افزایش سن فرزند خواندگی به ۱۶ سالگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در قانون قبل از سال ۹۲ کودکان تا ۱۲ سالگی می‌توانستند فرزندخوانده شوند، ولی در قانون جدید این سن تا ۱۶ سالگی افزایش پیدا کرده است هرچند عمده تقاضا‌هایی مربوط به کودکان کمتر از ۴ تا ۵ سالگی است.

حبیب الله مسعودی فرید امروز در یک برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز جهانی کودک در خصوص آمار کودکان بی‌سرپرستی که می‌توانند به‌عنوان فرزندخوانده پذیرفته شوند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار کودک از صفر تا ۱۸ ساله در ۶۷۰ مرکز شبانه‌روزی حضور دارند که تقریباً ۷۰ درصد از آن‌ها می‌توانند شرایط فرزندخواندگی را داشته باشند.
وی با اشاره به این‌که برخی از خانواده‌ها تمایلاتشان به نوع فرزند و سن فرزند برای فرزندخواندگی متفاوت است، این موضوع فرصت فرزندخوانده شدن را برای کودکان متفاوت می‌کند، گفت: معمولاً نوزادان سرعت پذیرش و احتمال فرزندخوانده شدنشان بالا است، ولی هرچه سن این این بچه‌ها بالاتر می‌رود این احتمال برای آن‌ها کم می‌شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با میزان بچه‌هایی که هر ساله به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند نیز عنوان کرد: در سال ۹۲ قانونی با عنوان فرزندخواندگی و فرزندپذیری در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که براساس آن اقدامات تسهیل‌گرانه‌ای را در مقایسه با قانون گذشته ایجاد کرد.
مسعودی فرید تصریح کرد: در گذشته ما فقط می‌توانستیم سرپرستی کودکان بدون سرپرست را واگذار کنیم، ولی در قانون جدید این امکان فراهم شد تا بچه‌هایی که پدر و مادر دارند، ولی به‌دلایلی قاضی حکم سلب حضانت دائم آن‌ها را صادر کرده سرپرستی آن‌ها هم می‌توانند به فرزندخواندگی قبول شود.
وی در ارتباط با این‌که ممکن است فرزندخوانده‌ای که دارای پدر و مادر بوده و سرپرستی او واگذار می‌شود بعد‌ها برای خانواده سرپرست و یا کودک ایجاد مشکل کند، گفت: قاضی و یا بهزیستی در همان بار اول تقاضا نمی‌کند که فرزندی که پدر و مادر (سرپرست غیرمؤثر) دارد به فرزندخواندگی دائم برود بلکه موضوعاتی همچون جرائم کودک‌آزاری چندین بار توسط والدین اتفاق افتاده است و براساس آن حکم سلب حضانت دائم قطعی می‌شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با این‌که در چه سنی فرصت برای کودکان مهیا است تا به‌عنوان فرزندخوانده سرپرستی‌شان واگذار شود نیز اظهار کرد: قانون قبل تا ۱۲ سالگی بود، ولی در قانون جدید این سن را تا ۱۶ سالگی افزایش داد، اما عمده تقاضا‌هایی که به بهزیستی می‌رسد کمتر از ۴ تا ۵ سالگی است.
مسعودی فرید با بیان این‌که بعضی از کودکان سن بالاتری دارند و بچه‌های بسیار خوبی هستند و اگر ما این نگاه را تغییر دهیم آن بچه‌ها هم می‌توانند از عاطفه پدر مادری بهره‌مند شوند، بیان کرد: افرادی‌که تقاضای کودکان کم سن و سال دارند باید بیشتر در نوبت قرار بگیرند که به‌دلیل کم بودن این کودکان ممکن است این زمان تا ۴ سال هم به طول بیانجامد و در صورتی‌که متقاضیان به سن بالاتر تمایل پیدا کنند پذیرش فرزند سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در ارتباط با شرایط پذیرش فرزند به فرزندخواندگی هم عنوان کرد: ما سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ مورد فرزندخواندگی داشتیم که نسبت به سال‌های قبل از ۹۲ رشد خیلی خوبی داشته است. در حال حاضر اولویت اول با خانواده‌های بدون فرزند است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که ما همه بچه‌های کمتر از ۲ الی ۳ سال را به این خانواده‌های متقاضی واگذار می‌کنیم، گفت: در صورت نبود تقاضا برای فرزندخواندگی متقاضیان اولویت دوم مطرح می‌شوند که خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال هستند که البته طبق قانون این فرزندان حتماً باید دختر باشند.
مسعودی فرید اولویت سوم برای فرزندخواندگی را زوجین دارای فرزند عنوان کرد و افزود: ۷۵ درصد متقاضیان فرزندخواندگی مربوط به زوجین بدون فرزند است که البته مشاوره‌های زیادی انجام می‌شود تا کودکان سن بالا هم بتوانند توسط خانواده‌های بدون فرزند پذیرفته شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار