عطر عشق و تلاش در شالیزارهای لنجان تو را به خود میخواند

مسئول تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان گفت:کشاورزان لنجانی نیز معتقد هستند "برنج" در واقع «به رَنج» است چراکه از زمان آغاز فصل کشت برنج کشاورزان اقدامات طاقت فرسایی را آغاز کرده تا این محصول به بار نشسته و بر سر سفره های مردم ایران زمین قرار گیرد.

میلاد موذنی با اشاره به فرا رسیدن فصل برداشت برنج در شهرستان لنجان اظهار کرد: قدمت کشت برنج از زمان ساسانیان در خطه لنجانات آغاز و در زمان صفویه توسعه یافته است، به گونه ای که با اختصاص حق‌آبه کشاورزان که در دوره صفوی در طوماری منتسب به شیخ بهایی آمده قدمت آن به خوبی آشکار می شود.
وی با بیان اینکه شهرستان لنجان را با برند برنج در کشور می شناسند، افزود: کشاورزان لنجانی معتقد هستند "برنج" در واقع «به رَنج» است چراکه از زمان آغاز فصل کشت برنج کشاورزان اقدامات طاقت فرسایی را آغاز کرده تا این محصول به بار نشسته و بر سر سفره های مردم ایران زمین قرار گیرد.
مسئول تدوین تقویم فرهنگی گردشگری لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفظ میراث ناملموس «برنج لنجان و مهارت کاشت آن» در فهرست آثار ملی و در گروه دانش‌ها، عادت‌ها و رسم‌های مربوط به طبیعت و کیهان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است که فرصتی ناب برای معرفی فرهنگ کهن لنجان به شمار می آید.
وی ادامه داد: اهمیت برنج لنجان بر منشأ بومی آن شامل گونه‌های ناب همچون سرخه گرده، صدری، نوگرانی و چم‌ها استوار است و تنها «برنج اصیل لنجانی» است که دارای طعم و مزه منحصربه فرد بوده و توانسته با عطر و طعم خاص خود طرفداران بسیار زیادی را حتی در خارج از مرزها جذب کند.
موذنی اضافه کرد: نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که روش‌های کاشت، ‌ داشت و برداشت سنتی مردم لنجان با آداب، سنن و فرهنگ بومی این منطقه درهم آمیخته و در نوع عملکردشان شکلی منحصر به فرد و حتی یگانه در دنیا به کشاورزی این مردم داده که برای حفظ و معرفی آن باید تلاش کرد.
وی عنوان کرد: ویژگی های منحصر به فرد کشاورزان لنجان در زمان کاشت، داشت و برداشت طلای سفید ایران زمین می تواند جذب گردشگران را در مزارع شهرها و روستاهای این شهرستان را رقم بزند حتی می توان جشنواره برداشت برنج را همه ساله همزمان با آغاز برداشت برنج در منطقه اجرایی کرد.
مسئول تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مختلف می تواند به توسعه صنعت گردشگری شهرستان کمک شایانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به تهیه و تدوین تقویم فرهنگی گردگشری شهرستان لنجان، قطعا برگزاری جشنواره ای همچون برداشت برنح محلی این منطقه با هدف شناسایی فرهنگ های بومی و محلی و معرفی گونه های مختلف می تواند توسعه اقتصادی را در شهرها و روستاهای شهرستان رقم بزند.
وی یادآور شد: جذب گردشگر در مزارع برنج و گشت و گذار گردشگران در چنین محیط زیبا و چشمنواز تاثیر چشمگیری در شناخت تمدن، فرهنگ، آداب‌ و رسوم و سنت‌های یک گروه، جامعه، و همینطور ویژگی های اقلیمی شهرستان لنجان و ایجاد اشتغال در روستاها و در آمد پایدار داشته باشد.
موذنی متذکر شد: قطعا حضور گردشگر و آشنایی آنان با برنج لنجان و غذاهای سنتی متعددی همچون آش شیر (شیر برنج)، آش شله ماش با سبزی، آش کشک، کته، شله زرد و انواع چلو خصوصا انواع دم‌پخت آتشی (لاخلی) که متداول‌ترین غذای محلی لنجان است می تواند ماندگاری گردشگران و تقویت بومگردی را در این منطقه رقم بزند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار