سال گذشته زمانی که در آستانه برجام قرارگرفته بودیم بسیاری از فعالان بازار، سالی پررونق را برای کسبوکار محصولات کامپیوتری پیشبینی میکردند.
اما خبرها و شنیدهها در طول این یک سال اخیر حکایت از رکودی بیشتر، دارد؛ چون این بازار با کاهش تقاضای بیشتری هم مواجه شده است. بنابراین امسال نهتنها رونقی در بازار رایانه شهر ایجاد نشده است بلکه به گفته بسیاری سختترین و راکدترین، روزهای کسب و کار را به خود دیده است.
خواب زمستانی بازار رایانه اصفهان
با گذری در مراکز معتبر خریدوفروش کالاهای رایانهای اصفهان مانند پاساژ طالقانی که مرکز خریدوفروش این محصولات است کسادی بازار رایانه کاملاً محسوس است. بیشتر مغازهها مشتری ندارند یا آنکه مشتریان فقط در حال پرسوجو هستند. ازاینرو اغلب واحدهای فروش این صنف به حالت نیمه تعطیل یا تعطیلی کامل درآمدهاند. در این میان عدهای دلیل اصلی بیرونقی بازار را کاهش قدرت خرید مردم عنوان میکنند و برخی دیگر این رکود را مربوط به گسترش فناوری گوشیهای هوشمند، میدانند. چونکه گوشیهای هوشمند بسیاری از نیازهای مخاطبان به رایانه را برطرف میکند. بههرحال دلیل هرچه باشد عدم رونق اقتصادی و نبود مشتری در این بازار باعث شده است که بسیاری از فعالان این صنف هم مانند بسیاری از اصناف دیگر بهجای زیان دهی اقدام به تعطیلی مغازه یا تغییر شغل کنند. متاسفانه با توجه به رکود بازار، رشد منفی درآمدی و ضرری که فعالان این صنف متقبل میشوند، مشکلات مالیاتی هم برای آنها موانع زیادی ایجاد کرده است. باوجود کسادی شدید این بازار، اداره دارایی بدون توجه به این شرایط همچنان کار خود را انجام میدهد.
رقیبی به نام تلفن هوشمند
از سوی دیگر به گفته مسئولان این صنف، گسترش استفاده از تلفنهای هوشمند تاثیر ۶۰ تا ۷۰ درصدی در این بازار داشته است؛ بهگونهای که اغلب خریداران بهجای استفاده از سیستمهای رایانهای از گوشی هوشمند خود استفاده میکنند. سعید نادر پور که از فعالان قدیمی این صنف در بازار طالقانی اصفهان است در این مورد میگوید: وجود گوشیهای هوشمند که در این سالهای اخیر بسیار رایج شده است نیاز بسیاری از مشتریان به دیگر محصولات رایانهای را کاهش داده است چراکه اکنون افراد میتوانند نیاز خود به لپتاپ و دیگر سیستمها را از طریق گوشیهای تلفن همراه و تب لتها برطرف کنند. وی میافزاید: این مسئله تأثیری زیاد بر میزان فروش کالاهای رایانهای گذاشته است. البته بسیاری از فعالان بهغیراز تاثیر این مورد بر بازار رایانه افزایش تعرفههای گمرکات و کاهش قدرت خرید مردم را از دلایل اصلی رکود این بازار میدانند.
مردم راضی به رایانههای قدیمی
همچنین مهدی راسخ که از کارشناسان آی تی و دیگر فعال این صنف است بیان میکند: بازار خرید کامپیوتر بسیار راکد است و مشتریان بیشتر متقاضی خرید گوشیهای هوشمند هستند که انواع نرمافزارها را نصب کنند. به گفته این فعال البته برخی برای انجام امور تخصصی نیازمند استفاده از سیستمهای رایانهای هستند ولی این متقاضیان به دلیل افزایش تعرفههای گمرگی و تاثیر آن بر نرخ سیستمهای رایانهای به همان سیستمهای قدیمی خود اکتفا میکنند. وی ادامه میدهد: همانطور که در دیگر زمینهها رکود اقتصادی وجود دارد، این رکود گریبان گیر آی تی نیز شده است. به گفته این فعال در وهله نخست اوضاع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم عاملی مهم برای کسادی بازارهایی چون تبلت که جزو ضروریات زندگی نیست شده است چون محصولات رایانهای در سبد خانوار ایرانی جایگاه بالایی ندارد. وی ادامه میدهد: با وجود آنکه استفاده از اینترنت جزیی از زندگی روزمره اغلب مردم شده است ولی باز هم خانوادهها تهیه اینگونه لوازم را به مایحتاج اصلی زندگی خود ترجیح نمیدهند.
تعطیلی
با توجه به اینکه افزایش نرخ دلار نیز از جمله عواملی است که به کسادی این بازار دامن میزند برخی بر این عقیدهاند که اگر هم افرادی قصد خرید داشته باشند با این نوسان بازار دلار منصرف شده و صبر میکنند نرخ دلار کاهش یابد تا خرید خود را انجام دهند. مهرداد صفوی که از دیگر فعالان بازار رایانه اصفهان است با اشاره به اینکه افزایش نسبی نرخ دلار عاملی برای کاهش فروش در بازار آی تی است میگوید: از آغاز سال تحصیلی تا کنون بیش از 5 دستگاه به فروش نرساندهام شرایط بازار طوری است که در مقایسه با سه یا چهار سال گذشته گویی فروش به صفر رسیده است. وی تصریح میکند: بسیاری از فروشندگان به دلیل نبود خریدار و مشتری مجبور شدهاند که مغازههای خود را تعطیل کنند. این فعال میافزاید: در کل بازار خرید کامپیوتر بسیار راکد است و مشتری بیشتر متقاضی خرید گوشیهای هوشمند هستند که انواع نرمافزارها را نصب کنند؛ اما اینکه گفته میشود مردم قدرت خرید ندارند پس چگونه قدرت خرید گوشیهای گرانقیمت و تغییر مدل آنها رادارند؛ بنابراین نمیتوان اوضاع اقتصادی را دلیل اصلی رکود بازار رایانه دانست. بلکه ازنظر من تغییر سلیقهها و تنوعطلبی خریداران
عامل اصلی شکلگیری این شرایط در بازار رایانه شده است. وی ادامه میدهد: عامل دیگری که به تشدید رکود بازار بهویژه در این ماههای اخیر انجامید طرح مبارزه با کالاهای قاچاق بود که با چنین طرحی مشتریانی هم که قصد خرید داشتند دچار تردید شدند. چون خریدار اطلاعی از تقلبی یا اصل بودن کالا ندارد و ترجیح میدهد زمانی برای خرید اقدام کند که طرح مبارزه با کالای قاچاق اجراشده باشد. درحالیکه برای مبارزه با کالای قاچاق باید در مرزها و گمرک از ورود آنها ممانعت شود نه آنکه در فروشگاههای شهر به دنبال این محصولات باشند.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه کپی شد