سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی کارخانه ذوب آهن در پروژه های زیست محیطی

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن گفت: انجام پروژه های زیست محیطی از جمله استراتژی های اصلی کارخانه ذوب آهن بوده برهمین اساس طی سال های گذشته باهدف دستیابی به صنعت سبز بیش از چهار هزار میلیارد ریال در این پروژه ها هزینه شده است.

توسعه پايدار، يك انتخاب نيست، بلكه تنها راهی است كه به تمامی بشريت این امكان را می دهد که در زندگی شرافتمندانه آن هم در تنها سياره ای كه در اختيار داريم، سهيم باشند.اما قطعا این توسعه نبايد به قيمت نابودی محیط زیست و زندگی آيندگان كه برای دفاع از حقوق خود فعلا حضور ندارند، تمام شود.در این میان مسئله مهم آن است که امروز برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند رونق تولید هستیم که ضرورت اجتناب ناپذیر کشور نیز می باشد و قطعا نباید چرخ تولید متوقف شود.اما نکته مهم و حایز اهمیت آن است که صنعت بدون احترام به حفظ محیط زیست ‌معنا نمی پذیرد و برهمین اساس توسعه شهرستان صنعتی همچون شهرستان لنجان باید به‌گونه‌ای هدایت شود که با منابع موجود نیاز نسل حاضر بر آورده گردد و ضمن اثرگذاری مثبت، به نسل‌های آینده واگذار شود.قطعا فعالیت کارخانه های بزرگ فولاد کشور همچون ذوب آهن بر محیط زیست اثرگذار بوده اما مسئله مهم توجه ویژه به حداقل رساندن آلایندگی هاست که امروز بیش از گذشته مورد توجه مسئولان، مردم و مدیریت این مجموعه تولیدی قرار گرفته است. از این رو با منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

نگاه شرکت سهامی ذوب آهن به حل مشکلات زیست محیطی این مجموعه چگونه است؟

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در راستای خط مشی زیست محیطی خود و تعهد مدیریت عالی شرکت مبنی برحفظ و صیانت از محیط زیست با برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهبود در حوزه محیط زیست و در قالب پروژه های زیست محیطی (36 پروژه) و با صرف هزینه های بسیار هنگفت گام های بسیار مؤثر و کار آمدی در عرصه حفاظت از محیط زیست برداشته که گواه این مدعا ارتقاء شاخص های زیست محیطی این شرکت در همه زمینه ها بوده که این موضوع به صورت مستمر ادامه دارد و مؤید برنامه ریزی های دقیق و عزم جدی و راسخ مسئولان این شرکت در عرصه حفاظت از محیط زیست است.

اگرچه با انجام پروژه های بهبود در حوزه محیط زیست طی سنوات گذشته ، خروجی های زیست محیطی این شرکت در بخش هوا در محدوده استانداردهای مرتبط (درجه 2) سازمان حفاظت محیط زیست (براساس آخرین نتایج حاصل از اندازه گیری های انجام گرفته توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست ) قرار گرفته است اما به منظور ارتقاء هرچه بیشتر راندمان سيستم هاي تصفيه آلاينده ها و کاهش میزان خروجی این واحدها از ابتدای سال 97 همت مضاعف تری برای بهبود این واحدها در راستای ارتقاء پارامترهای زیست محیطی مربوطه انجام شده است.

طی یکسال اخیر چه اقداماتی درخصوص کاهش آلایندگی ها در کارخانه ذوب اهن انجام گرفته انجام شده است؟

اجرای پروژه اصلاح سیستم تصفیه غبار کنورتورهای یک و سه فولادسازی که این پروژه در نیمه دوم سال 97 انجام و با موفقیت به بهره برداری رسید. پروژه اصلاح سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره دو یکی دیگر از پروژه های انجام گرفته است که در مرحله نهايي ساخت ونتوری اسکرابر توسط متخصصین داخلی شرکت و تأمین بافل های مربوطه است.همچنین پروژه بازسازی و اصلاح LF1 فولادسازی نیز به منظور استفاده بهینه از ظرفیت تولید و ارتقاء مناسب سیستم های تصفیه غبار مرتبط آن اجرایی شد که در مراحل نهایی نصب تجهیزات قرار دارد.

پروژه بهینه سازی الکتروفیلترهای ماشین های یک، دو و سه آگلومراسیون یکی دیگر از پروژه های این شرکت بوده که گزارش مشاور اخذ و درمرحله بررسي و اتخاذ تصميم قرار دارد.تأمین صفحات جذب غبار الکتروفیلترهای آگلوماشين چهار 4آگلومراسیون (EGF و ESP1 ) نیز در مرحله تأمین صفحات جذب از خارج کشور و انتخاب پیمانکار نصب صفحات قرار دارد. پروژه بهینه سازی الکتروفیلترهای کوره های پلی زیوس آهک نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قراردارد.

تعریف و تدوین پروژه های مقابله با بحران آب در قالب هشت پروژه شامل پروژه های انتقال پساب از شهرهای فولادشهر، ایمانشهر و نجف آباد و همچنین احداث تصفیه خانه تکمیلی پساب صنعتی کارخانه به ظرفیت 850 متر مکعب بر ساعت با هزینه بالغ بر دو هزار میلیارد ریال انجام گرفته و پیمانکار آن نیز انتخاب شده است. به منظور استفاده مجدد در فرآیند تولید و کاهش قابل توجه برداشت آب خام از رودخانه زاینده رود نیز پروژه های تاثیرگذاری انجام گرفته به گونه ای که شرکت با انجام اقدامات بهبود در حوزه مدیریت مصارف آب، تصفیه و بازچرخانی پساب ها و انجام اقدامات صرفه جویی در مصارف آب در طی 15 سال گذشته موفق به کاهش 50 % از آب خام برداشتی از منابع تأمین کننده آب شرکت شده است.در حال حاضر نیز شرکت سهامی ذوب آهن اقدام به برداشت نزدیک به 40% از ديماند تخصيص داده شده توسط آب منطقه ای اصفهان می کند، اما در راستای کاهش حداکثری در برداشت آب خام از منابع آبی در دسترسی شرکت اقدام به تعریف پروژه های دریافت پساب از شهرهای مجاور جهت استفاده در بخش صنعت کرده است که با بهره برداری از پروژه های مذکور در آینده نزدیک میزان برداشت آب این شرکت از رودخانه زاینده رود به حداقل ممکن خواهد رسید.

طی سال های گذشته مردم شهرهای همجوار کارخانه ذوب اهن از انتشار بوی نامطبوع کُک خصوصا گلایه مند بوده وبرخی معتقد هستند انتشار بوی نامطبوع کُک به دلیل خاموش کردن فیلتراسیون های واحد کک سازی بوده آیا چنین احتمالی وجود دارد؟

عمليات تبديل زغال سنگ به كک متالورژی در باطری های كك سازی انجام می گيرد. باطري هاي ككسازي از تعدادی سلول تشكيل شده كه به صورت يك در ميان شامل سلول های حرارتی و فرآيندی( سلول توليدی) است که هر سلول توليدی توسط دو سلول حرارتی موجود در جوانب آن احاطه شده است. زغال سنگ با دانه بندی مناسب از قسمت فوقانی سلول های توليدی به داخل سلول شارژ می شود. در سلول های حرارتی مخلوطي از گاز كك، گاز كوره بلند و گاز طبيعی در مشعل های موجود در اين سلول ها سوخته و انرژی حرارتي توليدی به صورت غير مستقيم به زغال سنگ شارژ شده در سلول توليدی مجاور منتقل می شود. عمليات تبديل زغال سنگ به كك در سلول های توليدی در يك پريود زمانی مشخص و با انتقال حرارت غير مستقيم از سلول های حرارتی و در محيطی كاملاً بسته و بدون اكسيژن انجام مي گيرد. در حين فرآيند تبديل زغال سنگ به كك در سلول های توليدی، مواد فرار موجود در زغال سنگ آزاد و توسط ماشين مكنده به صورت مداوم و مستمر مكش شده و وارد سيستم تصفيه گاز ( فيلتراسيون) كه شامل پالايشگاهی كاملاً مجهزاست می شود. عمليات تصفيه گاز فرآيندی كك در پالايشگاه مذكور انجام و مواد با ارزشی از جمله تولوئن، بنزن، گزيلن ، اسيد سولفوريك، كود شيميايي سولفات آمونيوم و ... به عنوان محصولات جانبی از آن استحصال و نهايتاً گاز تصفيه شده به دليل دارا بودن ارزش حرارتی در سيستم های احتراقي شركت از جمله كوره های نورد، بويلر های نيروگاه و آگلوماشين ها به عنوان سوخت مصرف می شود و لازمه تداوم توليد كك در باطري هاي كك سازی ، مكش مداوم و مستمرسلول هاي توليدي در جهت انتقال گازهاي فرار ايجاد شده و به تبع آن فيلتراسيون و تصفيه مداوم اين گاز ها در بخش سيستم تصفيه گاز است. هر گونه توقف سيستم تصفيه گاز فرآيندي ( فيلتراسيون) باعث تجمع گاز و افزايش فشار در سلول های توليدی شده و می تواند منجر به انفجار باطري و توقف توليد شود. برهیمن اساس در زمان توليد كك در باطری به هيچ عنوان توقف سيستم فيلتراسيون امكان پذير نبوده و ادعاي عوامانه خاموش كردن سيستم تصفيه گاز در طي شب ها به هيچ عنوان موضوعيت ندارد.

برنامه کارخانه ذوب اهن برای جلوگیری از انتشار آلودگی در واحد کک سازی خصوصا انتشار بوی نامطبوع کک چیست؟

در راستای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع ناشی از فرآیندهای باطری شماره سه، چهار پروژه زیست محیطی تعریف شده است. پروژه تنظیم رژیم حرارتی و هیدرولیکی باطری شماره سه یکی از این پروژه ها به شمار می آید که این پروژه طی قراردادی شش ماهه با شرکت OKOS روسیه طی نیمه دوم سال 97 انجام و با موفقیت به بهره برداری رسید.

ساخت درب نمونه فلکسییل یکی دیگر از پروژه های مهم در راستای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع ناشی از فرآیندهای باطری شماره سه بوده که مراحل طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از این درب در نیمه دوم سال 97 و با استفاده از توانمندی های نیروهای متخصص داخلی و مهندسان شرکت سهامی ذوب آهن انجام گرفت.

در فاز اول 74 عدد از این درب ها ساخته و بر روی باطری شماره سه نصب شدند. در حال حاضر نیز 66 درب دیگر نیز مرحله ریخته گری را پشت سر گذاشته و در مرحله تراشکاری و نصب قطعات قرار دارد.همچنین 26 عدد از درب ها نیز تکمیل و با موفقیت بر روی باطری سه نصب شده است.

استفاده از مکانیزم جدید تمیزکاری درب های باطری ککسازی در راستای جذب کامل گازهای فرآیندی، جلوگيري از نشت گاز سلول ها و بهبود پروسس و نصب سیستم تصفیه غبار (دیداستینگ ) بر روی باطری شماره سه جهت جذب ذرات ذغال در هنگام شارژ سلول ها در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.

آیا طرحی جامع و برنامه زمانبندی شده برای رفع آلودگی هوا در کارخانه ذوب اهن تدوین شده است؟

شركت سهامی ذوب آهن اصفهان بر اساس خط مشی زيست محيطی خود و در جهت كاهش و كنترل پيامدهای منفی زيست محيطی ناشی از فرآيند های انجام گرفته در این کارخانه از گذشته تا كنون به صورت مستمر اقدام به تعريف و اجراي برنامه های بهبود در قالب طرح ها و برنامه های زمانبندی شده اجرای پروژه های زيست محيطی کرده است. با توجه به اهمیت موضمع شركت سهامی ذوب آهن با هماهنگي با اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان اقدام به تدوين برنامه جامع زيست محيطي شركت کرده است. پس از نهايي شدن و تاييد، برنامه های بهبود تعريف شده توسط اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان اولويت بندی های لازم انجام شده و توسط اين شركت اجرا خواهد شد.

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر آلاینده نبودن کارخانه ذوب آهن در سال 99 منتشر شده است، برنامه کارخانه ذوب آهن برای رسیدن به این هدف چیست و چه میزان اعتبار در این راستا هزینه شده است؟

شرکت سهامی ذوب اهن طی سال های گذشته چهار هزار میلیارد ریال در پروژه های زیست محیطی خود باهدف دستیابی به صنعت سبز هزینه کرده و این اقدامات ادامه خواهد داشت. انجام پروژه های زیست محیطی از جمله استراتژی های اصلی این شرکت محسوب می شود که در مستر پلن شرکت ذکر شده است و همواره ادامه دارد .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار