برگزاری مجازی جشنواره فیلم‌های کودکان الگویی برای تغییر سبک ارتباطی با مخاطبان

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به صورت مجازی به اعتقاد شماری از هنرمندان می‌تواند سرآغاز تغییر سبک و مدل جدیدی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور محسوب شود که تحقق این مهم از ضرورت های شرایط کرونایی است.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به صورت مجازی به اعتقاد شماری از هنرمندان می‌تواند سرآغاز تغییر سبک و مدل جدیدی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور محسوب شود که تحقق این مهم از ضرورت های شرایط کرونایی است.

به گزارش ایرنا، هر ساله نصف‌جهان شاهد برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و امسال بیماری کرونا باعث شد مسئولان امر در برگزاری این جشنواره تردید داشته باشند و یا حتی آن را به سال بعد موکول کنند که پس از بررسی‌های صورت گرفته و طی جلسات متعدد مسئولان سینمایی کشور با مسئولان شهری و استانی اصفهان این جشنواره به شکل مجازی و به شکل خیلی محدود فیزیکی برگزار شد.
برخی از صاحبنظران امر تاثیر اجرای مجازی این رویداد فرهنگی بین المللی چندان مطلوب ندانسته اما شماری از دیگر نیز با توجه به ضرورت تغییر سبک زندگی در دوران کرونا ، این متد اجرا را در نوع و نگرش رفتارهای مربوط حوزه فرهنگی و هنری کشور بسیار تاثیر می دانند که بر نهادینه سازی این متد به ویژه در نسل های کودکان و نوجوانان تاکید دارند.
با این حال شیوع گسترده کرونا در جهان و کشورمان بسیاری از ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی را با مشکل مواجه کرد و از آغاز شیوع این ویروس از اواخر سال ۹۸ و ایجاد مشکلات فراوان برای بخش های مختلف بتدریح مردم پذیرفتن که راه مقابله با این ویروس منحوس تغییر سبک زندگی است که این راهبرد را باید هرچه زودتر در جوامع نهادینه کرد که برگزاری این جشنواره به شکل مجازی فرصت و افق جدیدی را برای همه بخش ها فراهم آورد تا از آن بهره برد.
این نوع برگزاری جشنواره در سه بستر فضای مجازی برای نخستین بار نوید برگزاری یک جشنواره کامل متفاوت را به علاقمندان هنر سینما داد، فضایی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند تجربه و فصل جدیدی را در برگزاری رویدادهای هنری رقم بزند.
سی و سومین جشنواره فیلم افق تازه ای را در سینمای ایران باز کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی گفت: دست اندرکاران سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی را پدید آورند تا سینمای ایران نگاهی به افق تازه داشته باشد از اینرو از تمامی دست اندرکاران و همراهی این اتفاق بزرگ تشکر و قدردانی می‌کنم.
سید عباس صالحی بیان کرد: امسال سینمای کودک و نوجوان تحت فضای بیماری کرونا بود و جشنواره هم با این فضا در تماس و موضوعاتی از بیماری جهانی کرونا را در فضای جشنواره با عنوان فیلم‌هایی در زمینه کرونا روایت مشاهده کردیم و هم اینکه تحت تاثیر این فضا اتقافاتی که می‌تواند مبدایی برای تحولات تازه باشد رخ داد.
به گفته وی به نظر می رسد این تجربه جدید گرچه در یک تجربه تهدیدگونه پدید آمد اما فضایی فرصت ساز را برای سینمای ایران و هنر ایران پدید آورده است.
در همین پیوند سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امروز اولویتی بالاتر از سلامت مردم نیست و برای اینکه روحیه نشاط و شادابی مردم حفظ شود این جشنواره در بستر فضای مجازی برگزار شد.
محمدحسین محمدی فشارکی با بیان اینکه در زمان حاضر مباحث آموزشی دانش آموزان در فضای مجازی انجام می‌شود گفت: این موضوع نسبت به شرایط امروز بیماری کرونا قابل پذیرش است.
وی گفت: فضای برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان یک فضای همدلی است که به این رویداد هنری کمک می‌کند.
تجربه بزرگی برای کشور است
سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: با توجه به همه مشکلات کرونا این جشنواره فیلم یک تجربه بزرگی در کشور است و مدل های جدیدی از اجرای فعالیت‌های فرهنگی در کشور را خواهیم دید.
وی تصریح کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این تجربه می‌تواند فرصت باشد تا در یک فضای تازه یک درک عمومی و همدلی در قالب فرهنگی جامعه به وجود آید که پیش از این نبوده است.
وی با بیان اینکه جشنواره و سینمای کودک سال به سال تنوع بیشتر پیدا می‌کند، گفت: این تنوع و تازگی باعث رشد سینمای کودک می شود که قابل تقدیر است.
محمدی فشارکی با اشاره به اینکه امسال به لحاط کیفی و کمی تفاوت‌های زیادی با جشنواره‌های قبلی است که به دلیل بیماری کرونا است گفت: شاید اگراین بیماری نبود امروز شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد.
وی تصریح کرد: هر سالی که می‌گذارد در این جشنواره تجربه، تنوع و نگاه جامعه نسبت به مقوله کودک و نوجوان از رشد خوبی برخورداراست که شاید در گذشته سالیان قبل نگاه و توجهی که امروز به مقوله کودک و نوجوان است این شکل نبود.
وی گفت: این جشنواره و حضور کودکان و نوجوان به نوعی توجه نخبگان و افراد موثر جامعه و متولیان فرهنگی را جلب می کند که به مقوله کودک و نوجوان به طور اساسی و ویژه توجه شود که آینده فرهنگی کشور را تضمین کنیم.
محمدی تصریح کرد: امروز اگر می خواهیم نسل آینده پویا، تاثیرگذار و گفتمان ساز باشد باید به مقوله کودک و نوجوان آن گونه که شایسته است پرداخته شود تا بتوانیم میوه های آن را در آینده بچینیم.
وی افزود: اگر یک جاهایی در حوزه های فرهنگ دچار آسیب شدیم شاید بخشی به این دلیل است در مقاطعی آنگونه که شایسته است به مقوله کودک توجه نکردیم، بهترین زمان برای اقدام های تربیتی دوران کودکی و نوجوانی است که برگزاری جشنواره تلنگری است برای توجه همه نهادها و بخش های مردمی به مقوله کودکان و نوجوانان است.
الگوی فنی خوبی برای سایر جشنواره ها
مرتضی ریحانی بازیگر، سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با ایرنا به برگزاری جشنواره برخط و مجازی فیلم های کودکان و نوجوانان اشاره و اضافه کرد: این رویداد هنری می‌تواند برای سایر جشنواره ها در بخش های مختلف یک الگوی فنی خوبی باشد.
وی افزود: برگزاری این جشنواره نشان داد با توجه به بیماری کرونا می‌شود با تدبیر عمل کرد که این رویداد فرهنگی نمونه ای بارز و مهمی در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه کودکان در این جشنواره همه در خانه فیلم می‌دیدند که قابل اهمیت است، افزود: وسعت این جشنواره برای کودکان همه ایران بود و در هر نقطه می توانستند از این ظرفیت آنلاین و مجازی به خوبی بهره ببرند که در نوع خود جدید بود.
این بازیگر با اشاره به اینکه حضور در سینما را نمی‌توان با دنیای مجازی مقایسه کرد افزود: ولی در شرایط بیماری کرونا راهی جز این نبود و باید به سینما با هر روشی توجه شود، این گونه از سینما مقوله بسیار مهمی است که در بخش فرهنگ کشور به آن توجه شود.
ریحانی با اشاره به نقش آموزش و پروش در تربیت نسل های آینده اظهارداشت: متاسفانه در آموزش و پروش به بخش پرورش توجه نمی شود و تنها مانده است که اهمیت و ارزش سینمای کودک در تربیت نسل های آینده است.
وی تصریح کرد: بهترین و موفق ترین راه فرهنگ سازی به خصوص برای کودکان در بخش های مختلف سینماست که با هیچ کلاس درسی قابل مقایسه نیست.
وحید پاکزاد کارگردان سینما در گفت و گو با ایرنا سبک جدید برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوان را به شکل مجازی مغتنم شمرد و آن را اقدامی مهم در رویداد فرهنگی کشور برشمرد.
وی با بیان اینکه ممکن است تغییر مدل برگزاری یک جشنواره خطاهایی هم داشته باشد ابراز امیداوری کرد که جشنواره کودک و نوجوان بتواند در بحث ساخت فیلم و فرهنگ سازی برای کودکان رونق خود را داشته باشد و به سینمای کودک کمک کند.
ضرورت توجه به زیرساختهای موردنیاز در برگزاری جشنواره های مجازی
این کارگردان سینما گفت: در موضوع برگزاری جشنواره های مجازی و برخط باید به زیر ساخت ‌های موردنیاز همانند بستر اینترنت ، پهنای باند توجه کرد و آن را ارتقا داد تا دچار مشکل نشود.
وی با بیان اینکه اکنون در زیر ساخت های این عرصه با مشکلاتی رو به رو هستیم که امیدواریم این مشکلات در جشنواره های دیگر مرتفع شود.
پاکزاد که با فیلم داستانی سلیم در جشنواره کودک حضور دارد گفت: این جشنواره تنها رویداد فرهنگی و هنری بین المللی تخصصی کودکان و نوجوان در ایران است که امسال سبک جدید و تازه ای از آن را به صورت مجازی تجربه کردیم که پیش از ان در برخی از کشورهای اروپایی نیز تجربه شده بود.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره در این شرایط توسعه سینمای کودک است ، ادامه داد: به هر حال هر جشنواره با مخاطبان خود پویاست و به شکل مجازی مشخص نیست چه تعداد تماشاگر از فیلم ها استقبال می کنند.
وی همچنین به موضوع دانلود فیلم‌ها هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید مشکلات ان در جشنواره های مجازی حل شود تا به صاحب اثر آسیب نزد.
وی با بیان اینکه هیجان و اشتیاقی که در جشنواره های گذشته بود در برنامه های مجازی تجربه نشد افزود: امیدوارم با برطرف کردن نقاط ضعف به دنبال راهکارهای اساسی و راهبردی برای حل مشکلات جشنواره مجازی باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر بیماری کرونا ریشه کن شود تا جشنواره ها به صورت زنده،پویا و مردمی برگزار شود.
سرانجام پس از هفت روز سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شامگاه روز جمعه با معرفی نفرات برتر پایان یافت.
جایزه "سیفژ در بخش بین الملل" جشنواره به فیلم فریتزی از کشور آلمان به کارگردانی رائف کوکوال و ماتیاس برون و جایزه "فیلم‌ کوتاه پویانمایی" در بخش بین الملل به فیلم قدم یازدهم به کارگردانی مریم کشکولی نیا و جایزه معرفی برنده "فیلم کوتاه داستانی در بخش بین الملل" به فیلم روزه تابستانی به کارگردانی عبدنور زیان اعطا شد.
جایزه دستاورد هنری "فیلم‌های بلند سینمایی در بخش بین الملل" به فیلم لوپتو به کارگردانی عباس عسگری، جایزه بخش بهترین بازیگر این بخش به فیلم خورشید به بازیگری روح الله زمانی و جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم آن سوی رودخانه به آرویند سیواکومارون اعطا شد.
پروانه زرین و دیپلم افتخاری جایزه بخش "بهترین کارگردانی بخش بین الملل" به فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی اعطا شد که جایزه خود را به جامعه حوزه سلامت و پرستاران و پزشکان تقدیم کرد.
پروانه زرین و جایزه بهترین فیلم در بخش بین الملل و فیلم‌های بلند سینمایی به فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی و امیر بنان و جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین الملل به فریدون نجفی برای فیلم بچه گرگ‌های دره سیب اعطا شد.
پروانه زرین "هیات داوران کودک و نوجوان در بخش بین الملل" به فیلم فریتزی به کارگردانی رائف کوکوال و دیپلم افتخار بخش "کرونا روایت" به فیلم ملاقات آخر به کارگردانی محمد مهدی فکریان اعطا شد.
جایزه ویژه "دبیر جشنواره" به حسین قناعت برای فیلم سلفی با رستم، رقیه توکلی برای کارگردانی فیلم سینمایی مهران و محمد حسین صادقی برای تهیه و تولید فیلم پویانمایی لوپتو و دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش "وب سری" به علی درخشی کارگردان مجموعه کووید ۱۹ اهدا شد.
پروانه زرین و دیپلم افتخار و جایزه بخش "فیلم‌های کوتاه پویانمایی" به موضوع پیوند با طبیعت و دوستی با حیوانات بر تکنیک خلاقانه به مریم کشکولی نیا کارگردان فیلم قدم یازدهم اهدا شد.
پروانه زرین و دیپلم افتخاری "فیلم کوتاه داستانی" به رضا نجاتی کارگردان فیلم شوفر و به دلیل توجه به حق آموزش، پروانه زرین "فیلم بلند داستانی" به محمد صالحی نژاد کارگردان فیلم پیله و پروانه و دوربین طلایی و جایزه ویژه یونیسف در بخش فیلم‌های بلند و کوتاه و پویا نمایی به دلیل پرداختن به موضوع مهم کودکان کار به کارگردان پویا حیدری اوره به فیلم بعد ازاتفاق اهدا شد.
پروانه زرین "بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش سینمای ایران" به کیوان مقدم طراح صحنه فیلم سینمایی خورشید و پروانه زرین و دیپلم افتخاری بخش "بهترین بازیگر" به دلیل بازی صمیمانه و باورپذیر به محمدرضا عالی ور فیلم بچه گرگ‌های دره سیب اهدا شد.
به دلیل نگاه انسانی و توجه ویژه به آرامش و زندگی صلح آمیز کودکان پروانه زرین "بهترین فیلمنامه" به فریدون نجفی فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم سینمایی بچه گرگ‌های دره سیب اهدا شد.
جایزه هیات داوران "زاون قوکاسیان" به دلیل نگاهی متفاوت و اثرگذار به زندگی کودکان کار و نقش آموزش در زندگی آن‌ها پروانه زرین به فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی اهدا شد.
به دلیل نگاه قدرشناسانه به دوران دفاع مقدس پروانه زرین و دیپلم افتخاری "شهید بهنام محمدی" به رقیه توکلی کارگردان فیلم سینمایی مهران اهدا شد.
به دلیل توجه به امنیت کودکان بدون نظر گرفتن ملیت، رنگ و نژاد پروانه زرین "بهترین کارگردان" به مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی خورشید اهدا شد.
به دلیل توجه به استقلال هویتی کودکان و احترام به حریم خصوصی کودکان پروانه زرین "بهترین فیلم" به مجید برزگر تهیه کننده فیلم سینمایی بچه گرگ‌های دره سیب اهدا شد.
به دلیل توجه ویژه به اهمیت شادابی و طراوت کودکان "جایزه ویژه هیات داوران" به مهین جواهریان کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی بعله اهدا شد.
پروانه زرین و دیپلم افتخاری "هیات داوران برای بخش کودکان و نوجوانان" به فیلم بازیگوش‌ها به کارگردانی نادره ترکمانی اهدا شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار