آموزش ۳۸۰۰ خانوار، برای مقابله با سالک

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان گفت:پنجاه درصد مساحت استان اصفهان در مناطق سالک خیز هستند، برای مقابله با سالک شعاع جونده کشی را از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ متر افزایش دادیم.

رضا فدایی مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با اشاره به اینکه مراقبت گام مهمی در کنترل بیماری سالک است گفت:در استان اصفهان رها شدن نخاله‌های ساختمانی، گسترش ساخت، ساختمان‌های نیمه کاره، جریان فاضلاب روی باز، خشکسالی، حضور پشه خاکی و موارد دیگر از عوامل مستعد کننده درشیوع سالک هستند.
او درباره کار‌های انجام گرفته در کنترل بیماری سالک بیان کرد: افزایش شعاع جونده کشی از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ متر، مهپاشی و سم پاشی، آموزش خانه به خانه برای ۳۷۹۵ خانوار، بخصوص این آموزش چهره به چهره در مناطقی مثل ورزنه که ۳ درصد از مناطق سالک خیز را دربردارد، طعمه گزاری، استفاده از پوستر‌های آموزشی و موارد دیگر برسی ناقل و مخزن سالک از جمله اقدامات در دست اجرا می‌باشد. فدایی با شاره به اینکه امسال در نطنز حدود ۸۰ هزار هکتار جونده کشی انجام شده گفت: اصفهان ورزنه برخوار شاهین شهر نطنز از مناطق مستعد و مبتلا به سالک هستند. او افزود: ۱۸ استان در کشور گرفتار بیماری سالک اند و موش رمبومیس از ان نوع موش‌هایی است که در سال ۱ جفت ان می‌تواند به ۲۰۰ جفت برسد و محل تجمع نخاله‌های ساختمانی خانه‌های متروک فرصت افزایش را برای این نوع موش فراهم میکند. مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استاندر خصوص امار ابتلا در فصل های سال بیان کرد: امارها نشان میدهد ماه های مهر و ابان بیشترین میزان ابتلا را داریم و بعد از ان ماههای شهریور و مرداد است.امسال با توجه به داده های هواشناسی که در خصوص بالا بودن رطوبت هواست انتظار میرود امار ابتلا به سالک افزایش پیدا کند. رضا فدایی گفت: تاخیر در درمان و مراجعه به عطاری ها فقط اتلاف وقت است و از مردم تقاضا دارم در صورت مشاهده ضایعه پوستی در پوستشان در صورتی که بعد از 2 هفته درمان نشد سریعا ازمایش های لازم رابه عمل اورند تا با فریز کردن از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار