حافظ شاعر مهر و مهربانی

استاد ادبیات و زبان فارسی گفت: خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز)، مشهور به لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر فارسی‌زبانِ سدهٔ هشتم ه‍.ق شیرازی از جمله ی شاعرانیست  که اشعارش نمونه ی واقعی الهام از قرآن و معنویات وسرشار از مهر، امید وعشق  است.

مهناز ملکی ریزی حافظ را شاعر مهر و مهربانی دانست و اظهار کرد: خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری - درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز)، مشهور به لِسان‌ُالْغِیْب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالْعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر فارسی‌زبانِ سدهٔ هشتم ه‍.ق شیرازی از جمله ی شاعرانیست که اشعارش نمونه ی واقعی الهام از قرآن و معنویات وسرشار از مهر، امید وعشق است.

وی افزود: مردم کشور ما به اشعار این شاعر گرانقدر ارادت بسیار دارند و واضح است که چرا حافظ را ترجمان روح ایرانی نامیده اند و گفته‌ اند :"حافظ حافظه‌ی روح و قلب ماست."

استاد ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: بیستم مهرماه در تقویم ملی ایرانیان به نام این بزرگمرد شعر و ادب پارسی، رقم خورده و هر سال در این روز برنامه‌های مختلفی در آرامگاه وی و شهر شیراز برگزار می‌شود، زیرا او از جمله بزرگ غزل سراهای زبان فارسیست که محبوبیت‌ بی مانندی‌ در فرهنگ‌ و ادب‌ ایران‌ دارد.

ملکی ادامه داد: کوروش کمالی سروستانی، پژوهشگر، زبان‌شناس و نویسنده ایرانی که روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانده در خصوص چگونگی انتخاب این روز می گوید :" وقتی دیوان حافظ را ورق می‌زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت بوده همچنین شأن حافظ در بین شاعران بسیار بالا است و نمره حافظ هم بیست است، بنابراین ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شد.

وی اضافه کرد: این پژوهشگر، زبان‌شناس و نویسنده ایرانی اضافه می کند مهر به معانی مختلف در دیوان حافظ به کار رفته است که جای مطالعه دقیق دارد که ببینیم این مهر به چه معنایی و مفاهیمی بکار رفته است.

استاد ادبیات و زبان فارسی عنوان کرد: رسالت شاعری که خود را از جنس مردم و شعر را الهامی از سوی خدا برای بازگویه کردن و آفرینش خوبی و درستی می داند ، یقینا رسالتی الهی ست که منظور اول وآخرش، کمال، زیبا شناسی، زندگی بهتر وخردورزی است .

وی بیان کرد: حافظ در بیان مهرورزی، شرح عشق و توصیف راه و طریق آن، از واژه "مهر" و مشتقات آن بسیار زیاد در اشعارش به کار برده است.

ملکی افزود: حافظ خود انسانی مهربان است و به پیروی از این صفت ارزشمند ونیکو، همه را به مهر و دوستداری دعوت می کند، تا جایی که حاضر است جان خود را فدای یار مهر پیشه خود کند و برهمین اساس چنین می سراید "سر و زر و دل و جانم فدای آن ياری/که حق صحبت مهر و وفا نگه دارد" .

وی تصریح کرد: واژه مهربان که ریشه در مهر وآیین مهر ورزی دارد بیش از همه در حافظ هویدا می شود و او را خورشید خاور و باختر می کند، در دیوان او نشانی از دشمنی و کینه نیست از این رو می فرماید: "زین آتش نهفته که در سینه من است/خورشید شعله‌ایست که در آسمان گرفت".

استاد ادبیات و زبان فارسی ادامه داد: شهریار در باره حافظ و سخن مهرگونه او می گوید :"تا جهان باقی و آئین محبت باقی است/شعر حافظ همه جا ورد زبان خواهد بود".

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده، اگر بتوانیم آموزه های شعری حافظ و شاعرانی چون سعدی ومولانا ودیگر شاعران متعهد و متبحر در زمینه ی ادبیات فارسی بعنوان درس زندگی و مهارت اجتماعی با دقت و خردمندانه بخوانیم قطعا به پاسخ بسیاری از پرسش های خود خواهیم رسید، که خود فرموده است: "نديدم خوشتر از شعر تو حافظ/به قرآني که اندر سينه داري"

ملکی عنوان کرد: مثال روشن این مطلب سخن معروف گوته شاعر آلمانی دوستدار حافظ است، که خود یکی از ارکان چهار گانه ادب جهان نام دارد و گفته :"ای کاش من کوچک ترین شاگرد مکتب حافظ می بودم".

وی خاطرنشان کرد: گوته آن قدر غرق اعجاز وزیبایی های شعر حافظ بود که کتاب معروف "دیوان شرقی" خود را با خوانش دیوان شعر حافظ نوشت از این رو ما که از وجود چنین نعمتی برخورداریم شایسته است، با انس گیری ودرس پذیری از اشعار این خوبان نگاهمان را به دنیا و آنچه در آن است زیباتر کنیم .

استاد ادبیات و زبان فارسی تاکید کرد: مسلّما اینگونه عمل کنیم امید ومهر وعشق سرلوحه زندگی مان می شود و زمانی که نگاه زیبا شد، روح جلا پیدا کرد، خرد ورزیده شد و جان به تعالی معنوی رسید آن وقت است که زندگی زیباتر می شود.

وی یاداور شد: این ها را می توان به لطف داشتن ادبیات غنی فارسی وبا تمرین وکوشش از آنِ خود کرد، چون ذره ای در طلب وپیوستن به خورشید مهر آفرین "ذره را تا نبود همت عالی حافظ/طالب چشمه خورشید درخشان نشود".

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار