جنجالي که از اصفهان بلند شد

خبر احتمال صدور گواهينامه موتورسيکلت سواري براي زنان به ماجراي عجيب پرحاشيه اي تبديل شده است.

به گزارش روزنامه نصف جهان خبر احتمال صدور گواهينامه موتورسيکلت سواري براي زنان به ماجراي عجيب پرحاشيه اي تبديل شده است. صدور حکمي از سوي يکي از شعب دادگاه بدوي ديوان عدالت اداري جنجال رسانه اي بزرگي به راه انداخت. اين شعبه در پاسخ به شکايت يک زن از اصفهان نسبت به عدم صدور گواهينامه موتورسيکلت حق را به شاکي داده و پليس را ملزم به صدور گواهينامه موتورسيکلت براي زنان کرده است. تاريخ تنظيم حکم هفتم خرداد است اما اعلام آن بلافاصله به رسانه ها راه پيدا کرد و واکنش هاي مختلفي به همراه آورد. از مسئولان قواي سه گانه، بعضي نمايندگان مجلس و نهادهاي دولتي از صدور اين رأي استقبال کردند اما قوه قضاييه به آن روي خوش نشان نداد.

با توجه به اينکه ديوان عدالت اداري مرجع تظلم خواهي مردم از مأموران يا واحدها يا آيين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها محسوب شده و فعاليتش ذيل مقررات قوه قضاييه تعريف شده است، بنابراين واکنش اين قوه نسبت به حکم يک دادگاه بدوي تحت نظرش مهم ارزيابي مي شود.

در همين راستا بلندپايه ترين مقام قضايي که تا کنون به شکل شفاف در اين باره سخن گفته، معاون فرهنگي اين قوه است که حکم را بدوي و احتمال رد آن در تجديد نظر را بالا مي داند. حجت الاسلام و المسلمين هادي صادقي مي گويد: «خانمي از اصفهان براي دريافت گواهينامه تقاضا کرده است و حکمي هم از سوي دادگاه بدوي ديوان عدالت اداري صادر شده و اين روزها بين مردم دست به دست مي‌چرخد. قاضي محترم برداشتي کرده که اثبات شيء، نفي ماعدا نمي‌کند. من به احتمال قوي احتمال مي‌دهم که اين در تجديد نظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه اين رأي هم قبلاً در ديوان صادر شده و به طور قطعي هم رد شده است. راهنمايي و رانندگي هم بر اساس اين قانون نمي‌تواند گواهينامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغيير کرد يا اصلاح شد، ايرادي ندارد. دولت وظيفه دارد تا شرايط سهل براي بانوان را ايجاد کند.»

معاون فرهنگي قوه قضاييه در بيان دلايلش براي رد اين حکم، مسائل شرعي و لزوم حفظ حجاب را اصل مي داند: «در فرهنگ اسلام، سوار زين شدن براي بانوان مکروه است اما حرام نيست. از طرف ديگر به زنان دستور داده شده کاملاً با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتورسواري هيچ اشکال شرعي ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعايت شود. اگر اين حکم شرعي از يک فقيهي پرسيده شود که آيا سوار شدن بر موتور اشکال دارد، جواب اين است که ظاهراً موتورسواري اشکال ندارد اما اگر با عفاف آنها منافات پيدا کند، اشکال دارد. بنابراين اگر مي‌گوييم ذاتاً سوار شدن بر زين موتور براي خانم‌ها اشکال ندارد، نتيجه اين نيست که خانم‌ها مي‌توانند به هر صورتي موتورسواري کنند و راهنمايي و رانندگي موظف است تنها براي مردان گواهينامه رانندگي موتور را صادر کند لذا بر اساس اين قانون صدور گواهينامه براي غير مردان جايز نيست.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار