تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان رونمایی شد/پیش به سوی برندسازی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شهرستان لنجان را گنجینه‌ای از غذاهای محلی دانست و گفت: سرمایه‌های بسیاری در استان اصفهان در حوزه اطلس غذاهای سنتی وجود دارد که از آن غفلت کرده ایم و برهمین اساس نیاز است.

فریدون الهیاری امروز در آیین رونمایی از تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان با بیان اینکه شهرستان لنجان دارای جاذبه‌های ارزشمند طبیعی و تاریخی متعددی است که کمتر شناخته شده است اظهار داشت: ظرفیت شهرستان لنجان در حوزه گردشگری ظرفیت قابل توجهی است به گونه‌ای که می‌تواند به عنوان پیشران توسعه گردشگری در استان ایفای نقش کند.

وی افزود: شهرستان لنجان از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلفی برخوردار است و کمتر شهرستانی را در نزدیکی مرکز استان اصفهان می‌توان یافت که از جاذبه‌های طبیعی همچون عبور رودخانه زاینده رود، بیشه‌زارها، چشمه و آبشارها برخوردار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه گویش‌ها، غذاهای محلی، آداب و رسوم و آیین‌های مختلف میراث ناملموسی هستند که تاثیر به‌سزایی در توسعه صنعت گردشگری دارند تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان لنجان، گردشگری صنعتی بوده و حضور کارخانه ذوب آهن به عنوان یکی از مهمترین صنایع بزرگ ایران با سابقه تاریخی شکل‌گیری آن به عنوان یک ظرفیت به شمار می‌آید که می‌توان از آن بهره برد.
استفاده از ظرفیت راه‌اندازی موزه صنعت
وی عنوان کرد: در گذشته انگیزه‌هایی در مورد راه‌اندازی موزه صنعت وجود داشت و کارخانه ذوب‌آهن نیز اعلام آمادگی کرده بود تا زیرساخت‌ها را به میدان بیاورند اما با گذشت زمان کمتر به این موضوع پرداخته شد و امیدواریم به این مسئله نگاهی ویژه شود و از این ظرفیت به خوبی در توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.
الهیاری یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان لنجان را گردشگری سلامت دانست و بیان کرد: شهرستان لنجان در کنار جاذبه‌های طبیعی از توانمند بسیار خوبی در حوزه گردشگری سلامت برخوردار بوده و براساس گزارشات ارائه شده با بیش از 800 نفر کادر درمانی و وجود چندین بیمارستان مجهز از جمله بیمارستان شهید مطهری فولاد شهر از توان مناسبی در این خصوص برخوردار است.
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی علی‌رغم اینکه بیشتر شهرها، شهرهای جدید هستند اما ریشه‌های تاریخی، آثار، بناها، ابنیه‌ها و سازه‌هایی قابل توجهی در این شهرها وجود دارد که نیازمند توجه هستند باید با برنامه‌ریزی به آنها رسیدگی کرد تا بتوان از ظرفیت این اماکن در توسعه گردشگری بهره‌مند شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان یادآور شد: اگر چه برند شهرستان لنجان صنعتی بوده اما می‌توان این برند را به حوزه گردشگری_فرهنگی باز گرداند و تحقق این مهم مستلزم آن بوده که به ظرفیت‌های این شهرستان توجه بیشتری شود.
پیش به سوی برندسازی
وی یکی از مهم‌ترین کارکرد استفاده از رویدادها را تزریق شادی و نشاط به جامعه محلی دانست و خاطرنشان کرد: امروز زمان آن رسیده که به سمت برندسازی‌های جدید نیز گام برداشت و برگزاری جشنواره گردو، بادام و به باغبادران و همچنین جشنوراه برنج لنجان از جمله این ظرفیت‌ها به شمار می‌آیند چرا که آیین‌های شالیکاری شهرستان لنجان خاص این منطقه است و اگر ستادی همچون ستاد نوروزی در شهرستان تشکیل شود می توان در سال‌های آینده امید داشت گردشگری در شهرستان رونق چشمگیری یابد.
وی عنوان کرد: در تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان به این گونه آیین‌ها که در منطقه برگزار می شود توجه شده است و در دیگر شهرستان‌ها نیز باید به این موضوع در قالب تقویم رویدادهای گردشگری به راهبردی برای برگزاری رویدادها توجه شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ارزش‌های تقویم رویدادهای فرهنگی گردشگری آن گونه که شایسته است تاکنون آشکارسازی نشده، بیان کرد: وظیفه ما نیز در زمینه تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان آن بوده که به سمت تببین تقویم، معرفی آیین‌ها، انگیزه سازی برای گردشگران و حتی تشکیل ستادی که تلاش کند برای هر مناسبت انگیزه سازی لازم را انجام دهد حرکت کنیم و تلاش شود،آنچه از این تقویم استخراج می‌شود بر روی تقویم گردشگری کشور نیز به ثبت برسد.
الهیاری با بیان اینکه برگزاری رویدادها آداب خاص خود را دارد، تصریح کرد: انجمن حافظان میراث لنجان ایده جدید و قابل تحسینی را با تدوین تقویم فرهنگی گردشگری ارائه کرد چرا که ما به دنبال آن بودیم شهرستان‌ها رویدادهایی را همچون جشنواره زعفران و غیره تعریف و آنها را برگزار کنند و این در حالی است که برخی آیین‌ها و سنت‌ها به صورت اتوماتیک توسط مردم برگزار می‌شود از این رو شناسایی، جانمایی و معرفی این رویدادها در تقویم بسیار مهم است و قطعا ضمانت اجرای آن نیز از برگزار جشنواره ها بیشتر خواهد بود.
لزوم تهیه اطلس غذاهای سنتی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه رویدادها یکی از مهم‌ترین ابزارهای جذب گردشگر هستند، اظهار داشت: رویدادها به عنوان ابزاری کارآمد برای کسب ارزش افزوده در مقصد گردشگری شناخته می‌شوند و در این بین تهیه تقویم گردشگری و اطلس غذاهای سنتی می تواند بسیار کارآمد و تاثیرگذار باشد.
وی شهرستان لنجان را گنجینه‌ای از غذاهای محلی دانست و افزود: سرمایه‌های بسیاری در استان اصفهان در حوزه اطلس غذاهای سنتی وجود دارد که از آن غفلت کرده ایم و برهمین اساس نیاز است طرح اطلس غذاهای سنتی شهرستان لنجان که توسط موذنی و انجمن حافظان میراث لنجان در حال تدوین است به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانیم به شکلی ویژه به آن پرداخته و به نتیجه ختم کنیم.
الهیاری اظهار داشت: استان اصفهان ظرفیت بسیار زیادی در حوزه غذاهای سنتی دارد اما خروجی آن در حوزه جذب گردشگر و توریسم مناسب نبوده و برهمین اساس باید در هتل‌ها و غیره بر روی تنوع غذایی توجه داشت تا گردشگران تجربه های مختلفی را در این حوزه تجربه کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: براساس گزارشات ارائه شده نیز تاکنون تعداد قابل توجهی از انواع غذاهای سنتی در شهرستان شناسایی شده و چنانچه روستا به روستا و شهر به شهر به دنبال احصاء غذاهای سنتی باشیم می توان با به دست آوردن تاریخ شفاهی غذاهای سنتی تعداد بیشتری را معرفی و با طبخ آن در اختیار گردشگران قرار داد.
وی یادآور شد: در این میان نیاز است به شیوه‌های طبخ غذاها، ارزش غذایی آنها در سبک زندگی، محیط زیست و جغرافیایی محل زندگی نیز توجه داشت چراکه غذاهای سنتی با سبک زندگی مردمان هر دیار سازگاری داشته و با شناسایی اینگونه مباحث می‌توان به سمت تجاری سازی و برندسازی آنها پرداخت و بعد از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد توجه قرار داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار