حفاظت از طبیعت لنجان با توسعه صنعت پرنده نگری

یک فعال اجتماعی گفت: در گذشته های نچندان دور وجود برج های کبوتر در نقاط مختلف شهرستان لنجان از جمله زرین شهر با طراحی بسیار عالمانه ای که برای ساخت آنها به کار رفته بود سبب جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای پرندگان شده بود که متاسفانه در گذر زمان و از دست رفتن جایگاه پیشین کبوترخانه ها و همچنین عدم مدیریت صحیح در نگهداری از آثار تاریخی خطه طلایی ایران این اثر ارزشمند تخریب و تنها قسمتی از آن بجای مانده است.

میلاد موذنی اظهار کرد: نگریستن به طبیعت و تامل در رازهای آن همیشه برای تک تک ما لذت بخش و اعجاب انگیز بوده به گونه ای که با شنیدن صدای پرندگان یا تحرکشان به جستجوی آنها می پردازیم.
وی افزود: انسان ها از گذشته های دور با پرندگان پیوندی ناگسستی داشته اند و برهمین اساس پرندگان برای ما همواره از منظر سمبلیک و زیبا شناسی مورد توجه قرار داشته اند به گونه ای که پرواز پرندگان در اوج آسمان ها سبب اختراعات بسیاری برای دست یافتن به لذت پرواز برای انسان را رقم زد.
این فعال اجتماعی پرنده نگری را از شاخه های پرطرفدار صنعت گردشگری طبيعت دانست و تصریح کرد: پرنده نگری فعالیتی تفریحی به شمار می آید که در آن به مشاهده پرندگان در زیستگاه طبیعی آنان پرداخته می شود و با توجه به عبور رودخانه زاینده رود، دریاچه قایقرانی و بیشه زارهای مختلف در شهرستان لنجان ظرفیت پرداختن به این مهم به خوبی مهیاست.
وی ادامه داد: در گذشته های نچندان دور وجود برج های کبوتر در نقاط مختلف شهرستان لنجان از جمله زرین شهر با طراحی بسیار عالمانه ای که برای ساخت آنها به کار رفته بود سبب جذب کبوتران و خلق زیستگاهی امن برای پرندگان شده بود که متاسفانه در گذر زمان و از دست رفتن جایگاه پیشین کبوترخانه ها و همچنین عدم مدیریت صحیح در نگهداری از آثار تاریخی خطه طلایی ایران این اثر ارزشمند تخریب و تنها قسمتی از آن بجای مانده است.
موذنی اضافه کرد: برخلاف تصور عامه مردم برای پرنده نگری لازم نيست پرنده شناس باشیم بلکه پرنده نگری فعاليتی بسيار مفرح است كه هر علاقه مندی به راحتی و با در اختیار داشتن يک تلسكوپ يا دوربين چشمی می تواند به آن بپردازد.
وی عنوان کرد: براساس نظرکارشناسان فصل بهار و پاييز بهترين زمان برای مشاهده پرندگان بوده و به دلیل افزایش مهاجرت پرندگان در فصل پاييز می توان انواع پرندگان را مشاهده كرد از این رو انجمن حافظان میراث لنجان برآن شد تا با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان،آموزش و پرورش، شهرداری باغبادران، شهرداری ورنامخواست، دهیاری کرچگان و انجمن آوی بوم همزمان با 6 آذرماه روز ملی پرنده نگری با برگزاری مسابقه و همچنین پرواز کبوتران از این فرصت ارزشمند در مسیر فرهنگ ساز برای حفاظت از طبيعت و همچنین بناهای تاریخی گام بردارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار