سد گاوخُفت فریدون‌شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید

 سد گاوخُفت فریدون‌شهر از توابع استان اصفهان عصر دوشنبه در آیینی وبیناری همزمان با ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی روستایی و عشایری دیگر در کشور از سوی رئیس جمهوری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان در حاشیه آیین بهره‌برداری وبیناری از طرح‌های روستایی و عشایری کشور در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سد گاوخُفت فریدون‌شهر نخستین سد بزرگ آبی در مناطق روستایی و عشایری این استان است که عملیات ساخت آن از سال ۹۴ آغاز شد.
مختار اسفندیاری ظرفیت این سد را بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب برای ذخیره آب کشاورزی برشمرد و افزود: نزدیک به ۳۰۰ هکتار از اراضی دیمی منطقه با بهره‌برداری از این سد به زیر کشت آبی می‌رود.
به گفته وی، ۲۰۰ هکتار از این اراضی زراعی و ۱۰۰ هکتار نیز باغات پیش‌بینی شده است.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اظهار داشت: ۱۴۰ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده است و به صورت مستقیم ۷۰ فرصت شغلی در منطقه ایجاد می‌کند.
وی احداث این سد را برای روستاها و عشایر با اهمیت خواند و اضافه کرد: جنس سد گاوخُفت خاکی، ارتفاع سد ۱۸.۵ متر و طول تاج آن ۵۰۰ متر است.
به گزارش ایرنا، عصر دوشنبه ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی با اعتبار افزون بر ۳۷ هزار میلیارد ریال، ۲۶ هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال‌زایی با اعتبار بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال و ۷۱ هزار واحد مسکونی با اعتبار نزدیک به ۵۶ هزار میلیارد ریال در نقاط مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری از طریق وبینار افتتاح شد.
این طرح‌ها در عرصه روستایی و عشایری ۱۴ نقطه و استان در مجموع با اعتبار بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال با حضور رئیس جمهوری و وزیران هفت وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو و مسئولان کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بسیج سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.
بر اساس آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.
۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.
عشایر استان اصفهان ۲۸ درصد مواد کالاهای این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار مترمربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار