نیکزاد: چرا فولاد باید بالاتر از قیمت جهانی به فروش برسد؟

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد (در اجرای تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد (در اجرای تبصره (۱) ماده (۴۵) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

در جریان این جلسه حجت السلام علیرضا سلیمی پیرو بررسی بازار فولاد در مجلس گفت: فولاد صد دلار گران‌تر به مردم به فروش می‌رسد؛ چرا ما باید فولادی را که در داخل کشور صادر می‌کنیم را باید به این سبک به مردم به فروش برسانیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: متاسفانه مافیایی در حوزه فولاد شکل گرفته است. بعضی‌ها ورق را از بورس می‌خرند و به خودرو ساز به مبلغ یک و نیم برابر می‌فروشند، چرا خودروسازان نباید خودشان به طور مستفیم ورق خریداری کنند.

صدیف بدری پیرو بررسی بازار فولاد در مجلس گفت: از گزارش بسیار کارشناسانه کمیسیون صنایع و معادن تشکر می‌کنم. یکی از مشکلاتی که درحوزه بازار فولاد داریم مربوط به عدم وجود طرح جامع تولید فولاد در زنجیره تولید و عرضه است که متاسفانه تاکنون هیچ طرح جامعی اعم از تولید و صادرات تهیه نشده است.

وی تصریح کرد: حداکثر فولاد موردنیاز کشور ۱۴ الی ۱۵ میلیون تن است. درصورتی که نیاز ما در سال ۹۹ به ۳۰ میلیون تن می‌رسد. براساس گزارش کمیسیون صنایع کاهش صادرات در بازار فولاد داشته‌ایم و اینجا مدیریت در عرضه کاملا مشهود است.

این نماینده مجلس بیان داشت: ارائه فولاد در بورس ۳۰ الی ۲۵ درصد است، اما بیش از ۷۰ درصد از آن در بازار حاشیه ارائه می‌شود، آنهم با سود بسیار کلان.

وی بیان داشت: باید گفت: نظارت در بازار فولاد مغفول است و این موارد قابل قبول نیست. درکنار این موارد رانت اطلاعاتی در ارائه قیمت‌ها مشاهده می‌شود.

سید غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس پیرو بررسی بازار فولاد در مجلس گفت: ۲۲ درصد فولاد در بورس به فروش می‌رسد و، اما ۷۰ درصد از آن در حاشه بازار به فروش می‌رسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخشی از فولاد به قاچاق میرسد. تاکید کرد:
امروزه سلطان‌هایی به نام سلطان فولاد در کشور به وجود آمده که باید مواظب این موضوع باشیم.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در صحن مجلس گفت: اولین مشکل در بحث گرانی فولاد مربوط به سیاستگذاری ناقض در عرصه فولاد است. عوارض گمرکی صفر برای صادرات هم مشکلی از مشکلات است این درحالی که این مسئله باید به انتهای زنجیره برود.
وی بیان داشت: همچنین عرضه کم در بورس است هم مزید بر علت شده است چراکه . وقتی فولاد در بورس کم عرضه شود گرانی به وجود می آید.عدمنظارت بر مصوبات ستاد تنظیم بازار هم به مشکلات دامن زده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: عرضه متناسب با ایجاد ریگلاتوری مناسب است که این مسئله می تواندبسیاری از مشکلات را حل کند. البته مجوزات کاغذی هم باید دراین رابطه حذف شود.
علی نیکزاد در صحن مجلس گفت: سیمان و فولاد تاثیر زایادی در پروژه‌های عمرانی و شهرداری دارد و به خاطر قیمت نامناسب این تولیدات بسیاری از کارگاه‌های توسعه‌ای تعطیل است.

نائب رئیس دوم مجلس تاکید کرد: گزارش کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه دقیق است. در موضوع فولاد و سیمان ما چندین جلسه با مسئولین وزرات صمت داشتم. متاسفانه مدیریت مقتدرانه‌ای در وزرات صمت در بحث فولادوجود ندارد.

وی بیان داشت: این دوستان قول دادن قیمت هر کیلو فولاد بیش از ۸ هزارتومان نباشد که این اتفاق رخ نداد.

مگر فولاد چند تمام می‌شود و چرا باید ۱۷ هزار تومان به فروش برسد. چرا فولاد باید بالاتر از قیمت جهانی به فروش برسد؟
نیکزاد بیان داشت: مگر فولاد چند تمام می‌شود و چرا باید ۱۷ هزار تومان به فروش برسد. چرا فولاد باید بالاتر از قیمت جهانی به فروش برسد؟

وی خطاب به وزیر صمت بیان داشت: رزم حسینی باید جلوی رانت خواران و دلالان بازر فولاد در بورس را بگیرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار