نقاشی‌های دیواری اصفهان، میراثی برای آیندگان

نقاشی دیواری می‌تواند حافظه قومی ما را به نسل های دیگر منتقل کند، این سبک نقاشی آیینه ذهنیت معاصر است؛ دیوارهای شهر اگر بی‌عیب و زنگار باشند و به نقش مهم آن‌ها در منظر شهری در ابتدای ساخت، توجه شود، خود به خود این زیبایی‌ها ما را دربرمی‌گیرد.

نقاشی‌های دیواری اصفهان، میراثی برای آیندگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، چارلی چاپلین هنرمند معروف جهان در جایی گفته است: "در یک کار هنری حقایق و جزئیات معتبر بیشتری می‌توان یافت تا در یک کتاب تاریخی." در واقع هنر امضای یک تمدن است و این را می‌توان از خلق آثار هنرمندانی که سال‌ها پیش یک اثری هنری را ایجاد کرده‌اند و هنوز هم همان اثر حرف برای گفتن دارد.
در واقع رمز ماندگاری یک اثر هنری تفکری است که پشت آن قرار دارد تا هر شخصی با دیدن آن اثر فکرش درگیر شود، اصفهان هم از هنر کم ندارد و این از ابعاد مختلف ثابت شده است، شهری که به واقع یک موزه زنده حساب می‌شود.
این روزها دیوارهای اصفهان که پیش از این رنگ ونای نداشتند مدتی است چهره دیگری به خود گرفته‌اند دیوارهایی که اغلب ادبیات کهن ما را گوشزد می‌کند و نصیحت‌هایی در خود دارد.
دیوارنگاری‌هایی از رشادت‌های شهدای ما در جنگ تحمیلی تا داستان‌های نهفته در عطار و مولانا روایان اصلی هستند که بر اندام دیوارهای شهر اصفهان جا خوش کرده‌اند.
دیوارنگاره‌های گذشتگان جهت دهی به مفهوم زندگی بود
کمال محمدی یک هنرمند نقاش است او در مورد دیوارنگاری‌ها می‌گوید: ما برای مدت‌ها از نقاشی دیواری غفلت شده بود و متولیان امور شهری به این مسئله کمتر توجه داشتند اما براساس ضرورت تاریخی و شهری این مسئله مورد توجه قرار گرفته و این اتفاق خوبی است.
وی افزود: پیش از این نیز در دوران تاریخ دیوار نگاری داشته‌ایم، دیوارنگاره‌های گذشتگان، نقش تلطیف کننده‌ای در روحیه و جهت دهی به مفهوم زندگی مردم در شهرها بازی می‌کرد؛ در ادبیات ما نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نقاشی چه اهمیت مهمی در زندگی مردم داشته است. نظامی در اشعار خود خلوتگاه بهرام را به گونه‌ای وصف می‌کند که نشان می‌دهد تصاویری از شاهزادگان هفت اقلیم در آن نقاشی شده بود.
این هنرمند با اشاره به تاثیر پذیری مردم از این آثار بیان کرد: اینکه از ادبیات کهن ما بهره گرفته شده خیلی خوب است ادبیات ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌هی مختلف دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود، اما نکته اصلی این است که مردم چقدر از این نصیحت‌پذیری پند می‌گیرند؟
وی گفت: گمان می‌کنم آثاری که در آن نقش مردم وجود دارد، باری مثال نقاشی دیدم که یک مرد رد حال دوچرهع سواری بود، به این سبک بیشتر تاثیر خود را می‌گذارد زیرا ملموس‌تر است، اگر چه کلیت این کار و نقاشی‌های دیوارنگاری را رد نمی‌کنم و آن را یک گام بزرگ در زیباسازی شهر اصفهان می‌دانم.
محمدی با اشاره به اینکه فرهنگ و سبک زندگی هر منطقه شهری تفاوت می‌کند افزود: در هر بخشی از اصفهان افرادی زندگی می‌کنندکه اغلب سبک زندگی و فرهنگ آن‌ها با سایر بخش‌ها و منطقه‌ها تفاوت دارد و بهتر است برای تاثیر پذیری بیشتر این نکته نیز در نظر قرار گرفته شود.
رنگ‌های گرم در نقاشی دیوارنگاری تاثیر پذیری بیشتری دارد
امیرحسین صالحی روانشناس اجتماعی نیز حرف‌های جالبی در مورد دیوارنگاری‌های اصفهان و تاثیرات بصری آن دارد، وی می‌گوید: نقشی‌های دیواری در اصفهان سبب می‌شود به صورت ناخودآگاه افسردگی در میان مردم کمتر شود، زیرا رنگ‌ها تاثیرات شگرفی بر روحیه افراد دارند و می‌توانم به طور قطع بگویم رنگ‌ها معجزه می‌کنند.
وی افزود: نقاشی‌های دیواری شناسنامه رنگی یک شهر محسوب می‌شود و استفاده از رنگ‌هایی که سرد و یا گرم بوده در نشاط شهری تاثیر گذار است و این را نباید نادیده بگیریم در واقع نکته‌ای که باید گوشزد کنم این است که نقاشی‌ها خوب است اما ای کاش از رنگ‌های گرم بیشتر استفاده می‌شد.
صالحی تصریح کرد: نقاشی‌هایی از ادبیات کشورم دیدم که به خودم بالیدم، نقاشی‌هایی که نکات مهم را به مردم تاکید می‌کرد اما اغلب آن‌ها از رنگ‌هاس گرم متمایل به سر و یا سرد استفاده شده بود و بخش عمده آن رنگ‌های از طیف کِرِم بود، به نظر من اگر طیف رنگ‌ها به سمت رنگ‌ها گرم می‌رفت تاثیرپذیری بیشتری داشت.
این روانشناس اجتماعی گفت: بهتر است در نقاشی‌ها نقش مردم به صورت غیر مستقیم اشاره شود، حالا که جهان و جامعه به سمت فردگرایی می‌رود این عوامل محیطی می‌تواند واگرایی و فرد گرایی را کاهش دهد و همگرایی را پر رنگ‌تر گند.
نقاشی دیواری می‌تواند حافظه قومی ما را به نسل های دیگر منتقل کند، این سبک نقاشی آیینه ذهنیت معاصر است؛ دیوارهای شهر اگر بی‌عیب و زنگار باشند و به نقش مهم آن‌ها در منظر شهری در ابتدای ساخت، توجه شود، خود به خود این زیبایی‌ها ما را دربرمی‌گیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار