آن چه در اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان عصر دوشنبه (چهارم شهریورماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد‌.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، پس از پخش کلیپی مشتمل بر معرفی مهمترین‌ اقدامات انجام شده در این دوره، از جمله افزوده شدن بخش وب سری، پخش فیلم‌ها در مناطق محروم با استفاده از سینما سیار، برگزاری جلساتی برای تحلیل اقتصادی فیلم‌ها و... محمد سلوکی، مجری برنامه روی صحنه آمد و یاد و خاطره داریوش اسدزاده را زنده کرد.
سپس قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان ویژگی‌های متمایز این دوره را برشمرد و گفت: اکنون شاهد اختتامیه جشنواره ای هستیم که از ابعاد و جهات مختلف دارای اهمیت ویژه ای است و اولین ویژگی آن نیز تقویت حس مشارکت است.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان در همه بخش‌های جشنواره مشارکت فعالی داشتند و ۲۶ خبرنگار و ۳۲ داور نوجوان مشارکت جویانه در آن ایفای نقش کردند.
نوروزی خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان مسئولیت اجتماعی را به شدت افزایش داد و به حق برای کودکان بود. در این دوره همه مسئولان و فیلمسازان و هنرمندان و نوجوانان با اتحاد و انسجام توانستند سینما را به محیط شهر و نقاط محروم و سیل‌زده ببرند و زمینه‌ای را فراهم کنند که حتی کودکان معلول، نابینا و... نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: شور و نشاط و بعد اجتماعی جشنواره در این دوره پررنگ تر بود و دستاوردهای دیپلماتیک زیادی نیز در حوزه سینما داشت.
شهردار اصفهان، تصویر پنج کودک از پنج قاره جهان را در پوستر این دوره نماد وحدت و یکدلی دانست و گفت: این پوستر بیانگر گفتگوی بین نژادها و اقلیت‌ها بود. سفیران ۲۷ کشور نیز در این دوره حضور داشتند ‌و فرصت اندیشه‌ورزی را فراهم کردند.
برپایی حراجی آثار هنری برای کمک به کودکان کار، تقویت صنعت سینما با حضور مسئولان بازار فیلم‌ خارجی از دیگر مواردی بود که نوروزی آن را دستاورد جشنواره برشمرد و به امضای تفاهم نامه سینمایی بین روسیه، ایران و کره جنوبی نیز اشاره کرد.
وی تصریح کرد: این جشنواره با برپایی آیین اختتامیه به پایان نمی رسد و باشگاه مخاطبان و مدرسه سینمایی آن مشغول به کار خواهد بود تا زمینه را برای فعالیت هنرمندان در طول سال فراهم کند.
نوروزی با تاکید بر اینکه این جشنواره در اصفهان دائمی شده گفت: شاخص بهزیستی فرهنگی به واسطه این جشنواره در اصفهان جابه جا شد و اگر این تنها امتیاز برگزاری آن باشد کافی است.
وی افزود: امروز سینما در سبد فراغت خانواده های اصفهانی قرار دارد و جشنواره فیلم کودک و نوجوان توانسته علاوه بر افزایش همبستگی ملی، دیپلماسی شهری را نیز تقویت کند که یک ظرفیت بسیار بزرگ برای ایران و اصفهان است.
شهردار اصفهان، خاطر نشان کرد: کودکان در این جشنواره نه فقط در موضوع توسعه پایدار بلکه به عنوان کارگزار اصلی نقش داشتند و حقوقشان رعایت شد. سینما به نحو شایسته در خدمت کودکان قرار گرفت و امیدوارم همکاری‌ای که نهادها در این دوره داشتند صمیمانه تدوام داشته باشد.
به احترام کودکان حاضر در سالن، علیرضا تابش، دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان طی اقدام ارزشمندی از سخنرانی پرهیز کرد و نوبت به اهدای جوایز رسید.
در ادامه، سلوکی، ضمن تشکر از حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور برای تشکیل هیئتی ویژه برای ایجاد رده بندی سنی برای فیلم ها از همگان دعوت کرد به تماشای کلیپی بنشینند که هنرمندانی مثل کیومرث پوراحمد، وحید نیکخواه آزاد، مرضیه برومند، پوران درخشنده و ... در آن از تلاش‌های علیرضا رضاداد، دبیر شش دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان تقدیر می‌کردند.
سپس بیژن بیرنگ، با تاکید بر اهمیت قدرشناسی گفت: جامعه‌ای که در آن قدرشناسی جایی نداشته باشد یک جامعه فشل است. او از رضاداد به خاطر بودنش تشکر کرد و همراه با سیدعباس صالحی، معصومه ابتکار، پوران درخشنده، علیرضا تابش، قدرت الله نوروزی و عباس رضایی لوح تقدیری را به پاس سالها تلاش و نگاه دغدغه‌مند به علیرضا رضاداد اهدا کرد.
علیرضا رضاداد نیز پشت تریبون رفت و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به جشنواره فیلم کودک و نوجوان به حادثه‌هایی که کشور درگیر آن بود اشاره کرده و من نیز لازم می‌دانم با توجه به شعار سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که رویای کودکان سیل زده را بسازیم است،به صورت اختصاصی از نرگس کلباسی و حبیب احمدزاده که مدت هاست برای کمک به سیل زدگان تلاش می‌کنند تشکر کنم. باید بگویم که لازم است همه ما چنین کارهایی انجام بدهیم و غم را از دوش کودکان و جوانان برداریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اظهار کرد: سینمای کودک و نوجوان بخشی از هویت سینما و به طور خاص، سینمای ایران است. اگر به دنبال سینمای انسانی هستیم، سینمای کودک ما را به آن نزدیک می‌کند. اگر به دنبال رویاپردازی های پاک هستیم سینمای کودک ما را به آن نزدیک می‌کند و اگر به دنبال سینمای اجتماعی هستیم تا کنار هم بنشینیم و از دیدن فیلم لذت ببریم سینمای کودک این امکان و ده‌ها امکان دیگر را برای ما فراهم‌ می‌کند.
سیدعباس صالحی ادامه داد: به همه کسانی که در دهه های متوالی پیشین به این سینمای پاک تر، انسانی تر و رویایی تر فکر کردند و جشنواره فیلم کودک و نوجوان را پیش بردند تبریک می‌گویم.
وی افزود: بعد از انقلاب ۲۰۰ فیلم کودک در ایران ساخته شده و گاهی شاهد رکود و گاهی شاهد دوره‌هایی طلایی در این سینما بوده ایم.
عباس رضایی استاندار اصفهان، معصومه ابتکار مشاور رییس جمهور در امور زنان و خانواده، حبیب ایل بیگی، دبیر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، علیرضا رضاداد مشاور عالی سازمان سینمایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و هنرمندانی همچون امرالله احمدجو، پوران درخشنده، سید جواد هاشمی، داریوش باباییان، غلامرضا موسوی، بیژن بیرنگ، جهانبخش سلطانی، مهدی جعفری، ساره بیات، سهیل موفق، نادره ترکمانی، حامد جعفری در اختتامیه سی و دومین جشنواره کودک حضور دارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار