خوش نشین در "باستی هیلز است" نه در روستاها

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان به مشکلات عدیده در روستاها و عدم همراهی 50 درصد مسئولان شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به جرم روستایی بودن باید خیلی از مشکلات را به جان بخریم و هزینه ای چند برابری پرداخت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اکبر زندی در جلسه انتخابات هیئت رئیسه شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: معمولا صدای روستاها به جایی نمی رسد و آن تلاشی که باید برای رفع مشکلات روستاها انجام شود توسط بخشی از ادارات وجود ندارد البته از اداراتی که در طول یک سال گذشته در جهت رفع نیاز های مردم تلاش کردند تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون می توان گفت بخشی از مشکلاتی که مطرح کردیم در حد شنیدن بوده است، حتی مکاتباتی هم که صورت گرفته یا به آن توجه نشده و یا پاسخی ندادند، حداقل به احترام فرمانداری و بخشداری پاسخ نامه ها را بدهند چرا که این مکاتبات از دل مشکلات روستا نشینان است.

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان با بیان اینکه در پیگیری حقوق و مطالبات مردم در روستاها با هیچ کس تعارف نداریم، گفت: شاید برخی ناراحت شوند اما رسیدن به شرایط ایده آل در روستاها و احقاق حق مردم خواسته اعضای شورای بخش است.

زندی افزود: پیشنهاد دادیم که از ظرفیت ادارات شهرستان برای معرفی سنگ نگاره ها که پیشینه تاریخی شهرستان هستند، استفاده شود. اگر همه همراه نباشند قطعا خیلی از شهرهای همجوار ما در این قضیه پیش دستی خواهند کرد و فقط آه و ناله و افسوس آن را خواهیم داشت. پیشنهاد دادم که ادارات در ورودی‌های خود تصاویر سنگ نگاره ها را نصب کنند و در همایش های خود به این سنگ نگاره ها اشاره شود چرا که سبب معرفی بهتر پیشینه و تاریخ شهرستان خواهد بود.

وی اضافه کرد: در خواست عدم صدور مجوز کارخانه اسید در منطقه کنار رودخانه را به دلیل آلایندگی هایی که دارد، داشتیم اما گویا علی رغم اینکه 16 فروردین 97 صورت جلسه مربوطه را گذراندیم فکر می کنم این اتفاق نیفتاد و مجوز جدید صادر شد.

نماینده شورای بخش مرکزی در شورای شهرستان گلپایگان، تصریح کرد: در خواست تخصیص زمین جهت راه اندازی کارگاه های کوچک در روستاها را داشتیم که متاسفانه این مورد هم انجام نشد. همچنین نشستی با نماینده سازمان تعاون روستایی شهرستان پیرامون سهامی که کشاورزان و روستایی در طول چهل سال پیش خریدند، برگزار و تقاضا کردیم که مشخص شود میزان سهام افراد چقدر و چه میزان سود به آن تعلق گرفته است، اما نهایتا پاسخ صحیحی داده نشد و کماکان این موضوع بلاتکلیف است.

خوانسار، مدعی بخشی از روستای تاریخی وانشان

زندی بابیان اینکه اسناد خانه های روستایی همچنان بلاتکلیف است، خاطر نشان کرد: در مصاحبه قبلی خود اظهار تاسف کردم که خوانسار اسناد خانه های روستایی خود را صادر کرده است، اما در گلپایگان این اتفاق نیفتاده است. هر وامی که کشاورزان می خواهند بگیرند در مرحله اول باید سند ارائه کنند، وقتی منزلشان سند ندارد باید چکاری انجام دهند؟

وی در رابطه با تغییر مرزهای سیاسی شهرستان، گفت: در چهار نقطه شهرستان این مشکل را شاهد هستیم. اکنون خوانسار مدعی بخشی از روستای تاریخی وانشان است و بخش دیگری را هم گلپایگان مدعی است که این نهایت کم لطفی است، ضمن اینکه کشاورزان وقتی می خواهند پیگیر اسناد خود شوند تعدادی باید به خوانسار و تعدادی هم به گلپایگان مراجعه کنند، پس نیازمند پیگیری جدی مسئولان شهرستان است.

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان در خصوص آب شرب روستا ها، اظهار کرد: اکنون تقریبا مشکل 19 روستا حل شده و امیدوارم مشکل مابقی روستاها هم در ماه های آینده حل شود. به نطر من ضعیف ترین اعتبارات را آبفای روستایی دارد، اکنون شاهد لوله های شکسته و فرسوده در روستاها هستیم، اما ندیدیم که طی دو سه سال اخیر بگویند به فلان روستا برای تعویض لوله ها به صورت کامل اعتبار دادیم.

چرخه بروکراسی اداری کمر همه را خم کرده است

زندی ادامه داد: از ورود سرمایه گذار به روستاها صحبت می کنیم تا با سرمایه گذاری اشتغال ایجاد کند، اما این موضوع هم واقعیت پیدا نکرده است. علی رغم اینکه در خیلی از روستاها متقاضی سرمایه گذاری هم وجود دارد، اما همراهی انجام نمی شود. متاسفانه چرخه بروکراسی اداری کمر همه را خم کرده است. سرمایه گذار به دنبال سرعت در اجرای پروژه است و زمانی که می بیند برای اخذ زمینی باید یک سال دوندگی کند، به جایی می رود که برای او فرش قرمز پهن کنند.

رئیس شورای روستای تاریخی وانشان یادآورشد: درخواست داشتیم در جشنواره کباب چند غرفه را به صورت رایگان در اختیار روستاییان قرار دهند تا محصولات خود را برای معرفی به جشنواره بیاورند، اما نگاه شهرستان این نبود و به ما گفتند حدود 1 میلیون تومان باید واریز کنند. کشاورز که درآمد ندارد، یک نفر از روستای تاریخی وانشان می خواست گل گاو زبان خود را در این جشنواره عرضه کند، اگر در طی دو شب حتی می توانست یک کیلو از محصول خود را به فروش برساند 300 هزار تومان کسب می کرد حال چطور مبلغی حدود 1 میلیون تومان برای اخذ غرفه پرداخت کند.

وی بابیان اینکه اگر از پتانسیل روستاها حمایت شود ظرفیت شهرستان بالا می رود، اضافه کرد: غرفه های پارک جنگلی را شهرداری ماهانه حدود 100 هزار تومان اجاره می دهد بعد ما چطور به کشاورز بگوییم برای دو روز حدود یک میلیون تومان پرداخت کند. افرادی که جشنواره کباب را برگزار کردند اگر واقعا هدفشان حضور گردشگر است باید تمام روستاها ظرفیتشان شناخته، حمایت و همراهی شوند، اما اگر فقط بخواهیم کباب را به رخ بکشیم و به بقیه توجه نکنیم قطعا بدانید حمایت مردم شهرستان اگر نباشد خیلی از موضوعات در آینده سلب خواهد شد.

زندی در خصوص ثبت قنوات و آثار تاریخی روستاها گفت: در این راستا جلسه ای با میراث داشتیم و خواستار حفظ قنوات بودیم. مسیر خیلی از قنوات پر شده است، خیی از اثرها در روستاها به تدریج دستخوش ناملایمات و به هر دلیلی تخریب می شوند. این آثار شناسنامه و سند ملی ما و نیازمند حمایت هستند.

لبه تیز بخشنامه ها بیخ گردن تولید

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان بابیان اینکه متاسفانه به جرم روستایی بودن باید خیلی از مشکلات را به جان بخریم و هزینه ای چندبرابری پرداخت کنیم، یادآورشد: بر اساس بخشنامه موجود هزینه آب و برق و گاز مصرفی سازمان های دولتی رایگان است، اما از گلزار شهدای روستاها و مدارس پول می گیرند، چرا در روستاها به این بخشنامه توجه نمی شود؟ اگر قرار است توجه نشود چرا این بخشنامه اصلا صادر می شود؟ این موضوع را هم به صورت مکتوب به بخشداری اعلام کردیم.

وی درخصوص وام مسکن روستایی، خاطرنشان کرد: پرداختی وام مسکن روستاییان کمتر از شهر ها است در صورتی که هزینه در روستاها بیشتر است چرا که باید مصالح را از مرکز شهر به درون روستاها حمل کنند. زمانی که سرمایه گذار می خواهد وام بگیرد می گویند سند ملکی در روستا ارزش ندارد، سند از شهر بیاورید. اقتصادمقاومتی از دل روستاها شکل می گیرد، جایی که بخواهد تولید شکل بگیرد با لبه تیز بخشنامه ها آن می بریم. روستایی های ساکن گلپایگان را تشویق می کنیم که به گلپایگان بیایند، اما می گویند دلیلی برای برگشت به روستا نداریم.

رئیس شورای روستای تاریخی وانشان گفت: از فردی در گلپایگان خواهش کردم و دستش را بوسیدم که در روستا سرمایه گذاری کند، اما بلایی سرش آوردند که حتی به من که مشوق وی بودم می گوید چرا من را خام کردی. متاسفانه نگاه شهرستان بر این نیست که روستاها تقویت شوند و با این گونه اقدامات مهاجرت از روستاها را سرعت می بخشیم.

زندی درخصوص زمین های روستایی که با منابع طبیعی دچار اختلاف است، اضافه کرد: در اکثر روستاها در حالی که برخی دارای سند مالکیت هستند، اما در دهه شصت آنها جز منابع ملی تلقی شده است، برای این موضوع در شورای استان، شهرستان و ... پیگیری کردیم، اما جواب نگرفتیم و کماکان کشاورزان مستاصل هستند و به همین دلیل امسال بیش از چندهزار هکتار از اراضی زیر کشت نرفته است.

"چَشم" یعنی قید آن را بزن!

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان، خاطرنشان کرد: در طول دوره فعالیت مواردی را که با مدیر برخی ادارت پیگیری کردیم همه در حد حرف باقی ماند و مدام گفتند چشم و دیگر نتیجه ای ندیده ایم، به اعتقاد من هر موردی را که گفتند "چشم" یعنی قید آن را بزن و پیگیری هم نکن! شوراهای اسلامی روستا برخلاف شوراهای شهر بدون یک ریال حقوق و حق الجلسه رایگان و افتخاری در روستاها کار می کنند، اما انتظار داریم با این شرایط حداقل مسئولان هم پاسخگوی ما باشند.

زندی به دیگر مشکلات روستا نشینی اشاره کرد و گفت: برای پرداخت هزینه آب بها روستاییان را خوش نشین (کد دو) در نظر می گیرند و باید هزینه بیشتری پرداخت کنند، اما خوش نشین زمانی اتفاق می افتد که امکانات شهر و روستا یکی باشد و مجبور نباشیم برای تزریق یک آمپول و یا یک ویزیت عمومی یا مراجعه به دندانپزشکی به گلپایگان برویم با آیفون جوابت را بدهند و قیافه ات را ببینند و در را باز نکنند، اینها جای تاسف دارد، چه خوش نشینی است، خوش نشین آن فردی است که منزلش را 400 میلیارد تومان می خرند، خوش نشین در باستی هیلز است نه روستاها.

نگاه مدیران ضعیف است

رئیس شورای روستای تاریخی وانشان تصریح کرد: از همه مسئولان از جمله نماینده مردم در مجلس، فرماندار شهرستان و بخشدار تقاضا می کنم یکبار نگاهشان را بازنگری کنند و ببینند ما چگونه باید مطالبات مردم را پاسخ دهیم. اگر نگاه ها عوض شود و جور دیگری ببینند قطعا می توانیم از دل روستاها به خودکفایی و اقتصاد مقاومتی برسیم و آن وقت دیگر تفاوت های دلار و تنش ها نفتی تاثیری بر کشور ما ندارد.

زندی افزود: اکنون دل خود را به فروش نفت خوش کردند، اما استعداد و پتانسیل های روستا ها را رها کردند، اعتقاد داریم با همه سیاست گذاری این چهل ساله اکنون نگاه مدیران بسیار ضعیف است که سبب رکود در کشاورزی و تولیدات دامی و روستایی شده است.

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان، خاطرنشان کرد: یکبار به یکی از مسئولان شهرستان گفتم اجازه بدهید دور تا دور روستای خودمان دیوار بکشیم و تعهد می دهم که یک ریال هم از فردی نگیرم ولی خود کفا می شویم،اما اکنون اختیار نداریم و شرایط برای کشاورزان در روستاها سخت شده است.

وی اظهار کرد: صدبار گفتم چرا وقتی لامپ علائم راهنمایی رانندگی و یا چراغ های بین روستاها می سوزد به موقع عوض نمی شود. همچنین سازمان ها، ادارات و شرکت هایی که در حوزه فعالیت شورای بخش هستند و عوارض خود را پرداخت نمی کنند نسبت به پرداخت آن اقدام کنند که در غیر این صورت از قوه قهریه استفاده می کنیم چرا که اجحاف در حق روستاییان ظلم مسلم است.

زندی افزود: اگر تا اواخر امسال تمام مکاتبات انجام شده توسط شورای روستاها و شورای بخش پاسخ داده نشود، مکاتبات مذکور را رسانه ای می کنم. برخی ازادارات شهرستان همراهی مناسبی را دارند و اگر مشکلی را فورا انجام ندهند نهایتا تا 6 ماه بعداجرایی می کنند اما برخی همراهی ندارند.

در گلپایگان یک بام و دوهوا است

رئیس شورای روستای تاریخی وانشان بابیان اینکه نمی دانم چرا در گلپایگان بحث یک بام و دوهوا است، گفت: بیشترین زمانی که منتظر جواب و پیگیری یک نامه از اداره ای هستیم حدود یک سال است، نصف ادارات پاسخگوی نامه ها نیستند و تایید می کنم که 50 درصد ادارات ما دچار روزمرگی شدند.

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه واگذاری زمین در روستاها در حوزه بنیاد مسکن است، خاطر نشان کرد: با پیگیری های فراوان درخواست داشتیم که در روستای وانشان زمین های تجاری را به دهیاری واگذار کنند تا زودتر ساخته شود و در اختیار صنایع دستی و اشتغالزایی قرار بگیرد؛ باتوجه به اینکه در فرمانداری صورت جلسه دارد اما هنوز یک سانت این زمین ها واگذار نشده است.

زندی در همین باره ادامه داد: دو سال وقت من فقط در بنیاد مسکن هدر رفته است مگر طول عمر یک دوره شوراها چقدر است، اگر این زمین ها در اختیار دهیاری قرار بگیرد حداقل بیست صنف ایجاد می شود. از فردی خواستم تولید لوازم پزشکی خود را به روستای وانشان انتقال دهد، قبول کرد، اما هنوز زمین در اختیارش قرار نگرفته است. همچنین متقاضی احداث استخر سونا و جکوزی و... نیز داشتیم، اما زمین ندادند. اینکه سرمایه گذاری معرفی شود و بر روی کارتابل اداره ای قرار بگیرد که ملاک عمل نیست.

وی یادآورشد: قبلا فکر می کردم اشکالات کار مربوط به اصفهان است و در جلسات شورای استان منتقد صددرصد بودم، اما بعد فهمیدم در شهر خودمان پیگیری کم صورت می گیرد، قبل از اینکه زمین به سرمایه گذاری در راستای گردشگری واگذار شود، استان مجوز مجتمع گردشگری را صادر کرده است پس استان همراه است، شهرستان همراه نیست.

امضای میراث فرهنگی برای مجوز معدن در روستای تاریخی وانشان

رئیس شورای روستای تاریخی وانشان بابیان اینکه اگر هنر و توانی در روستاها وجود دارد واقعا با همت مردم بوده است، گفت: بانک مربوطه قبول نکرد که سند قلعه تاریخی وانشان را برای وام 120 میلیون تومانی دریافت و گفت این خانه خشتی است و پشتوانه وام نیست، در حالی که اکنون متقاضی چند میلیاردی برای خرید این قلعه وجود دارد.

سخنگوی شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان خاطرنشان کرد: مردم شهرستان بسیار نجیب، فهیم، دانا و کم توقع هستند؛ اگر می بینید مشکلی در روستاها هست، اما بحث و جدالی نمی شود و اگر فرماندار می گوید در زمان بارش های زیاد و احتمال سیل در شهرستان کمترین مشکل را داشتیم، به دلیل فهم بالای مردم و همکاری آنها است، اما متاسفانه من برای آنها دلسوزی ندارم.

زندی تصریح کرد: شهرستان ما خیلی بیشتر از آنچه که هست می تواند در سطح کشور و استان مطرح باشد اما به دلیل کاستی های موجود انگیزه در خیلی از افراد از بین رفته است. خیلی وقت است که دیگر نامه ای ننوشته ام، برای چی بنویسم وقتی می بینم فایده ای ندارد و به نتیجه نمی رسد.

وی گفت: برای ندادن مجوز به معدن شن و ماسه روستای تاریخی وانشان به استان مراجعه کردم که در پرونده دیدم همان اداراتی که در گلپایگان از جمله اداره صمت و میراث فرهنگی شهرستان می گفتند ما خبر نداریم، در سال 93-94 امضا کردند. استان به ما گفت هر قسمتی که از طرف شهرستان اعلام شود که مجوز معدن برای آن صادر نشود ما مجوز برای آن قسمت صادر نمی کنیم، اما این اتفاق هنوز رخ نداده و کنار باغات وانشان شاهد فعالیت معدن شن و ماسه هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار