پابه‌رکابی جهادگران در جبهه سلامت

نخستین مورد ابتلا یافته به ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد و از همان دقایق اولیه، جمهوری اسلامی در راستای مقابله با شیوع این ویروس تلاش کرد. در حال حاضر نزدیک به یک سال از این تاریخ می‌گذرد و در این مدت کادرمان در بیمارستان‌ها با ازخودگذشتگی تمام تلاش خود را برای بهبودی حال بیماران به کار گرفته‌اند.

محمد منزه:

نخستین مورد ابتلا یافته به ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد و از همان دقایق اولیه، جمهوری اسلامی در راستای مقابله با شیوع این ویروس تلاش کرد. در حال حاضر نزدیک به یک سال از این تاریخ می‌گذرد و در این مدت کادرمان در بیمارستان‌ها با ازخودگذشتگی تمام تلاش خود را برای بهبودی حال بیماران به کار گرفته‌اند.

با پیشرفت سرعت انتقال کرونا و افزایش بستری‌ها، روند درمان برای پرستاران مشکل شده است. کادر بهداشت و درمان در خستگی مطلق، این روزها در انتظار تدبیر برای مدیریت کرونا و همراهی مردم هستند؛ به همین جهت طلاب جهادی لباس خدمت بر تن کرده‌اند و بر اساس سخن مقام معظم رهبری که از «نیروهای داوطلب، مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند برای کنترل بیماری بار دیگر وارد میدان شوند» به یاری کادر درمان آمدند.

یکی از طلاب مستقر در مراکز درمانی مخصوص کرونا در خصوص فعالیت‌های گروه‌های جهادی می‌گوید: طلاب جهادی خواهر و برادر دو بیمارستان الزهرا و عیسی ابن مریم با سه شیفت کاری خدماتی را به بیماران ارائه می‌دهند.

مسلم امیر حاجیلو با اشاره به اینکه طلاب تاکنون هیچ امتیازی را از نهاد خاصی دریافت نکرده‌اند، بیان می‌کند: تا به امروز پیشنهاد‌هایی از طرف دانشگاه علوم پزشکی و اقشار مختلف مردم به روحانیون برای ارائه خدمات داده شده است؛ اما با توجه به انگیزه و هدف این افراد تا به امروز هیچ‌گونه دریافتی نداشتیم و فقط برای رضای خدا فعالیت می‌کنیم.

او توضیح می‌دهد: روزهای اول حضور طلاب در بیمارستان‌ها با نگاه سنگین همراهان بیمار روبرو بود ولی با گذشت زمان و فعالیت‌های جهادی بی‌وقفه در بیمارستان‌ها نگاه مردم به روحانیت تغییر کرد؛ به‌طوری‌که به گفته یکی از بیماران رابطه عمیق روحی بین مردم با طلاب جهادی برقرار شده است.

این طلبه داستان پدر شهیدی را روایت می‌کند که در قسمت آی سی یو بیمارستان الزهرا با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کرده و با اقدام به‌موقع یکی از طلاب از مرگ حتمی نجات می‌یابد و در این رابطه اضافه می‌کند: در آن شب همراه بیمار به دلیل عدم رسیدگی، شخص بیمار به دلیل کمبود اکسیژن حال وخیمی داشته؛ اما با سرکشی یکی از طلاب خواهر و اطلاع به‌موقع به کادرمان جان آن بیمار حفظ می‌شود.

*فعالیت 130 جهادگر در بیمارستان‌ها

مسئول قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه کادرمان در انجام وظایف خود نیازمند حمایت‌های جانبی از طرف نیروهای جهادی هستند، می‌گوید: هم‌زمان با اوج‌گیری سرعت انتقال ویروس کرونا و خستگی پرستاران، در فراخوان اعزام طلاب حوزه علمیه 130 نفر اعلام آمادگی کردند و در بیمارستان‌ها مشغول به فعالیت شدند.

سید حسین مؤمنی تأکید می‌کند: روحانیت از ابتدای انقلاب همیشه در کنار مردم بوده و همواره در عرصه‌های مختلف کارهای جهادی کرده است؛ همان‌طور که در هشت سال دفاع مقدس بیشترین شهدا از بخش طلاب بودند؛ اکنون نیز حدود هزار نفر از طلاب در فعالیت‌های جهادی از ابتدای سال شرکت داشته‌اند.

او اضافه می‌کند: در شرایط کنونی که بار سنگینی بر پرسنل بیمارستان تحمیل شده است، کمک‌های جهادی طلاب در امور عمومی مانند نظافت بخش‌ها، تغذیه بیماران، جابجایی بیماران و ... به کارایی بهتر مراکز درمانی می‌انجامد. در حال حاضر فعالیت ما بر اساس اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده و در صورت نیاز نیروهای جهادی در سایر بیمارستان‌ها حضور یافته و خدمت‌رسانی خواهند کرد.

مسئول قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان، فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین اهداف کار جهادی می‌داند و تصریح می‌کند: جهادگران از جنس مردم عادی هستند، زمانی که مردم خدمت‌رسانی مخلصانه نیروهای جهادی را به بیماران مشاهده می‌کنند؛ از آنان تأثیر می‌گیرند. پس بهترین انگیزه سازی و تأثیرپذیری را فعالیت جهادی می‌تواند در بین مردم داشته باشد.

*شأن روحانیت در خدمت به مردم است

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه خدمت‌رسانی کادرمان به بیماران کرونایی مصداق جهاد در راه خدا است، اظهار می‌کند: پرستاران و پزشکان لباس خدمت پوشیده‌اند و در جبهه سلامت مشغول به فعالیت هستند که این کار نوعی جهاد محسوب شده و مرگ هرکدام از آنان به دلیل بیماری حکم شهید دارد.

حجت‌ ‌ الاسلام محمدتقی رهبر ادامه می‌دهد: این روزها هم‌زمان با افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا و خستگی و کمبود نیروی کادرمان در بیمارستان‌ها حضور نیروهای جهادی بیشتر از هر موقع احساس می‌شود. جمعی از طلاب با احساس وظیفه لباس خدمت بر تن کرده و به کمک کادرمان آمده‌اند که این کار امری پسندیده و در شأن روحانیت همین است که در میدان خدمت در کنار مردم باشند.

او می‌گوید: روحانیت همیشه در کنار مردم بوده و خواهد بود. امروز در کنار کادرمان به مجاهدت ادامه می‌دهند و جلوه روحانیت با این اقدام در بین مردم بیشتر ملموس خواهد شد و مردم روحانیت را در کنار خود می‌بینند.

*حمایت دفتر تبلیغات اسلامی از فعالیت جهادی طلاب

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اقدامات این دفتر در راستای حمایت از طلاب جهادی اظهار می‌کند: از ابتدای سال برای افرادی که در آرامستان‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت جهادی انجام می‌دهند شهریه‌ها‌یی اضافه بر حقوق آن‌ها در نظر گرفته‌ایم و همچنین فعالیت آن افراد به عنوان سابقه تبلیغی در پرونده آنان ثبت خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی ادامه می‌دهد: برای رفع مسائل فقهی و عاطفی بیماران برخی طلاب دچار شبهاتی می‌شوند؛ به همین منظور توسعه و تأمین منابع محتوایی را در رأس برنامه‌ها قرار دادیم و در این مسیر از توان طلبه‌های تخصصی نیز بهره گرفتیم تا شبهات طلاب برای پاسخگویی به بیماران و همراهان بیماران برطرف شود.

او می‌افزاید: این دفتر در زمینه تقویت مسائل فرهنگی در حوزه‌های تأمین پشتوانه علمی، فکری، آموزشی، معرفتی و توسعه منابع محتوایی فعالیت می‌کند تا طلاب در مسیر تبلیغ خود در بیمارستان‌ها دچار مشکل نشوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان می‌کند: خدمات اجتماعی، مددکاری و یاری‌رساندن به مردم بخشی از سیره علما و ائمه در صدر اسلام بوده است. امروزه نیز طلاب با بهره‌گیری از همین سیره این کار را در پیش گرفتند و راه آنان را ادامه می ‌ دهند.

*فعالیت جهادی طلاب یک گام در مسیر تبلیغ دین

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اصفهان اعلام می‌کند: طلاب و روحانیون بدون هیچ امتیازی مشغول در بیمارستان‌ها مشغول به کارشده‌اند که این امر برای مردم جالب و خود یک گام در مسیر تبلیغ دین است.

حجت‌الاسلام محمود مرادی می‌افزاید: طلاب و روحانیون همواره از زمان شکل‌گیری انقلاب تاکنون در عرصه‌های جهادی نقش پررنگی داشته‌اند و حضور آن‌ها در بیمارستان‌ها باعث دلگرمی و آرامش در بین بیماران شده است.

او می‌گوید: حضور جهادی طلاب در مراکز درمانی باعث شد تا دیدگاه‌های منفی که با تبلیغات دشمن و شبکه‌های ماهواره‌ای، نسبت به روحانیون شکل گرفته بود تغییر کند و این کار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار