عوامل زمینه ساز در بیماری های قلبی را بشناسیم

متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی به دو گروه تقسیم می شوند.

فاطمه صحتی متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز جهانی قلب گفت: عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی به دو گروه تقسیم می شوند که گروه اول عوامل خطر سازی هستند و قابل کنترل نمی باشند مثل سن ، جنس، ژنتیک و در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند و ما باید سعی کنیم این افراد را هر چه زودتر شناسایی کنیم و عوامل خطر ساز قابل کنترل را در این افراد کنترل کنیم.
صحتی افزود: عوامل خطر ساز قابل کنترل اصلاح سبک زندگی، عدم استفاده از دخانیات، کنترل دیابت ، فشار خون و چربی خون است.
او گفت: قلب موتور محرکه بدن است و بعد از بیماری های عفونی بیشترین مرگ و میر در جهان بر اثر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود.
صحتی افزود: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند در دوران شیوع کرونا باید بسیار دقت کنند چرا که بیشتر در معرض خطر هستند و این افراد باید دستور العمل های بهداشتی را به خوبی کنترل کنند .
او گفت: کرونا ممکن است در قلب افراد سالم نیز اثراتی ایجاد کند و موجب التهاب ماهیچه قلب، نارسایس و افزایش میزان انعقاد پذیری خون شود که موجب بروز سکته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: هر سال از طرف انجمن جهانی قلب شعاری تصویب می شود تا مردم نسبت به بیماری های قلبی و عروقی آگاه تر شوند و هر سال ۲۹ سپتامبر در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی قلب برنامه های متعددی در جهت آگاهی مردم برگزار می شود .
متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: روز جهانی قلب فرصت مناسبی است تا در افراد احساس خطر ایجاد شود چرا که بیماری های قلبی فقط مختص افراد سالخورده نیست و متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط، عدم تحرک، فشار های روانی و استرس بیماری های قلبی در افراد جوان نیز بسیار شایع شده است.
او افزود: شیوع بسیاری از بیماری های قلبی به دوران کودکی باز می گردد و باید از همان ابتدا سبک زندگی افراد را کنترل کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار