ایرج طهماسب: با دیدن نوجوانان فیلمساز به آینده فیلم سازی امیدوار شدم

این روزها چهارباغ عباسی از همیشه پر هیاهوتر است و هر گوشه‌ آن پر از پروانه‌ها است، پروانه‌هایی که هرساله همراه با جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اصفهان سفر می‌کنند و چند روزی را میهمان شهر گنبدهای فیروزه‌ای می‌شوند.

به گزارش ایمنا، پیش از آغاز جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از روز شنبه -۲۶ مردادماه- المپیاد فیلم‌های کودکان و نوجوانان کشور در اصفهان آغاز به کار کرده است. نوجوانان همراه با مربیان و اساتید سینمای حوزه کودک در کنار یکدیگر گرد هم می‌آیند تا تجربه‌ای به اندازه سالها زندگی کاری را به اشتراک بگذارند.

وارد کارگاه‌های انتقال تجربه که شوید، چهره‌های نام آشنای سینمای کودک را می‌بینید که بسیاری از آنها با چهره گشاده و حوصله به سؤالات فیلم سازان جوان پاسخ می‌دهند و آنها را امید آینده سینمای ایران می‌دانند.

در یکی از کارگاه ها که در سینما سوره اصفهان با حضوربزرگان سینمای کودک ایران چون ایرج طهماسب، پوران درخشنده، ابوالفضل جلیلی و کامبوزیا پرتویی برگزار شد، به پرسش‌های فیلمسازان جوان پاسخ دادند و گفت و گو میانشان جاری شد.

پوران درخشنده در پاسخ به پرسش یکی از فیلم سازان نوجوان در خصوص آینده فیلم سازی ایران، گفت: آینده ما در هر زمینه‌ای به شرایطی بستگی دارد که در آن هستیم. اگر کار کردن در هر زمینه‌ای برای هر کس مهم باشد و به آن کار علاقه داشته باشد در هر شرایطی آن کار را انجام می‌دهد. ممکن است این مسیر طولانی و سخت باشد، همانطور که من نیز نتوانستم ۹ سال فعالیت کنم، اما پس از آن با اشتیاق همان پروژه را دنبال می‌کنم. آینده فیلمسازی به شما و ایده‌های شما فیلم سازان جوان بستگی دارد. شما باید برای آینده تلاش کنید و آن را بسازید. آینده برای شماست.

ایرج طهماسب در پاسخ به این پرسش، خطاب به نوجوانان فیلمساز گفت: از زمانی که شما را دیدم به آینده فیلم سازی امیدوار شدم. فیلم سازی با شما ادامه پیدا می‌کند. شما افراد با استعدادی هستید.

همچنین کامبوزیا پرتویی در پاسخ به این پرسش که آینده فیلم سازی را چطور می‌بیند خطاب به فیلمسازان جوان گفت: اگر بخواهیم بررسی کنیم که اکنون در چه شرایطی هستیم و شرایط آینده را پیش بینی کنیم، آینده به شدت ناامید کننده است. به این خاطر که بحران، جامعه و فرهنگ و هنر ما را فرا گرفته است، اما دیدن شما در این المپیاد به من امید می‌دهد، چرا که افرادی را پرورش می‌دهد که سینمای مهجور کودک را نجات می‌دهید. این جشنواره‌ها باعث فرهنگ سازی برای سینما می‌شود که این فرهنگ سازی به نفع اهالی هنر است و این من را امیدوار می‌کند.

امید جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت سینمای ایران می‌تواند به صنعت فیلم سازی هالیوود برسد یا خیر، گفت: باید در این زمینه تلاش بسیاری کنید. بدون تلاش معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. اگر فعالیت و خود را افزایش علم در زمینه فیلم سازی ادامه دهیم می‌توانیم رشد کنیم، در غیر این صورت موفق نمی‌شویم.

درخشنده در خصوص جایگاه سینمای ایران در سینمای جهان گفت: سینمای ایران در جهان جایگاه خودش را دارد. جوایز متعدد بین المللی نشان از فعالیت خوب سینمای ایران دارد اما اینکه در آینده چقدر می‌توانیم موفق باشیم بستگی به تلاش امروز ما دارد. سینمای ایران می‌تواند با شما معنای جدیدتری بیابد. سینمایاران می‌تواند با افرادی که ایده‌های نو دارند و با استعداد و تازه نفس هستند در آینده جایگاه بهتری داشته باشد.

وی افزود: این سینما می‌تواند با شما آینده بهتری داشته باشد چرا که هر کدام از شما از سراسر ایران می‌توانید مشکلات شهر و منطقه خود را ببینید و برای آن تلاش کنید، فیلمنامه بنویسید و آن را به یک فیلم کوتاه یا بلند تبدیل کنید.

کارگردان سینمای ایران افزود: سینمای ایران در جهان به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد مطرح نیست، بلکه بخاطر ساده و روان بودن مطرح است. فیلم ساده و روان قصه‌های سینمای ما می‌تواند آرامش بخش باشد. موقعیت سینمای ما خوب است اما می‌تواند بهتر از این باشد و برای این بهتر شدن شما باید تلاش کنید.

در این کارگاه اساتید حوزه سینمای کودک و نوجوان فیلمسازان نوجوان را در راه‌های یافتن سوژه و مطرح کردن سوژه و نقاط گنگ ذهن کودکان را پاسخ می‌دهند، صبر و اعتماد به حرف بزرگ‌ترها را می‌آموزند و به تلاشگری در حوزه خود تشویق می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار