و تیم‌های مشخصی به‌صورت شبانه‌روزی در این زمینه فعالیت دارند. فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه جریمه خودروهای متوقف در نقاط منع توقف به‌صورت مکانیزه تقویت شده است، اضافه کرد: در مرکز شهر شاهد پارک دوبله بودیم که در سال جاری کاهش این امر را بهتر مدیریت کرده‌ایم. او علل 43 درصد تصادف‌ها را عدم توجه به جلو، 18 درصد عدم حفظ هوشیاری، 8 درصد عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه و 5 درصد تغییر مسیر ناگهانی اعلام کرد.

افزایش 63 درصدی مزاحمت‌های اینترنتی

او در ادامه با تأکید بر اینکه در فضای مجازی کماکان با افزایش جرم مواجه هستیم که با شدت هم در حال انجام است به مردم توصیه کرد که در درجه نخست خودشان مراقبت کنند و فرصت‌های ارتکاب جرم را در اختیار مجرمان قرار ندهند و گفت: برداشت‌های غیرمجاز از حساب بانکی مردم بیش از 200 درصد، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای بیش از 80 درصد و مزاحمت‌های اینترنتی 63 درصد افزایش داشته است. معصوم‌بیگی خاطرنشان کرد: طرح مقابله با کسب‌وکارهای غیرمجاز اینترنتی با جدیت دنبال شده است و طرح مقابله با خریدوفروش سلاح غیرمجاز نیز در حال اجرا است؛ خریدوفروش رسمی سلاح در اصفهان وجود ندارد، اما در سال جاری برخورد با سلاح و مهمات غیرمجاز 35 درصد رشد داشته است. فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: حرکت مجرمان به سمت حرفه‌ای شدن و سازمان‌دهی پیدا کردن است در این رهگذار عدم آشنایی عموم مردم با راهکارهای سرقت اینترنتی (فیشینگ) و افزایش درگاه‌های اینترنتی و عدم بازدارندگی مجازات هم به‌عنوان افزایش این جرائم منجر می‌شود. در فضای مجازی برداشت از حساب ۲۰۰ درصد و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای ۸۰ درصد و مزاحمت ۴۸ درصد افزایش جرم داشته است. او با بیان اینکه طرح مقابله با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی را در دستور کارداریم، اضافه کرد: برخورد با اراذل‌واوباش کار ویژه در استان اصفهان و تحرک این افراد خط قرمز پلیس است، در این زمینه افزایش ۳۸ درصدی برخورد با اراذل‌واوباش داشته‌ایم. سردار معصوم‌بیگی در مورد آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی موتورسیکلت‌سواران گفت: در این زمینه مراکز آموزشی راه‌اندازی شده است، برخورد سلبی با این افراد نیز از دیگر راهکارهای پلیس است، این قشر شرایط خاص خود را دارند اما باید قانون را رعایت کنند.

توقیف هزار دستگاه تولید ارز مجازی در اصفهان

او فعالیت دستگاه‌های استخراج‌کننده ارز مجازی اظهار کرد: تاکنون بیش از هزار دستگاه ماینر توقیف شده است. در شرایطی که چند روز پیش اعلام شد استخراج ارز مجازی مجاز است اما فروش آن نه. ضمن اینکه هنوز آئین‌نامه‌ای در این مورد نداشته‌ایم و پلیس در حال حاضر با استفاده و خرید و فروش دستگاه‌های قاچاق برخورد می‌کند. فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان وظیفه نیروی انتظامی نیست بلکه وظیفه بهزیستی است، ادامه داد: در این زمینه ۲۶ دستگاه مسئولیت دارند که برای ساماندهی متکدیان نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی تمام این دستگاه‌ها است.

موتورسواری بانوان در انتظار رأی دیوان عمومی عدالت اداری

اما با توجه به ماجرای گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان، معصوم بیگی در رابطه با شکایت خانمی که برای دریافت گواهینامه موتور به پلیس مراجعه و برای او صادر نشده بود، توضیح داد: بر اساس تبصره ذیل ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، صدور گواهینامه موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و نیروی انتظامی نمی‌تواند عمل غیرقانونی انجام دهد، در مورد شکایت این خانم رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر این بود که مرجع دیگری مسئول ارائه گواهینامه نیست اما نقد پلیس به رأی اعلام‌شده این است که نخست در قانون به‌طور صریح و شفاف به ارائه گواهینامه برای مردان اشاره‌شده و دوم اینکه در سال‌های گذشته چنین شکایت‌هایی در شعبات دیگر دیوان عدالت اداری مطرح و رأی به نفع پلیس و قانونی بودن عملکرد آن داده شده بود. با توجه به تفاوتی که در این رأی‌هاست آن را به دیوان عمومی عدالت اداری ارجاع داده‌اند و تا زمانی قطعی شدن نتیجه و رأی نهایی لازم‌الاجرا نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار