ابتکار: هنوز درک درستی از مطالبات کودکان وجود ندارد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اهمیت حقوق کودک در سیاستگذاری و تصمیم گیری‌ها گفت: هنوز درک درستی از مطالبات کودکان وجود ندارد در حالی که باید به رسمیت بشناسیم و فضای مناسب و مسائلی از منظر بهداشتی و سلامت و جسمی و روحی برای آن‌ها فراهم کنیم

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در کتابخانه مرکزی اصفهان یکی از رویکردهای این معاونت در جهت حمایت از حقوق کودکان را توان افزایی سازه‌های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده و کودک برشمرد و افزود: این کار می‌تواند به گسترش این وضعیت در کشورمان کمک کند و اصفهان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در این زمینه است.

وی حمایت از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که برای کودکان به صورت خاص برنامه دارند را از دیگر اقدام‌های این معاونت اعلام و اضافه کرد: ما به طور ویژه از اورژانس اجتماعی ۱۲۳ برای مقابله با کودک آزاری، همسر و آزاری و خشونت در خانه حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: دولت مخالف ازدواج در سنین پایین است و ما با حدود سنین ۱۴ تا ۱۵ سال که دختر و پسر به بلوغ رسیدند مشکلی نداریم بلکه مخالف ازدواج های زیر این سن هستیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد : مواردی از ازدواج کودکان در سنین ۱۳، ۱۲ و ۹ سال شاهد بودیم و در مواردی این مساله تا جایی حاد بوده که دادستان‌ها ورود کردند و مانع بردگی این بچه‌ها شدند.

ابتکار با اشاره به اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری حمایت از حقوق کودک را در دستور کار خود دارد، اظهارداشت: ما لایحه‌ای برای مقابله با کودک همسری و ازدواج زیر ۱۳ سال تهیه کرده ایم که این لایحه در کمیسیون لوایح دولت در حال بررسی و مراحل قانونی خود را طی می‌کند تا به مجلس ارائه شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان این که ازدواج کودکان کمتر از ۱۳ سال که از نظر وزارت بهداشت کودک محسوب می شوند در کشورمان بسیار اندک است، تصریح کرد: اما مواردی از این پدیده در روستاها و نواحی مرزی وجود دارد که مانع از این می‌شود تا کودکان بتوانند دوران کودکی خود را به خوبی طی کنند.

وی با بیان این که مجلس هم طرحی درباره مقابله با کودک همسری ارائه کرد، اضاقه کرد: دولت این طرح را هفته گذشته تایید کرد.

ابتکار با بیان اینکه اصلاح سن کیفری بحث مهمی است، بیان کرد : معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه‌ای در این زمینه تهیه کرد که در کمیسیون لوایح دولت در حال بررسی است و به زودی به مجلس ارسال می‌شود.

وی یکی از رویکردهای این معاونت در دولت تدبیر و امید را اصلاح قوانین دانست که مشکلاتی می‌توانست برای کودکان به وجود آورد و گفت : یکی از مهم‌ترین مسائل که به آن توجه داشتیم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است که ۱۰ سال در مجلس راکد بود و با درخواست اولویت دولت به صحن علنی برگشت و در مجلس مصوب شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه شورای نگهبان اشکلاتی به این مصوبه گرفت، خاطرنشان کرد: کمیسیون قضایی مجلس ایرادهای آن را رفع کرد، از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهم هرچه سریع‌تر آن را در دستور کار قرار دهد تا تایید نهایی و ابلاغ شود و دولت آمادگی کامل برای اجرای قانون را دارد.

ابتکار با بیان این که سال گذشته نخستین نشست توان افزایی برای استان‌های همجوار در شهر اصفهان برگزار شد، ادامه داد: به دنبال آن ۵ نشست منطقه‌ای دیگر در کشور برگزار شد و امیدواریم این سرمایه عظیم نهادهای مدنی به تحول اجتماعی و ایجاد امید و نشاط به آینده کمک کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، اورژانس اجتماعی را از موثرترین و موفق ترین شبکه‌های حمایت از خانواده در کشور خواند و افزود: در زمان حاضر ۴۵۰ مرکز مداخله و اورژانس اجتماعی با خط تماس ۱۲۳ در کشور فعال است.

ابتکار توجه به ضرورت انسجام بیشتر در درون خانواده را یکی دیگر از رویکردها معاونت دانست و گفت: اختلال ارتباطی از موارد جدی است که باید به آن پرداخت و در این رابطه با همکاری آموزش و پرورش از سال گذشته از سه هزار و ۲۰۰ مدرسه در کشور برای آموزش مهارت‌های ارتباطی و گفت و گوی بین نسلی که مساله مهم جامعه امروز ایران است حمایت می‌کنیم.

به گفته وی قرار است در سی‌امین سالگرد تاسیس یونیسف اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک و اجلاس بین‌المللی معرفی شود.

به گزارش ایرنا، براساس نرخ رشد جمعیت ۱.۱۳ درصدی که تا پایان سال ۹۷ برآورد شد، جمعیت اصفهان در زمان حاضر حدود پنج میلیون و ۲۳۷ هزار نفر تخمین زده می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار