رشد ۸۰ درصدی مشارکت‌ مردم اصفهان در جشن نیکوکاری

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: سال گذشته بیکاری ۱۵ درصدی را در استان اصفهان تجربه کردیم و کمیته امداد نقشی را در نرخ بیکاری جوانان و خانواده‌های تحت پوشش نداشت اما مشکلات و تبعات آن دامن‌گیر کمیته امداد می‌شود.

رشد ۸۰ درصدی مشارکت‌ مردم اصفهان در جشن نیکوکاری

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، همزمان با آغاز ماه پر خیر و برکت رمضان، موج دستگیری و حمایت از نیازمندان به راه می‌افتد و کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک نهاد حمایتی در صدر پشتیبانی و کمک‌رسانی به اقشار کمک درآمد و آسیب‌پذیر جامعه در طول 39 سال نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.
در همین راستا با حمیدرضا شیران، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان پیرامون عملکرد این نهاد در سال 95، و برنامه‌ها و اهداف سال جاری و همچنین وضعیت حمایت از زنان سرپرست خانوار، دانش‌آموزان، دانشجویان، وضعیت اشتغال و کارآفرینی، بهداشت و درمان، مسکن و بیمه تحت پوششان کمیته امداد به گفت‌وگو نشستیم.

در ادامه این متن بخش دوم گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم را با مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان می‌خوانید.

تسنیم : با توجه به اجرای طرح تحول سلامت در کل کشور، آیا این طرح به کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد کمک کرده یا خیر؟ و اصولا اقداماتی که کمیته امداد در این بخش برای تامین هزینه‌های درمان به‌ویژه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج انجام داده ،چه بوده است؟

شیران : کمیته امداد مانند دستگاه‌‌های دیگر نظیر تامین اجتماعی و خدمات درمانی یک نهاد بیمه‌گر است که کارت بیمه برای مددجویان داریم و مددجویان دارای پزشک خانواده هستند و سیستم نظام ارجاع در این نهاد فعال است و اگر مددجویان در چرخه درمان خود به بیمارستان‌های طرف قرارداد مراجعه کنند، بیش از 90 درصد هزینه‌ها توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

تمام مددجویان تحت پوشش از ابتدا تاسیس کمیته امداد دارای پزشک خانواده بودند و بیمارستان‌ها و داروخانه‌های طرف قرارداد کمیته امداد جز معتبرترین‌های خدمات درمانی در استان هستند که پاسخگوی کامل نیاز بیماران تحت پوشش هستند و با حمایت‌هایی که از طریق کارت بیمه و بیمه تکمیلی از آنها می‌شود به طور تقریبی هزینه درمان و تامین دارو برای مددجویان نزدیک به صفر است.

* شناسایی 5 هزار کودک دچار سوء تغذیه در اصفهان

تسنیم : یکی از مولفه‌های یک جامعه سالم بحث توجه به تغذیه است، با توجه به وضعیت درآمدی و معیشت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، در زمینه تامین سبد غذایی این خانواده ها چه اقداماتی انجام شده است و آیا امار مشخصی از کودکان دچار سوء تغذیه در استان وجود دارد یا خیر؟

شیران : حدود 5 هزار کودک دچار سوء تغذیه که از طریق مددکاران، اداره‌های بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی شدند که صرف مددجوی کمیته امداد نبودند، و ماهیانه معادل 75 هزار تومان مواد غذایی تعریف شده به آنها ارائه شد و تا زمانی که دانشگاه تشخیص دهد این خدمت ارائه می‌شود.

تسنیم : در زمینه تامین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته و امسال چه برنامه‌های حمایتی در این زمینه طرح‌ریزی شده است.

شیران : در بخش دانشجویی سال گذشته از 7 هزار دانشجوی تحت پوشش نیمی را هزینه تحصیلی پرداخت کردیم که این هزینه تحصیلی چند برابر پرداختی سرانه هر خانواده بود که امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توحهی داشتیم، زیرا سال گذشته محدودیت‌هایی از جمله نوع رشته در حال تحصیل دانشجو که الزما بازار اشتغال آن وجود داشت، مورد حمایت قرار می‌گرفت اما امسال همه 7 هزار دانشجوی تحت پوشش فارغ از نوع رشته و نوع دانشگاهی که مشغول به تحصیل هستند، تحت پوشش حمایتی کمیته امداد قرار می‌گیرند.

در بخش دانش‌آموزی نیز 2 مرحله در سال برای حمایت از این دانش‌آموزان هزینه پرداخت می‌شود که یکی در اول مهر سرانه 40 هزارتومان پرداخت می‌شود و همزمان با برگزاری جشن عاطفه‌ها از طریق کمک‌های مردمی حدود 40 تا 50 هزار تومان پرداخت می‌شود و یکی در اسفندماه در زمان برگزاری جشن نیکوکاری، نیز تقریبا همین رقم را برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان پرداخت می‌کنیم و سالانه حدود 200 هزارتومان برای هر دانش‌اموز پرداخت می‌شود.

متاسفانه در بخش روستایی شاهد بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل هستیم البته بیشتر از مسائل مالی در حوزه بازماندگی از تحصیل، مسائل فرهنگی است که زمینه این مشکل را فراهم می‌کند و با توجه به آماری که معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان داده، حدود 2 تا 3 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان داشتیم که کمیته امداد سال گذشته در بازگشت دانش‌آموزان به چرخه تحصیل در اصفهان نقش بسزایی داشت و در همین زمینه نیز حائز رتبه برتر در بین سایر دستگاهها شدیم .

* رشد 80 درصدی مشارکت‌های مردمی در جشن نیکوکاری اصفهان

تسنیم : در حوزه مشارکت‌های مردمی، کمیته امداد چه میزان توانسته از این طریق به توانمندی مددجویان تحت پوشش خود کمک کند؟

شیران : آن چیزی که در اذهان عمومی جامعه وجود دارد این است که مشارکت‌های مردمی در ماه رمضان و ماه محرم و صفر افزایش پیدا می‌کند اما برنامه کمیته امداد این است که مشارکت مردمی معطوف به این دو ماه نباشد و باید فرهنگ انفاق در طول ایام سال مشهود باشد.

اصفهان شهر خیریه‌ها است و تمرکز کمیته امداد برای جذب مشارکت‌های مردمی بر روی فرهنگ‌سازی و معرفی نیازمندان به جامعه بود که در سال گذشته شاهد رشد 80 درصدی مشارکت‌های مردمی در جشن نیکوکاری بودیم.

تسنیم : با توجه به آمار و اقداماتی که کمیته امداد در استان اصفهان در طول سال گذشته انجام داده، چند درصد از مشکلات تحت پوششان این نهاد مرتفع شده است؟

شیران : متاسفانه آسیب‌ها و مشکلات فقر همواره گریبان‌گیر کمیته امداد می‌شود و ما در تولید فقر هیچ نقش و تاثیری نداریم که دلیل آن هم به سیاست‌های غلط دولت‌ها برمی‌گردد، ما سال گذشته بیکاری 15 درصدی را در استان اصفهان تجربه کردیم و کمیته امداد نقشی را در نرخ بیکاری جوانان و خانواده‌های تحت پوشش نداشت اما مشکلات و تبعات آن دامن‌گیر کمیته امداد می‌شود و باید قطعا اشتغال به یک مرز خوبی برسد تا میزان ورودی کمیته امداد کم شود و این نهاد در حد توان خود در زمینه اشتغال فعالیت می‌کند اما باید دولت در این زمینه برنامه منسجم و کارآمد داشته باشد.

در سال گذشته بطور میانگین هر ماه بالغ بر 6 میلیارد تومان مستمری به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت شده و به همین میزان نیز مشارکت مردمی جذب شد به این معنی که سرانه هر خانواده 60 هزار تومان، حال در نظر بگیرید با توجه به رشد گرانی و هزینه‌های معیشتی که در جامعه وجود دارد، این 60 هزار تومان چه بخشی از نیاز یک خانواده را در شب عید تامین می‌کند؟

عددهای اعلام شده در بحث مشارکت‌های مردمی درشت است و به چشم می‌آید اما زمانی که این درآمد میان خانواده‌های تحت پوشش تقسیم می‌شود مبلغی ناچیز می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصادی و اشتغالی که در جامعه است، هر چه کمیته امداد مشارکت جذب کند باز هم نمی‌تواند بخش‌های عظیمی از مشکلات خانواده‌های تحت پوشش را برطرف کند که بخشی از این مشکلات مربوط به تورم است، ما تلاش می‌کنیم که میزان مشارکت‌های مردمی را افزایش دهیم و از آن طرف تورم افزایش پیدا می‌کند و مجددا خانواده‌ها فقیرتر می‌شوند.

تسنیم : ویژه برنامه‌ها و خدمات کمیته امداد در ماه مبارک رمضان در اصفهان چیست؟

شیران: هم‌نشینی با فقرا در طرح مفتاح الجنه، جمع‌آوری کمک برای آزادی زندانیان آبرومند، جمع‌آوری زکات فطریِه و کفاره، از برنامه‌های این نهاد در ماه مبارک رمضان است.

از سوی دیگر توسعه فرهنگ انفاق ، احسان ونیکوکاری و تحقق برنامه‌هایی از قبیل طرح اکرام ایتام، محسنین (حمایت از فرزندان نیازمند غیر یتیم)، اطعام و افطار نیازمندان، همیان مولا (مشارکت در تهیه ارزاق موردنیاز محرومان)، مفتاح الجنه ، فطریه و کفاره ازجمله طرح‌های مشارکتی این نهاد است که به‌منظور رفع مشکلات معیشتی مددجویان در ماه مبارک رمضان با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

در همین راستا در سال گذشته حدود 3 میلیارد و 855 میلیون تومان در قالب طرح اطعام و افطاری جمع آوری شد و به 92 هزار 418 مددجو اطعام و افطاری وبه بیش از 63 هزار 731 سبد کالا در قالب طرح همیان مولا جمع‌آوری و بین خانواده‌های نیازمند توزیع به عمل آمد.

همچنین سال گذشته رشد خوبی را در بحث مشارکت‌های مردمی داشته باشیم و اگر امسال بتوانیم به عدد 20 درصدی در رشد مشارکت‌های مردمی دست پیدا کنیم ، به نقطه نسبتا مطلوبی خواهیم رسید.

تسنیم : کمیته امداد بر پایه رفع معضل فقر پایه‌گذاری شده است با گذشت 38 سال از آغاز کار کمیته امداد، اهداف این نهاد حمایتی در استان اصفهان محقق شده است؟

شیران : قطعا در ایجاد عدالت موفق نبودیم و نتوانستیم عدالت را در کل جامعه به صورت کامل جاری کنیم، وقتی عدالت به درستی توزیع نشود، قطعا در کمیته امداد که در توزیع عدالت در میان نیازمندان نقش بسزایی دارد، اهداف عالی این نهاد محقق نشده است.

هنوز در بخش یارانه‌ها در کل کشور پول‌دارها بهره بیشتری می‌برند و و فقیرها سهم کمتر، اگر اهداف کلی نظام در توزیع عدالت محقق شود، مشکلات کمیته امداد نیز در خدمت‌رسانی به نیازمندان کمتر خواهد شد که باید این همراهی از سوی دولت، مجلس و همه دستگاه‌ها صورت بگیرد که امداد نیز به عنوان یک نهاد حمایتی بتواند خدمات بهتری را ارائه دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار