به‌پاس تمام خاطرات کودکی

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هرسال میزبان پاسداشت و بزرگداشت از بزرگانی است که سال‌ها عمر خود را برای کودکان و نوجوانان این سرزمین فدا کرده و بخش پررنگی از خاطرات نسل‌های مختلف کودکان و نوجوانان ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

راضیه چنگیز نائین:

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هرسال میزبان پاسداشت و بزرگداشت از بزرگانی است که سال‌ها عمر خود را برای کودکان و نوجوانان این سرزمین فدا کرده و بخش پررنگی از خاطرات نسل‌های مختلف کودکان و نوجوانان ایران را به خود اختصاص داده‌اند. امسال پیش از شروع جشنواره سی و دوم اعلام‌شده بود که قرار است از دو بانوی خاطره ساز و فعال در عرصه سینمای کودک و نوجوان مریم سعادت و مهین جواهریان قدردانی شود هرچند مراسم بزرگداشت جمعه صبح اعلام شد و پیش از آن تاریخ دقیقش مشخص نشده بود و با دیگر برنامه‌های جشنواره تداخل داشت اما مراسم بزرگداشت این دو بانوی خاطره ساز در سیتی سنتر اصفهان با اجرای مجید قناد با شور و شوق خاصی برگزار شد. در ابتدای این مراسم بازیگران با شمایل مبارک روی صحنه آمدند و به اجرا پرداختند.

در این مراسم که با حضور علیرضا تابش، جهانبخش سلطانی، سید جواد هاشمی، لیلی رشیدی و سایر بازیگران و فعالان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد از مریم سعادت و مهین جواهریان به پاس یک‌عمر فعالیت در حوزه کودک و نوجوان تقدیر به عمل آمد.

مریم سعادت که بسیاری او را با بازی در قصه‌های تابه‌تا می‌شناسند علاوه بر بازیگری عروسک‌گردانی بسیاری از شخصیت‌های خاطره ساز نیز بوده است. خانوم مرغه خونه مادربزگه و زی زی گولو قصه‌های تابه‌تا ازجمله عروسک‌هایی است که مریم سعادت به آن‌ها جان بخشیده است.

مریم سعادت فارغ‌التحصیل رشته عروسک‌گردانی از دانشگاه هنرهای دراماتیک است. او کار خود را از صداپیشگی و عروسک‌گردانی در آثاری چون شهر موش‌ها و خونه مادربزرگه آغاز کرد و با بازی در سریال قصه‌های تابه‌تا به شهرت رسید.

لیلی رشیدی در مراسم بزرگداشت این هنرمند گفت: از ته دل افتخار می‌کنم که در مراسم بزرگداشت مریم سعادت هستم؛ افتخار داشتم وقتی ایشان بازیگر، کارگردان و عروسک‌گردان بودند در کنارشان باشم. بسیاری از لحظات مهم‌ زندگیم با مریم سعادت صحبت کردم و در کنارشان بودم. در قصه‌های تابه‌تا با لطافت و ظرافت زی زی گولو را حرکت می‌دادند و هرگز این نکات را فراموش نمی‌کنم و امیدوارم سال‌های سال سایه ایشان بالا سر هنر باشد و کار کنند.

مریم سعادت نیز در این مراسم گفت: خود را در خور تقدیر نمی‌دانم، آدم نه با بالا رفتن سن بلکه باکارهایش باید خود را نشان دهد. این مراسم را صرفا تشکری از فعالیت ۴۰ ساله خودم می‌دانم برای آنکه این همکاران عزیز به من خسته نباشید بگویند.

مهین جواهریان دیگر چهره‌ای بود که در این مراسم از او تقدیر شد. شاید مهین جواهریان را کم‌تر کسی بشناسد چراکه او با دنیای رنگ و انمیشین برای کودکان و نوجوانان خاطره سازی کرده است.

مهین جواهریان، فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارگردانی انیمیشن از دانشگاه هنر است. از فعالیت‌های او می‌توان به گردآوری تاریخچه انیمیشن ایران و مقالات تخصصی در زمینه انیمیشن اشاره کرد. نخستین فیلمی که او ساخت، انیمیشن یکی بود یکی نبود است که مورد تحسین ۲۳ کشور خارجی هم قرار گرفت.

حامد جعفری درباره این انیماتور بزرگ سینما ایران گفت: صحبت کردن درباره خانم جواهریان برای من بسیار سخت است. ساخت انیمیشن کاری طاقت‌فرسا است که زمان بسیار زیادی می‌برد. خانم‌ جواهریان می‌توانستند راه دیگری را آغاز و به کشورهایی با امکانات بیشتر بروند.

این تهیه‌کننده انیمیشن ادامه داد: کارهای سالم کهنه نمی‌شوند و سرشار از نشاط و سرگرمی است. بارزترین‌ نکته در زمان ورود ما جوانان به دنیای انیمیشن الگوهایی همچون مهین جواهریان بود. اگر کارهای ایشان وجود نداشت بسیاری از کارهای آینده برای کودکان ساخته نمی‌شد. خانم جواهریان ریل‌گذاری و مسیر درستی را برای گذشتگان انجام دادند.

در ادامه مهین جواهریان اظهار کرد: ما که کارمان انیمیشن است سخنوری بلد نیستیم بااین‌حال از بانیان این جشنواره تشکر می‌کنم، برگزاری چنین جشنواره‌ای توسط شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی در این شرایط کشور کار سختی است.

وی افزود: از همه که در این راه طولانی ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم. کارهای ما برای کودکان ایرانی و در راستای شاد کردن این کودکان بوده است.

در پایان مراسم، علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی برای جوان‌ترها پیش آمد تا قدر این دو نفر را بدانند و باکارهای آن‌ها آشنا شوند. جامعه هنری ایران پر از این دسته کارگردانان و هنرمندان پیشرو است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار