اقبال جامعه به رشته‌های دهه 80 و 90

هرساله تعداد زیادی از متقاضیان تحصیلات عالی، جذب رشته‌های مختلف دانشگاهی شده و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان زیادی به جامعه کاری کشور می‌پیوندند.

به گزارش آنا، هرساله تعداد زیادی از متقاضیان تحصیلات عالی، جذب رشته‌های مختلف دانشگاهی شده و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان زیادی به جامعه کاری کشور می‌پیوندند. بخشی از این دانش‌آموختگان، جذب بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی می‌شوند و بخشی دیگر به کارهای غیر مرتبط مشغول شده و بخش سوم در انتظار یافتن شغل مناسب می‌مانند یا به‌عبارت‌دیگر به جمع تحصیل‌کرده‌های بیکار ملحق می‌شوند؛ اما آیا می‌توان برای متقاضیان ورود به آموزش عالی به شکلی انتخاب رشته کرد که در آینده نگران اشتغال خود نباشند؟ و به‌نوعی مشکل تحصیل‌کرده‌های بیکار و در اصل، معضل بیکاری کشور کاهش یابد؟

احسان‌ا... مسیبی مشاور و برنامه‌ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) دراین‌باره می‌گوید: نگرش خانواده‌ها به انتخاب رشته، نگرشی سنتی و متأثر از انتخاب رشته سایر نزدیکان و آشنایان، علایق و آرزوهای دوران جوانی خود و علاقه‌مندی‌های داوطلب است و عملا بحث تحقیق و آینده‌نگری در انتخاب رشته نادیده گرفته‌شده و یا تحت‌الشعاع موضوعات غیر کارشناسی قرار می‌گیرد. مشاور و برنامه‌ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، بیان می‌کند: در انتخاب رشته باید به سال فارغ‌التحصیلی داوطلب نگاه کرد؛ زیرا داوطلب نیاز به شغل در آن سال‌ها دارد که بی‌توجهی به این اصل مهم باعث می‌شود که خانواده‌ها ملاک انتخاب رشته داوطلب را فعالیت دانش‌آموختگان این رشته در سال‌های کنونی و گذشته را ملاک قرار دهند نه بازار کار سال‌های آینده را!

این مشاور تحصیلی اظهار می‌کند: زمانی که رتبه داوطلب اعلام می‌شود، عموم خانواده‌ها به‌جای تحقیق درباره آینده به قاطبه مردم در انتخاب رشته نگاه می‌کنند و رشته‌ای را انتخاب می‌کنند که مثلا یکی از دوستان یا آشنایان و بستگان، چند سال گذشته با آن رشته به شغل و کسب درآمد رسیده است، غافل از اینکه ورودی‌های سال‌های قبل بازار کار این رشته را برای آیندگان تنگ می‌‌کنند. مسیبی با اشاره به فرآیند انتخاب رشته در دهه ۷۰ خاطرنشان می‌کند: در آن سال‌ها رشته مدیریت بازرگانی یک رشته بسیار پرطرفدار بود و با توجه به نیاز جامعه از بازار کار نسبتا مطلوبی برخوردار بود؛ ولی هجوم جمعیت به این رشته باعث شد تا ضریب اشتغال آن دچار افت شود و این نکته‌ای است که هنوز بسیاری آن را نادیده می‌گیرند. او می‌افزاید: در دهه ۸۰ نیز هجوم جمعیت به سمت رشته‌های فنی و مهندسی بود و بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به علایق و توانمندی‌های فرزند خود در آرزوی مهندس شدن فرزندشان انتخاب رشته می‌کردند، غافل از اینکه این هجوم جمعیت خود نیز مزید بر بیکاری آنان می‌شد و این سرخوردگی عمومی باعث شده تا فشار جمعیت از رشته‌های گروه ریاضی به سمت تجربی کشیده شود که باید منتظر آثار سوء آن در سال‌های آتی و در قرن جدید ایران باشیم. عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان اظهار می‌‌کند: چند سال گذشته و امسال نیز همه در آرزوی رشته پزشکی و دندان‌پزشکی به سمت علوم تجربی رفتند ولی نیاز کشور این‌همه پزشک نیست؛ بلکه باید به رشته‌های پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و اتاق عمل در گروه پزشکی و رشته‌های گروه مهندسی کشاورزی شامل گیاه‌پزشکی، علوم دامی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی محیط‌زیست و خاک‌شناسی به‌عنوان رشته‌های برتر غیرپزشکی نیز توجه شود. او بیان می‌کند: رشته‌هایی که در دهه ۸۰ و ۹۰ با بی‌مهری مواجه شده‌اند، فرصت شغلی بیشتری را در سال‌های آینده در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند؛ چون ازیک‌طرف نیاز جامعه ایران به این رشته‌ها محسوس‌تر می‌شود و از طرف دیگر حجم فارغ‌التحصیلان بسیار اندک است. مسیبی با اشاره به سیل اخیر خاطرنشان می‌کند: بارش‌های بهار امسال نعمت بزرگ خداوند بود ولی در برخی از نقاط کشور، جاری شدن سیل سبب ایجاد مشکلاتی شد که در آن برهه از زمان، بسیاری از رسانه‌ها لب به انتقاد گشودند و از نبود متخصصان گلایه‌مند بودند درحالی‌که بخشی از این مشکل، ناشی از اطلاع‌رسانی ناصحیح متخصصان و رسانه‌ها به مردم و متقاضیان ورود به دانشگاه در معرفی رشته‌هایی مانند علوم و مهندسی آب، مهندسی محیط‌زیست، خاک‌شناسی و غیره بوده است. او می‌افزاید: بسیاری از خانواده‌ها حتی اسم این رشته‌ها را نشنیده‌اند یا بدون آگاهی کافی از این رشته‌ها، آنها را فاقد بازار کار قلمداد می‌کنند درحالی‌که پیشرفت یک کشور مدیون فعالیت متخصصان در همه رشته‌ها است و تراکم در برخی از رشته‌ها و نبود دانشجو در برخی دیگر از رشته‌ها توازن بازار کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشاور تحصیلی به خانواده‌ها توصیه می‌کند با آگاهی از توانمندی فرزند خود، رونق بازار کار رشته‌ها در سال‌های آتی و نیاز جامعه، فرزند خود را در انتخاب رشته راهنمایی کنند و صرفا فرزندشان را به رشته‌های با نام و آوازه کاذب امروز هدایت نکنند چون حاصل آن، تراکم در برخی رشته‌ها و نبود متخصص در برخی دیگر از رشته‌هاست و هر دو سمت این انتخاب نادرست، برای داوطلبان و کشور آثار سوئی را در پی خواهد داشت.

**

ابتکار دوباره تأکید کرد

پیگیری ابلاغ لایحه حمایت از کودکان توسط قوه قضائیه

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و شورای نگهبان خواست که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را که یکی از مترقی‌ترین لوایح کشور بر اساس قوانین دینی و اسلامی و حقوق کودک است، هرچه زودتر ابلاغ کنند.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار با بیان اینکه سال قبل ۵ لایحه جدید را به دولت ارائه کردیم گفت: برابری دیه زن و مرد، اصلاح قوانین مربوط به طلاق، اصلاح قوانین مربوط به سن کیفی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودک همسری را در این لوایح مدنظر قرار دادیم. او افزود: به‌طور خاص جلسات متعدد، هماهنگی‌ها و نشست‌های تخصصی با قوه قضائیه برای لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت داشتیم و کماکان در انتظاریم و از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنم که این لایحه را برای تصویب نهایی تا قبل از اینکه زمان بگذرد داشته باشیم و بتوانیم این لایحه را که حمایت از خانواده و صیانت از مهمترین نهاد اجتماعی است در دستور کار و اجرا قرار دهیم. ابتکار همچنین از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و شورای نگهبان خواست که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را که یکی از مترقی‌ترین لوایح کشور بر اساس قوانین دینی و اسلامی و حقوق کودک است، هرچه زودتر ابلاغ شود.

پیچ‌وخم مطالبات زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بابیان اینکه بسیاری از مقررات، آیین‌نامه و مطالبات زنان را پیگیری کردیم گفت: در برخی موارد به نتیجه رسیدیم و برخی در پیچ‌وخم قرار دارد، همچنین تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی و فراکسیون زنان و خانواده و کمیسیون‌های اجتماعی داریم و به فراخور موضوعات نیز نشست‌ها و هم برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم. او ادامه داد: یکی از تعاملات جدی ما چه در بعد حقوقی و چه در بعد آموزش مسئله خانواده و توجه به خانواده و برقراری تعادل میان خانواده و نقش‌های فردی و اجتماعی زنان است، به‌نحوی‌که یک نفر مجبور نشود نقش خانوادگی خود را به خاطر فردی فدا کند یا بالعکس عمل کند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم نقشهای خانوادگی زنان و نقشهای فردی و توجه به هویت فردی را در تقابل نبینیم و این دو را در کنار هم ببینیم تا هم خانواده‌هایی مستحکم و هم زنانی بانشاطی داشته باشیم که به آرزوهای خودشان دست پیدا کنند. او در ادامه با اشاره به موضوع آموزش‌های ازدواج اظهار کرد: ستاد ملی زن و خانواده دستورالعملی را برای آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج تصویب و به دولت ابلاغ کرده است، محوریت این کار با وزارت بهداشت است اما این کار با همکاری دستگاه‌های مختلف ادامه دارد و باید ارتقاء یابد.

اجرای دو طرح بزرگ برای اشتغال‌زایی ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار

ابتکار در ادامه با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی خانواده گفت: طرحی را با همکاری آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و انجمن جامعه‌شناسی ایران تحت عنوان گفت‌وگوی ملی خانواده داریم. همچنین در زمینه اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار دو طرح بسیار بزرگ با همکاری وزارت کار و وزارت کشور در حال اجراست. این دو طرح ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار را مورد هدف قرار می‌دهد و به‌خوبی پیش می‌رود. ابتکار بابیان اینکه مهارت‌های ارتباطی را به‌عنوان مسئله مهم در خانواده ایرانی مورد هدف قرار دادیم که مرحله اول آن در استان‌ها به پایان رسیده است و مرحله دوم آن در حال اجراست یادآور شد: در این طرح توجه اصلی ما به معضلات خانواده و مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگوی بین نسلی است. او در ادامه با اشاره به دختران بازمانده از تحصیل یادآور شد: یک مدرسه در منطقه شیرآباد شهر زاهدان که خاص دختران بازمانده از تحصیل است و به دلیل درخواست پسران، نوبت بعدازظهر آن برای پسران است که با همکاری سازمان مردم‌نهاد و حمایت و نظارت وزارت آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده است. همچنین مدرسه‌ای در روستای چاه جمال در حاشیه ایرانشهر راه‌اندازی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار