اکثر معماری معروف جهان ترجمه معماری اصفهان است

رئیس مدرسه عالی معماری پاریس با بیان اینکه معماری اصفهان همیشه در طول تاریخ در آثار معماران، تاریخ نگاران و نقاشان معروف جهان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، گفت: نمی توان از این نکته غافل شد که بسیاری از آثار معروف معماری جهان برگرفته از ترجمعه معماری اصفهان بوده است.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، نسرین سراجی در مراسم رونمایی و معرفی جایزه معماری اصفهان که شامگاه گذشته (چهارشنبه)، در کاخ چهلستون برگزار شد، با بیان اینکه استاد معمار زن در طول تاریخ کم بوده است، اظهار کرد: از وقتی که "زاها حدید" به مقوله معماری پرداخت، باب این پیش آمد که درباره معماران زن صحبت شود، ولی به عقیده من اولین زنی که درباره معماری صحبت کرد و به آن پرداخت، ویرجینیا وولف در سال 1318 بود و در سال 1329 این نویسنده، کتابی تحت عنوان اتاقی از آن خود نوشت، در همان سالی که ویرجینیا وولف اتاقی از آن خود را نوشت لوکوربوزیه در حال ساخت ویلا ساوا بود، یعنی اصل تز مدرنیزم دنیا بر اساس این کتاب ساخته شد، که این نشان دهنده پیوند ناگسستنی ادبیات با معماری است.
وی ادامه داد: در حدود تاریخ های 1329 کسی به نام باستر کیتون، ایده ای را در فیلم یک هفته ( one week )مطرح کرد، که این ایده انتقادی به خانه های در حال ساخت درسال 1920 یعنی اول قرن بیستم بود و اگر این فیلم را مشاهده کنیم درخواهیم یافت خانه ای کج و ماوجی که در این فیلم به عنوان ایده آورده شده است، امروز در معماری معاصر ما همین کج و مواجی به آن پرداخته شده است. در سال 1991 فرانک گری خانه ای همچون خانه ای در فیلم یک هفته بعد را ساخت، ساخت این خانه با این نوع معماری یک انتقاد نبود، بلکه به وجود آمدن یک سبک جدید در معماری بود، در نتیجه درخواهیم یافت معماری در سال های 1980، در مورد پژوهش، خواندن، نوشتن و تجزیه و تحلیل کردن بوده است.
رئیس مدرسه عالی معماری پاریس تصریح کرد: از سال های 2 هزار میلادی به بعد معماری به توئیتر، اینستاگرام و ... تبدیل شده است، ولی به عقیده بنده معمار نه تاجر، نه فالگیر و نه جادوگر است. شیخ های عرب با خود فکر می کنند که معماران جادوگر هستند، به همین خاطر به دنبال این بودند که نقشه دنیا را در دبی بنا کنند، ولی در اصل معماری یک خدمت اجتماعی است، در نتیجه به عقیده بنده معمار یک خدمتگذار است.
سراجی با اشاره به جایزه معماری اصفهان، گفت: جایزه های معماری همچون Pritzker Architecture Prize، RIBA، American Institute of Architects و ... از جایزه های معماری معروف و معتبر جهان شناخته می شود، ولی به عقیده بنده جایزه معماری اصفهان باید خیلی مهمتر از این جوایز باشد. درجه جایزه اصفهان را باید از تمامی این جوایز جدا کنیم و این جایزه تبدیل به چیزی شود که ادعا کنیم که در ایران هنوز وقت، فرصت و استعداد این را داریم که به کاری که در معماری مهم و نیاز است، بپردازیم.
وی اظهار کرد: معماری یک حرفه نیست، بلکه یک پیچش ذهن است این را یکی از معماران معروف جهان چند سال گذشته بیان کرد، حال سوال اینجاست که این پیچش ذهن برای تصور غیر تصورات است؟ یا اینکه باید همچون جووانی باتیستا پیرانزی توصیف وصف ناشدنی ها را بدهیم؟
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اگر به شهرهای معروف جهان همچون سیدنی استرالیا، پاریس و ... نگاهی بیاندازیم، درخواهیم یافت با نام بردن یکی از این شهرها یک نماد معروف معماری در وهله اول به یادمان می آید به عنوان مثال در سیدنی استرالیا سالن اپرای هاس، در پاریس برج ایفل به یادمان می آید، ولی شهر اصفهان برخلاف این شهرها است و با نام بردن این شهر چندین اثر معماری همچون سی و سه پل، میدان نقش جهان و ... به یادمان می آید در واقع هویت اصفهان مختص به یک سازه و بنای معماری نمی شود بلکه به بیش از چندین بنا تقسیم می شود و دلیل این امر این است که شهر اصفهان با جغرافیا رابطه تنگاتنگی دارد.
رئیس مدرسه عالی معماری پاریس تاکید کرد: معماری اصفهان همیشه در طول تاریخ در آثار معماران، تاریخ نگران، نقاشان معروف جهان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و به نوعی این افراد در سفر خود به ایران از این شهر بازدید و معماری آن را به تصویر کشیده یا در خلق سازه های معماری از آن الهام و تاثیر می گرفتند. به عنوان مثال Jørn Utzon در ساخت اپرا هاوس سیدنی از دریچه مسجدهای شیخ لطف الله و امام الهام گرفته است ولی این معمار نیامده همان سبک معماری را کپی و پیست در سالن سیدنی به کار برد، بلکه در ساخت این سالن از ترجمه معماری اصفهان بهره گرفته است و به نوعی بر اساس ساختار هندسی و ویژگی معماری های این دو مسجد اقدام به ساخت اپرا هاوس سیدنی کرده است. این باعث افتخار است که ترجمه معماری اصفهان در قاره دیگر اتفاق افتاده است و نمی توان از این نکته غافل شد بسیاری از آثار معروف معماری جهان برگرفته از ترجمعه معماری اصفهان بوده است.
وی گفت: معماری در دهه های اخیر دارای سرعت و شتاب زیادی در عرصه انتقال آن به شهرها و کشورهای دیگر شده است و نیاز دارد که از شتاب کمتری برخوردار باشد، به عقیده بنده جایزه معماری اصفهان می تواند این سرعت متعادل را به معماری بازگرداند. در گذشته در رابطه با اصفهان و معماری کتاب های زیادی نوشته نشده است، ولی هم اکنون این معماری بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار