سامانه مکانیزه جمع آوری ضایعات زاینده رود به بهره‌برداری رسید

سامانه‌های مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه ای زاینده رود و بیومانیتورینگ مواد سمی روز سه شنبه به مناسبت هفته دولت در محل تاسیسات تصفیه خانه آب و سد چم آسمان اصفهان به بهره برداری رسید.

سامانه مکانیزه جمع آوری ضایعات زاینده رود به بهره‌برداری رسید

به گزارش ایرنا، سامانه بیومانیتورینگ با ۱۰ میلیارد ریال، از محل سد تنظیمی تا محل آبگیری تصفیه خانه بابا شیخ علی، با حساسیت بسیار زیاد، قابلیت تشخیص در برابر ورود احتمالی طبیعی و غیر طبیعی سموم و یا بیوتروریسم را دارد.

این سامانه بیش از ۵۰۰ نوع سم را با استفاده از حرکات ماهی‌ها تجزیه و تحلیل می کند و برای اقدام سریع و پدافندی، به صورت آلارم های نوری و صوتی به کاربر نمایش می دهد.

این سامانه پیشرفته از ارگانیسم زنده ماهی برای رصد کردن مداوم سلامت تاسیسات آبی بهره می برد.

ماهیان به دلیل مهره دار بودن و نیز بهره‌مندی از شبکه عصبی نزدیک ترین عملکرد و رفتار را در برابر حضور مواد سمی در آب از خود نشان می‌دهند همچنین دسترسی آسان و محلی به ماهیان آکواریومی ارزان قیمت مورد مصرف در این سامانه، هزینه های پایین بهره‌برداری و کاربری آسان را نیز در پی خواهد داشت.
در این سامانه تعداد ۶۲ مسیر نوری در دو طرف محفظه اندازه گیری تعبیه شده و تعداد قطعی مسیرهای نوری توسط ماهی در دقیقه نمایانگر وضعیت جسمانی این ماهی و سلامت آب است.
در صورتی که این تعداد قطعی‌ها کم و زیاد شود سیستم اعلام خطر به طور خودکار شروع به کار می کند و در صورت تایید وجود مواد سمی اعلام خطر به صورت آنلاین به کاربر مخابره می شود.
همچنین سامانه مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود در محل سد چم آسمان به بهره برداری رسید.

با توجه به نیازی که بحث تداوم و یکپارچگی آب شرب اصفهان بزرگ دارد و شرایط سازه ای که این تاسیسات دارد از چند سال پیش این نیاز احساس شد که برای بررسی شرایط کیفی شرب اصفهان این سامانه مکانیزه نصب شود.
قرار بود با همکاری یک شرکت معتبر اروپایی این دستگاه طراحی شود که هزینه آن ۵ میلیارد تومان برآورد شد براین اساس یک شرکت فنی مهندسی ایرانی را برای طراحی و ساخت این سیستم پیدا کردیم که طرح هایی در شمال و خوزستان و گیلان را نیز انجام داده است.
طراحی و ساخت این سامانه حدود یک سال طول کشید، که ۱۶ متر عرض دارد و ضایعات رودخانه را پاکسازی می کند با هزینه پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در مراسم آغاز به کار سامانه‌های یاد شده در جمع خبرنگاران گفت:سامانه جمع آوری ضایعات فیزیکی بصورت مکانیزه ضایعاتی را که برای ورودی آب آشامیدنی اصفهان ایجاد مشکل می کند جمع آوری می کند.

مسعود میر محمدصادقی افزود: این کار پیش از این بوسیله دست انجام می شد و اختلال زیادی در تامین آب آشامیدنی ایجاد می کرد.

وی اظهار داشت: سامانه جمع‌آوری ضایعات فیزیکی مشابه داخلی ندارد و برای اولین بار توسط صنعتگران کشورمان ساخته شده است.

میرمحمد صادقی بیان کرد: سامانه بیومانیتورینگ نیز که در محل ورودی آب آشامیدنی اصفهان به تصفیه خانه باباشیخعلی نصب شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: این سامانه بسیار حساس و حیاتی، برای سنجش سمومی که امکان وجود در آب دارد با استفاده از حرکات و عکس العمل ماهی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سامانه اول این تصفیه‌خانه (بابا شیخعلی) آب ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا و جمعیتی افزون بر ۴.۲ میلیون نفر را در استان اصفهان تامین می‌کند.

این تصفیه‌خانه یکی از بزرگترین تصفیه خانه‌های آب ایران به شمار می‌رود که در کیلومتر ۴۵ جاده اصفهان- شهرکرد و در جوار شهر زاینده‌رود واقع شده است، آب این تصفیه خانه در ابتدایی‌ترین نقطه، از سد زاینده‌رود و پس از آن از سد چم آسمان در فاصله هشت کیلومتر بالاتر از این مجموعه بوسیله کانال سرپوشیده تامین می‌شود.
آشغال‌گیری، تقسیم کننده مواد شیمیایی نظیر اُزُن و کُلر و پُلی آلومنیوم کلراید، زلال سازی، سالن فیلتراسیون و کُلرزنی نهایی از قسمت‌های اصلی این تصفیه خانه به شمار می‌رود، در قسمت زلال سازها آب حدود سه ساعت باقی می‌ماند و سپس در سالن فیلتراسیون مشتمل بر ۴۸ قسمت فیلترینگ از سه لایه مختلف عبور می‌کند و پس از در واحد کلرزنی وارد شده، سپس بوسیله تونل به ۱۷ کیلومتر انتقال داده می‌شود و در مرحله نهایی در شبکه توزیع به غیر از صنایع در اختیار مردم ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای استان اصفهان با جمعیتی بالغ بر ۴.۲ میلیون نفر قرار می‌گیرد.
چم آسمان روستایی از توابع بخش باغبهادران شهرستان لنجان است.

زرین شهرمرکز شهرستان لنجان در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار