افزایش ۴ برابری هزینه تولید نان حجیم

رئیس اتحادیه تولید کننده نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران با اعلام اینکه بجز آرد بقیه مواد اولیه نان‌های حجیم، افزایش قیمت ۲ تا ۴ برابری داشتند، شرط ثابت ماندن قیمت و حفظ کیفیت نان‌های حجیم را حمایت دولتی عنوان کرد.

محمدجواد کرمی تهیه روغن و بهبود ‌دهنده‌ها را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش عنوان کرد و با اشاره به نامه‌نگاری‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تامین روغن خام گفت: علی‌رغم پیگیری‌هایی که از طرف انجمن روغن انجام دادیم، هنوز هیچ اقدام موثر و سهمیه‌ای برای ما تعلق نگرفته است و این مشکل وجود دارد.

رئیس اتحادیه تولید کننده نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران افزایش قیمت روغن ۱۶ کیلویی از ۱۸۰ هزار تومان در مرداد ماه به ۳۵۰ هزار تومان در حال حاضر اعلام کرد و با تاکید بر اینکه تهیه روغن با همین قیمت برای تولید کننده مشکل است، نبود روغن خام در کارخانجات روغن‌کشی را دلیل کمبود روغن در بازار اعلام کرد.

وی در ادامه تهیه بهبود دهنده‌ها را مشکل دیگر واحد‌های تولید نان‌های حجیم عنوان کرد و با اشاره به وارداتی بودن این آنزیم‌ها و نوسانات شدید ارز گفت: قیمت این بهبود دهنده‌ها به شدت افزایش یافته است و حتی در روز‌های اخیر علی‌رغم کاهش نرخ ارز، هنوز قیمت‌ها بالاست و این موضوع نیاز به بررسی و نظارت از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان دارد.

کرمی در ادامه گفت‌وگو با میزان، به قیمت محصولات تولیدی در واحد‌های نان‌های حجیم اشاره کرد و گفت: ۵ محصول پر مصرف ما شامل نرخ گذاری است که عبارتند از نان بربری، نان ساندویچی، نان باگت، نان همبرگری، و نان بروتچن که این محصولات از سال ۹۷ تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشتند.
بجز آرد بقیه مواد اولیه نان‌های حجیم، افزایش قیمت ۲ تا ۴ برابری داشتند
رئیس اتحادیه تولید کننده نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران در انتقاد به ثبات قیمت ۵ کالای ذکر شده در دو سال گذشته، با توضیح اینکه از بین مواد اولیه تولید نان، تنها آرد به صورت یارانه‌ای در اختیار واحد‌های تولیدی قرار می‌گیرد و باقی مواد اولیه مانند خمیر مایه، شکر، بهبود دهنده، روغن و مواد بسته بندی افزایش نرخ بین ۲ تا ۴ برابری داشتند، تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید این موضوع را در نظر بگیرد که مواد اولیه برای تولید و بسته بندی نان افزایش قیمت داشته است و قیمت نان را بر اساس هزینه‌های تولید تعیین کند.

کرمی در ادامه نان را یک کالای استراتژیک در سبد غذایی مردم توصیف کرد و با اشاره به استقبال روز افزون جامعه به مصرف نان‌های حجیم بر لزوم حمایت دولت در بخش‌های مختلف تولید مانند تامین روغن و یا مواد بسته بندی و تخصیص تسهیلات با بهره پایین تاکید کرد و گفت: به خاطر شیوع کرونا مصرف نان‌های بسته بندی و حجیم شده در جامعه افزایش پیدا کرد که این باعث افزایش فشار کار به واحد‌های تولیدی شد؛ از طرفی اولویت برای اتحادیه و واحد‌های تولیدی رضایت مردم است بنابراین لازم است که دولت با حمایت‌های خود به ما در حفظ کیفیت و قیمت محصولات کمک کند.
وی سیاست حفظ و تثبیت نرخ نان توسط دولت را یک سیاست درست و ضروری دانست و در کنار آن توجه به نیاز‌های تولیدکنندگان و درنظر گرفتن هزینه‌های تولید را توسط دولت لازم عنوان کرد.

رئیس اتحادیه تولید کننده نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران، علاوه بر هزینه‌های مواد اولیه، تهیه و نگهداری ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولیدی، هزینه‌های پرسنل و کارگران و همچنین هزینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از دیگر هزینه‌های جاری واحد‌های تولیدی عنوان کرد و گفت: نان یکی از مواد خوراکی است که تقریبا در هر سه وعده غذایی خانواده مصرف می‌شود و اتحادیه به دنبال این است که تغییری در نان سفره مردم نه از نظر کیفیت و نه قیمت اتفاق نیفتد و امیدواریم با حمایت‌های دولتی، قیمت این محصولات همچنان ثابت بماند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار