طرح جداسازی پسماند خطرناک در اصفهان آغاز شد

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از آغاز اجرای طرح جداسازی و جمع آوری پسماندهای ویژه و خطرناک این کلانشهر در ماه جاری خبر داد.

علی دهنوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا حفظ و نگهداری محیط زیست را نیازمند همکاری همه جانبه شهروندان دانست و افزود : در شهر اصفهان روزانه حدود یک هزار تن پسماند تولید و در صورت تفکیک صحیح، حدود ۶۰ درصد آن به فرآیند تولید کود آلی کمپوست تبدیل می شود.

وی اظهارداشت : کود کمپوست که از قسمت آلی پسماندهایی ماننده میوه،سبزی و باقیمانده غذاها طی یک فرآیند هوازی تشکیل می شود منبع تغذیه خوبی برای درختان و فضای سبز است و این کود امروز از جمله عالی ترین کودهای موجود برای استفاده در زمین های کشاورزی و تولیدات باغ ها به شمار می رود ولی اگر در پسماند خانگی اجزای ویژه و خطرناک وجود داشته باشد، فرآیند تولید کودآلی کمپوست دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از حجم پسماند های خانگی، شیرابه است و اگر در پسماند خانگی اجزای خطرناک وجود داشته باشد ، مواد شیمیایی و سمی از طریق شیرابه منتشر و وارد محیط زیست می شوند از این رو این سازمان برای اولین بار در کشور اقدام به طراحی جعبه های ایمن مخصوص جمع آوری پسماند های ویژه کرده است.

وی یادآور شد: این جعبه ها که اصطلاحا Safety Box نامیده می شود، برای نگهداری پسماندهای ویژه خانگی طراحی شده و در مرحله اول از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش توزیع شد و فرآیند توزیع به اتمام رسید و اکنون ادامه فرآیند از طریق مراکز بهداشت و ایستگاه های بازیافت در حال انجام است.

وی ادامه داد: شهروندان اصفهانی می توانند از این پس پسماندهایی مانند تیغ، سرسوزن سرنگ ها ، لانست ها و باطری ها را از سایر پسماندها جدا کرده و درون این جعبه ها قرار دهند و به غرفه بازیافت محله خود تحویل دهند و جعبه جدید دریافت کنند.

دهنوی اضافه کرد : تولید پسماند برای هر شهروند اصفهانی حدود ۶۳۰ گرم است که با تفکیک صحیح می توان اثرات ناهنجار این پسماند را کاهش داد و در زمان حاضر سالانه ۱۴۰ میلیارد تومان صرف جمع آوری پسماند و نظافت شهری در اصفهان می شود.

وی اضافه کرد: وظیفه هر شهروندی است که علاوه بر مشارکت در طرح های جدا سازی انواع پسماندها، لازم است برای حفظ محیط زیست و تضمین سلامت فرزندان خود، به تدریج میزان تولید پسماند را کاهش دهد.

وی یادآور شد: هزینه اجرای طرح جداسازی و جمع آوری پسماند ویژه و خطرناک در هر مرحله شامل خرید، توزیع و جمع آوری و امحای جعبه های ایمن بیش از چهار میلیارد تومان است،مبالغی که از محل تفکیک صحیح پسماند صرفه جویی می شود، برای نیازهای حوزه بهداشت و سلامت و حتی تامین جعبه های ایمن هزینه شود.

پسماندهای ویژه و خطرناک، می توانند سلامتی را تهدید و در صورتی که همراه با سایر پسماند های خانگی جمع آوری شوند.در فرآیند انتقال و پردازش به افرادی که با آن ها سر و کار دارند، صدمه بزنند پسماند های ویژه در اثر تماس با دست می توانمند به جراحات و سوختگی یا مسمومیت منجر شوندو ممکن است هنگام جمع آوری با انتقال ویروس ها و میکروب ها، منجر به ایجاد بیماری برای شهروندان و یا ماموران جمع آوری شوند.

پسماند ویژه و خطرناک خانگی به دو گروه پسماندهای ویژه خانگی و پسماندهای حجیم خطرناک خانگی تقسیم می شوند.پسماندهای ویژه خانگی به طور معمول دارای یک ویژگی خطرناک از قبیل برندگی، خورندگی، یا سمی بودن هستند که در اغلب منازل تولید می شوند و تا قبل از این ، همراه با پسماند تر دفع و به مراکز پردازش پسماند منتقل می شدند. اقلامی از قبیل باتری ، تیغ ژبلت، سرسوزن مربوط به تزریقات، لانست دستگاه تست قند خون و غیره از این جمله هستند. به عنوان نمونه باتری ها به دلیل دارا بودن سرب و مواد اسیدی خطرناکند و نباید وارد کیسه پسماند تر شوند.

پسماندهای حجیم خطرناک خانگی پسماندهایی هستند که دارای عوارض خطرناکی مانند قابلیت آلودگی، انفجار و اشتعال هستند و شامل اقلام آرایشی و بهداشتی نظیر اسپری، عطرها و رنگ موها و قطعات و تجهیزات الکترونیکی، حشره کش ها و اسپری های رنگ می شوندکه لازم است که به صورت جداگانه جمع آوری و همراه با پسماند خشک به غرفه بازیافت تحویل داده شوند.

کلانشهر اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار