برخورد با 144 پزشک زیرمیزی بگیر

12 هزار پزشک عضو نظام پزشکی اصفهان هستند

ابتدای شهریورماه سالروز گرامیداشت پزشک است و به همین منظور نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر به رسیدگی امور مربوط به این حوزه اختصاص داشت. در همین راستا رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه علم پزشکی در ایران از ابتدای انقلاب تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است، اظهار کرد: بیشتر این پیشرفت‌ها در حوزه پیشگیری بوده است که موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم. عباسعلی جوادی افزود: برای مثال قبل از انقلاب تعداد مرگ‌ومیر نوزادان در روستاها ۱۲۰ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر بود و امروز به میزان چشمگیری کاهش‌یافته و این تعداد تک‌رقمی شده است. او با بیان اینکه پیشرفت علم پزشکی در ایران هم‌سطح با همه دنیا بوده است، ادامه داد: به جرئت می‌توان گفت هیچ بیماری نیست که در جهان درمان و در ایران درمان نشود. جوادی در ادامه با بیان اینکه انتخابات نظام پزشکی در همه شهرهای دارای بالای ۱۰۰ نفر پزشک باید برگزار شود، افزود: این انتخابات تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. او مهمترین وظیفه نظام پزشکی را صدور پروانه پزشکی دانست و گفت: این امر با حساسیت‌های ویژه انجام می‌شود. رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر اصفهان در مورد دریافت زیرمیزی نیز اظهار کرد: در این زمینه هفته‌ای یک‌بار جلسه داریم، ما در این مورد نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم، پزشکان یک صنف هستند و دارای افراد خوب و بد هستند و تا جایی که بتوانیم با تخلفات برخورد می‌کنیم. او با بیان اینکه تاکنون ۱۴۴ پزشکی که زیرمیزی گرفته‌اند شناسایی و با آنها برخورد شده است، گفت: مراجع قضایی باید پاسخگوی نحوه برخورد با این افراد باشند. جوادی با بیان اینکه شهرک سلامت به درمانگاه تبدیل شده است، ادامه داد: پزشکان در ایران به مطب اهمیت می‌دهند و ازاین‌رو می‌توان گفت چون پزشکان اجازه داشتن دو مطب را ندارند از شهرک سلامت به‌عنوان راه‌اندازی درمانگاه استفاده کرده‌اند.

بیش از 97 درصد داروی موردنیاز کشور تولید داخل است

نایب‌رئیس نظام پزشکی اصفهان گفت: بیش از 97 درصد داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تحریم‌ها فرصتی برای رونق صنعت داروسازی کشور بوده است. غلامحسین صادقیان اظهار کرد: امروزه می‌بینیم که در فضای مجازی و جامعه به پزشکان و جامعه پزشکی هجمه‌هایی صورت می‌گیرد و به لطایف‌الحیل به این جامعه خدوم حمله می‌شود و به روش‌های مختلفی کوبیده می‌شوند که به نفع مردم و جامعه پزشکی نیست. نایب‌رئیس نظام پزشکی اصفهان افزود: امید به زندگی در ایران به‌طور متوسط در سال 56 به میزان 56 سال بوده و در حال حاضر به 72 سال رسیده است و چیزی حدود ربع قرن امید به زندگی در ایران افزایش پیدا کرده است، نمی‌توان این مهم را بدون در نظر گرفتن نقش جامعه پزشکی لحاظ کرد. او خاطرنشان کرد: خودمنزلت‌بخشی پزشکان موضوع مهمی است که در همین راستا با متخلفان برخورد می‌شود، از افرادی که مانند شهرداری و شورای شهر تریبون دارند هم انتظار داریم صادقانه نگاه شود، امروز اگر سلامتی و امنیت دو نعمت مجهول هستند آیا به نیروهای نظامی همان‌طور حمله می‌شود که به پزشکان هجمه وارد می‌شود که به‌نوعی متولیان و سربازان عرصه سلامت هستند. صادقیان در رابطه با جامعه نظام پزشکی اصفهان توضیح داد: نظام پزشکی اصفهان صنف پزشکان نیست و مجموعه‌ای از پزشکان، دندان‌پزشکان، داروسازان و ماماهای پروانه‌دار را شامل می‌شوند، در حال حاضر حدود 12 هزار نفر زیرپوشش سازمان نظام پزشکی شهرستان اصفهان هستند که از این مقدار حدود 6 هزار و 500 نفر پزشک عمومی، 2 هزار و 800 نفر پزشک متخصص، هزار و 600 نفر دندان‌پزشک، حدود 800 نفر داروساز، هزار و 500 نفر هم ماما و مابقی هم سایر لیسانسه‌ها هستند. نایب‌رئیس نظام پزشکی اصفهان در ادامه گفت: امید داریم که بتوانیم از ظرفیت مدیریت شهری استفاده کرده و اتفاقاتی رقم بخورد که تعاملی بین حوزه نظام پزشکی و مدیریت شهری ایجاد شود. او با اشاره به اینکه مدرسه ابن سینا به‌عنوان قدیمی‌ترین محل آموزشی علوم پزشکی کشور بوده است، گفت: این محل فرصتی است که با توجه به ظرفیت‌های نظام پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیریت شهری بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای 3 جانبه امضا شود تا بتوانیم موزه پزشکی اصفهان را راه‌اندازی کنیم. صادقیان اضافه کرد: یکی از بحث‌هایی که مدیریت شهری می‌تواند دنبال کند بحث سلامت مردم است، اگر امروزه می‌بینیم بیماری‌هایی مثل دیابت و چاقی و بیماری‌های صعب‌العلاج در اصفهان در حال افزایش است با ارتقای فرهنگ سلامت مردم می‌توان گام‌های مهمی برای اثرگذاری بر زندگی مردم داشته باشد، نظام پزشکی اصفهان این آمادگی را دارد که در خدمت مدیریت شهری باشد و در این زمینه کار شود. نایب‌رئیس نظام پزشکی اصفهان تصریح کرد: در شهرهای زیر 20 هزار نفر، روستاها و نقاط دوردست طرح پزشک خانواده اجراشده و با هزینه 500 تومان بیماران ویزیت می‌شوند، در حال حاضر تقریباً خدماتی که در روستاها ارائه می‌شود به‌صورت رایگان است. او در مورد تأثیر تحریم‌ها بر صنعت داروسازی گفت: بیش از 97 درصد داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تحریم‌ها فرصتی برای رونق صنعت داروسازی کشور بوده است.

سازمان نظام پزشکی اصفهان دارای 24 هزار عضو

محسن مصلحی نیز در این جلسه بیان کرد: نظام پزشکی و شورای شهر مهمترین ارکان امنیت و سلامت جامعه هستند، چراکه این 2 رکن در هر جامعه‌ای بسیار اهمیت دارد، نظام پزشکی و جامعه پزشکی بخش تخصصی حوزه سلامت را عمدتاً هم در حوزه درمان پوشش می‌دهد، اما با توجه به ابعاد اجتماعی سلامت بخش بزرگی از سلامت به مدیریت شهری برمی‌گردد که باید به این مسئله توجه شود. معاونت رفاهی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: در حال حاضر حدود 250 هزار عضو در کشور، 24 هزار در استان اصفهان و در شهر اصفهان هم حدود 12 هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند. دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: ارائه پروانه طبابت، حوزه انتظامی و تبلیغات پزشکی هم طبق قانون با نظام پزشکی است، البته طبق قانون 18 وظیفه دیگر مشارکتی هم برای سازمان نظام پزشکی در کشور تعریف شده است. او با اشاره به اینکه برخی از افرادی که عضو جامعه پزشکی نیستند وقتی موفق به دریافت مجوز از نظام پزشکی نمی‌شوند ‌به شهرداری‌ها روی آورده و با دریافت فضای تبلیغاتی خود را به جامعه عرضه می‌کنند، گفت: در همین راستا و در راستای خود پالایشی و اهمیت سلامت در جامعه از شهرداری تقاضا داریم که شهرداری رابطه با تبلیغات پزشکی بیشتر با نظام پزشکی همکاری کند و طبق آیین‌نامه عمل شود. مصلحی خاطرنشان کرد: آمار مهاجرت پزشکان از ایران و حتی پزشکان عمومی به نحو عجیبی در حال افزایش است، دلیل این امر را در سال‌های آینده اعلام می‌کنیم و ضروری است که مسئولان امروز نسبت به این امر توجه داشته باشند.


شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی

توجه به مصوبات شورای سیاست‌گذاری در طرح‌های عمرانی

جلسات شورای سیاست‌گذاری و کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی به‌طور هفتگی تشکیل‌شده و به‌عنوان یکی از مهمترین مراجع در حوزه پروژه‌های معماری، شهرسازی و عمرانی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که توجه به خروجی و نتایج حاصل از این جلسات به دلیل حضور مدیران و متخصصان در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. پروژه‌های شهری نباید بدون توجه به نتایج مصوب کارشناسی کمیسیون و صرفا با نظر شخصی و غیرتخصصی یک یا چند نفر اجرا شود وگرنه برای این‌جانب به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان حضور در این جلسات دیگر معنایی ندارد زیرا کاملا بی‌اثر خواهد بود. شهردار اصفهان جلوی اجرای پروژه‌هایی که نه‌تنها باعث ارتقای کیفیت فضاهای شهری نمی‌شوند بلکه در مواردی می‌توانند باعث افت کیفیت شوند به جد جلوگیری کند.



امیر احمد زندآور-رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات

جلوگیری از هم‌جواری پایانه‌ها با منازل مسکونی

مطابق ماده ۱۲ و ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، ساخت، توسعه، تغییر محل و جانمایی پایانه‌ها باید منوط به رعایت ضوابط و استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد. با توجه به اینکه شهرداری اصفهان در حال ساخت پایانه‌هایی همچون اندیشه و دارک است، لازم است به استانداردهای محیط‌زیستی توجه شود. باید از هم‌جواری پایانه‌ها با منازل مسکونی جلوگیری کرد، با توجه به مجاورت برخی پایانه‌های درون‌شهری مانند باقوشخانه با واحدهای مسکونی و مدارس به دلایل آلودگی صوتی و آلودگی هوا موجب اعتراض مردم شده است که باید مشکلات این پایانه به طرق ممکن حل شود. مطابق داده‌های مرکز پاپش هوای اصفهان، خیابان کاوه یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر است بنابراین لازم است برنامه‌های مناسبی در جهت کاهش آلودگی‌ها و معضلات پایانه کاوه تدوین شود.



فریده روشن-رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی

شهر دوستدار کودک تنها محدود به فضاسازی شهری نیست

شناختن اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک تنها با مناسب‌سازی فضاهای شهری برای کودکان محقق نخواهد شد بلکه علاوه بر مناسب‌سازی کالبدی، شهر باید بتواند تمامی نیازهای کودک را برآورده سازد و حقوق او را تأمین کند. یکی از مهمترین نیازهای کودکان دسترسی به کالاهای فرهنگی باکیفیت و درخور است؛ به همین جهت که کمیسیون فرهنگی و ورزشی بر تبدیل اصفهان به قطب فرهنگی کودک و نوجوان تأکید می‌کند. اصفهان به‌عنوان یک شهر خلاق و دوستدار کودک می‌تواند میزبان مناسبی برای رویدادهای فرهنگی و تفریحی ویژه کودکان و نوجوانان باشد. پیرو تأکیدها و پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی و ورزشی امسال مدیریت جشنواره مستقیما زیرمجموعه شهرداری اصفهان قرار گرفت و همین امر به‌عنوان یک نقطه قوت، توان هماهنگی دبیرخانه جشنواره را افزایش داد. هماهنگی سایر بخش‌های شهرداری اصفهان بویژه زیباسازی شهر و قرار گرفتن نمادهای ویژه و متناسب در جای‌جای شهر و اطلاع‌رسانی به‌خوبی انجام گرفت که این اقدامات قابل‌تقدیر است. مدرسه سینمایی با تربیت داوران کودک از میان کودکان و نوجوانان، برگزاری المپیاد فیلم‌سازی، جایزه زاون قوکاسیان و کارگاه‌های تخصصی که در آن‌ها کودکان و بزرگ‌سالان امکان حضور دارند، در نهایت این امر مهم را رقم می‌زند. جشنواره زمینه آن را فراهم می‌کند تا کودکان نه‌تنها در فرآیند توسعه شهر در زمان کودکی خود نقشی فعال داشته باشند بلکه در آینده نیز به‌عنوان شهروندان بالغ و فرهیخته بتوانند ایفای نقش کنند. در سال جاری برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی و نمایشگاه عکس و لوکیشن های سینما نمونه‌ای از نمایشگاه‌هایی است که توسط بخش خصوصی برگزارشده و توانسته فضای شهر را به فضای کودکانه‌ای بدل نماید و بستر مناسب برای حضور فیلم‌سازان و کارگردانان در شهر اصفهان را فراهم سازد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار