آتش‌سوزی ۷ هکتار مراتع سمیرم و فریدونشهر مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مهار آتش‌سوزی در سطح هفت هکتار از مراتع روستای "ضرغام‌آباد" سمیرم و "خلیل‌آباد" شهرستان فریدونشهر خبر داد.

منصور شیشه‌فروش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وقوع حریق در حدود ۶ هکتار از مراتع ضرغام‌آباد سمیرم که از ساعت ۹ و ۳۰ تا ۱۳ بعد از ظهر امروز رُخ داد با تلاش سه ساعته تیم‌های حفاظت از مراتع و اهالی روستا مهار شد.
وی ادامه داد: همچنین حریق در یک هکتار از مراتع خلیل‌آباد فریدونشهر از ساعت ۱۳ تا ۱۳ و ۴۵ دقیقه حادث شد که آن هم پس از یک ساعت تلاش عوامل محلی و امدادی خاموش شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در مناطق غرب و جنوب استان یگان حفاظت از منابع طبیعی، تیم‌های محلی را آموزش و آنها را به امکانات دستی مجهز کردند و در مواقع وقوع حریق علاوه بر حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی، افراد محلی آموزش دیده به مهار آتش‌سوزی‌ها می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه عامل ۹۰ درصد وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها، خطای انسانی است، گفت: به مرتعداران و دامداران بارها توصیه شده که آتش مراقبت شده روشن کنند و از آتش زدن باقی‌مانده مزارع خودداری کنند و همچنین گردشگران از رهاکردن اشیای براق در طبیعت خودداری کنند زیرا تابش نورخورشید بر آنها، موجب حریق این اشیا می‌شود.
شیشه‌فروش از اهدای آبگرمکن خورشیدی، تنور گازی و اجاق و کپسول گاز به عشایر بمنظور خودداری از کندن درخت و بوته‌ها و روشن نکردن آتش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۰ درصد عشایر از استان کوچ کردند.
وی یادآور شد: از وزارت کشور درخواست شده که از سازمان مراتع و جنگل‌ها یک بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش به استان اختصاص دهند و در این رابطه سه پد بالگرد در اطراف منابع آبی چادگان، سمیرم و فریدونشهر ایجاد شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۹۳ فقره حریق در سطح ۵۵۹ هکتار از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی استان رُخ داد، گفت: بیشتر این آتش سوزی‌ها در شهرستان سمیرم اتفاق افتاده است.
شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب و شهرستان فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارند.
استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار