جایگاه دفن زباله شهر سمیرم مناسب نیست

رییس شورای اسلامی شهر سمیرم گفت: جایگاه و محل دفن زباله‌های این شهر مناسب نبوده و استاندارد نیست.

روح‌الله شهبازی روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان در فرمانداری این شهرستان اظهارداشت: تغییر مکان دفن زباله سمیرم سال‌هاست مطرح و حتی زمینی برای آن مشخص شد اما به نتیجه نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: مکان کنونی دیگر ظرفیت حفر ترانشه برای دفن زباله‌های روزانه را ندارد و حتی در مسیر ورزش بادهایی است که به سمت شهر و شهرک صنعتی جنوب سمیرم می‌وزند.
رییس شورای شهر سمیرم تصریح کرد: با حفر ترانشه‌های متناسب با حجم زباله تولیدی و حصارکشی محل می‌توان از آلودگی محیط جلوگیری کرد اما باید توجه که علاوه بر توان مالی اندک شهرداری، مکان فعلی دیگر مناسب دفن و حفاری نیست.
شهبازی با بیان اینکه آنچه در روش دفن بهداشتی زباله اهمیت دارد مکان‌یابی بهینه یا انتخاب محل مناسب برای دفن است از مدیران ارشد شهرستان خواست برای جانمایی محل جدید شهرداری را یاری کنند.
وی با اشاره به دفن روزانه ۳۰ تن زباله در این جایگاه تصریح کرد: ۳۵۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین برای جایگاه جدید دفن زباله نیاز است که شهرداری توان اجرا و اختصاص زمین لازم را ندارد.
به گفته شهبازی متوسط سرانه تولید زباله‌های شهری در کشورمان۲۴۰ کیلوگرم در هر سال است اما در سمیرم به دلیل موقعیت کشاورزی این میزان بیشتر از سرانه استانی و کشوری است.
رییس شورای شهر سمیرم بر ضرورت تهیه طرح جامع دفن پسماند تاکید کرد و افزود: دفع زباله های شهری و روستایی باید به روش صحیح و بهداشتی باشد تا باعث آلودگی زیست محیطی نشود و تهیه این طرح کمک بزرگی در این بخش خواهد بود.
سرپرست اداره محیط زیست سمیرم اظهارداشت: مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌هاست.
محمد عباسی تصریح کرد: لازمه اجرای درست مدیریت پسماند فرهنگ سازی از مبداست و همراهی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کنار مردم در این بخش موثر و راهگشا خواهد بود.
معاون فرماندار سمیرم از همه دهیاران و بخشداران هر چهار بخش سمیرم و روستاها خواست طرح جامعه مدیریت پسماند را تهیه کنند.
علی‌رضا فخری زاده افزود: هر چند به دلیل عشایری و روستایی بودن منطقه و مالکیت مراتع و زمین‌های عمده توسط این اقشار تعیین زمین برای دفن زباله مشکل است اما باید این موضوع بررسی و اعلام شود.
وی از شبکه بهداشت و درمان هم خواست نظارت بر مطب های پزشکان به منظور انتقال زباله های بیمارستانی و عفونی به محل مورد نظر این شبکه را تشدید کنند.
سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، دارای چهار بخش شامل وردشت، پادنا، مرکزی و پادنای بزرگ، ۶ شهر کُمه شامل سمیرم، بیده، ونک، حنا و فتح‌آباد و ۱۵۰ روستا و آبادی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار