مسکن، ابرمبحثی که مدیریت آن بخشی نیست

عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: با بیان اینکه مسئله مسکن از ابرمباحثی است که مدیریت آن بخشی نیست، یاداور شد: بسیاری از حوزه‌ها در مبحث مسکن وظایفی را بر عهده دارند که باید در تعاملی چندجانبه و از نزدیک با مدیریت شهری و همچنین اداره راه و شهرسازی که مسئولیت تخصصی در این زمینه دارد، همکاری کنند تا نه تنها به حل معضل مسکن امیدوار بود بلکه شاده رونق کسب‌وکار و ایجاد بازارهای جانبی از خرید و فروش تا رهن و اجاره مسکن و کاهش قیمت ها باشیم.

سوده باقری مهاجرت را يكی از پديده‌های مهم اجتماعی دانست كه به دلیل عدم وجود عدالت فضایی و همچنین توزیع نامتوازن و هماهنگ فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی رقم می خورد، اظهار کرد: مشکلات زیست‌محیطی، نوسانات شدید اقتصادی، ظرفیت سکونت‌گاهی، فقر امکانات و خدمات در مبدأ و حتی وجود ثروت و فرصت‌های شغلی در مقصدِ مهاجرت از جمله دلیلی است که می‌توان در خصوص مهاجرت به آن پرداخت.
وی افزود: در چند سال اخير، شاهد افزایش مهاجرت ساکنان بومی زرین شهر خطه طلایی ایران هستیم به گونه ای که براساس آمار موجود طی 5 سال بیش از 5 هزار نفر از جمعیت این شهر کاسته شده و رشد منفی به خود گرفته است و این مهم در حالیست که بسیاری از شهروندان این سوال را در ذهن می پرورانند که چرا مدیریت شهری هیچ برنامه توسعه‌ای و راهکاری موثر را برای عدم مهاجرت از این شهر ارائه نکره تا این مشکل حل شود؟
عضوشورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: در بررسی های به عمل آمده عواملی چون نرخ بالای بیکاری، نبود شغل مناسب، کاهش درآمد، گرانی مسکن و اجاره بهاء، آلودگی هوا از جمله مسائلی هستند که شهروندان با آن دست و پنجه نرم کرده و این مشکل پیر و جوان نیز نمی‌شناسد و همه را درگیر کرده است.
وی ادامه داد: نوسانات قیمت مسکن در زرین شهر طی دهه‌های اخیر یکی از چالش‌های مهم و کلیدی به شمار می‌آید که امروزه دامنه اثرگذاری آن از بخش مسکن بسیار فراتر رفته و عملکرد سایر بخش‌ها را نیز همچون بخش خدماتی و ابعاد اقتصاد خانواده‌ها را تحت تـأثیر قـرار داده و قطعا این اثرات تغییراتی را در ساختار اقتصادی و اجتماعی مناطق مهاجرفرست و مهاجرپذیر به دنبال دارد.
باقری با بیان اینکه مسئله مسکن از ابرمباحثی است که مدیریت آن بخشی نیست، یاداور شد: بسیاری از حوزه‌ها در مبحث مسکن وظایفی را بر عهده دارند که باید در تعاملی چندجانبه و از نزدیک با مدیریت شهری و همچنین اداره راه و شهرسازی که مسئولیت تخصصی در این زمینه دارد، همکاری کنند تا نه تنها به حل معضل مسکن امیدوار بود بلکه شاده رونق کسب‌وکار و ایجاد بازارهای جانبی از خرید و فروش تا رهن و اجاره مسکن و کاهش قیمت ها باشیم.
وی با بیان اینکه قسمتی از برون رفت از مسئله گرانی مسکن در زرین شهر نیازمند افزایش تعاملات می باشد، اضافه کرد: حل مشکلات اراضى غرب دانشگاه پيام نور و اراضی معروف به لاگون های کارخانه ذوب آهن و الحاق این اراضى به شهر یکی از مباحثی است که اثرات بسیاری را در حل مشکل سکونت شهروندان به همراه خواهد شد و از طرفی رونق ساخت و ساز مسکن را رقم خواهد زد اما تحقق این مهم نیازمند افزایش تعاملات شرکت سهامی ذوب آهن،مدیریت شهری و... است.
عضو شورای اسلامی زرین شهر عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیگیری این مطالبه به حق شهروندان از اعضاء شورای اسلامی زرین شهر در دستور کار قرار گرفته تا با برگزاری جلسات کارشناسی و همچنین اعتمادسازی بین طرفین و افزایش تعاملات بتوانیم این چالش چندین ساله را مرتفع سازیم.
وی با بیان اینکه عرضه انبوه اقدام مهم در کاهش شکاف تقاضا و عرضه مسکن خواهد شد، خاطرنشان کرد: احیاء بافت فرسوده شهر، ارائه تخفیف برای تشویق شهروندان یه ساخت و ساز، موافقات با افزایش ارتفاع و طبقات ساختمان ها در خیابان های ملاصدرا و فرهنگیان و پیگیری الحاق معروف به اراضی چرخاب و دره ميرآبى از دیگر اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته و برخی از این اقدامات نیز در دوره پنجم مدیریت شهری به مرحله اجرا رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار