20 درصد آبیاری شهر از طریق پساب است

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در گذشته اصلا از پساب استفاده نمی‌شد، اما تاکنون توانسته‌ایم 20درصد از آبیاری فضای سبز را از طریق پساب انجام دهیم.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: اصفهان در مرکز فلات ایران واقع شده و اقلیم خشک و نیمه خشک دارد، اما سرسبزی این استان به دلیل جاری بودن رودخانه زاینده رود موجب نشاط در این شهر شده و شکل گیری شهر اصفهان متکی بر این وجود زاینده رود بوده است.
وی افزود: اصفهانی‌ها که از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بوده‌اند از این آب بهره برداری کشاورزی کرده‌اند و بر اساس تقسیم بر مبنای طومار شیخ بهایی آب را به وسیله مادی‌ها به درون بافت شهر هدایت کردند و کنار مادی‌ها را درخت کاشتند، به همین دلیل امروز در اصفهان درختانی 100 و 200 تا 600 ساله می‌بینیم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در رابطه با نوسانات بارندگی امسال، این چنین ادامه داد: نوسانات آب و هوای امسال باعث شد بارندگی خوبی داشته باشیم، اما متاسفانه تمام این روان آب‌‎ها ذخیره نشدند، البته به سفره‌های آب زیر زمینی وارد ‌شده اند، اما نمی‌توانیم در سطح شهر یا کشور از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.
پساب تصفیه شده مشکل بهداشتی ندارد
مرتضایی نژاد در مورد ثمره بارندگی‎های امسال، اظهار کرد: این‌ بارش‌ها عاملی برای جاری ماندن طولانی‌تر زاینده رود و ذخیره آب بیشتر پشت سد شد. به گونه ای که در سال جاری حدود 3 تا 4 برابر سال گذشته آب پشت سد ذخیره و تداوم در جاری بودن رودخانه باعث آبگیری چاه‌های نزدیک به حریم رودخانه شد.
وی در ادامه گفت: چاه‌های نزدیک به حریم رودخانه نسبت به چاه‌های دورتر میزان آبگیری بیشتری داشتد و مردم این مناطق نیاز آبی خود را از طریق استفاده از چاه رفع می‌کنند؛ بنابراین مجبوریم آب را از طریق شبکه‌های توزیع به مناطق دورتر منتقل کنیم.
مرتضایی نژاد در رابطه با "استفاده 40 درصدی از چا‌ه‌ها" گفت: پس از تکمیل شبکه پساب با اطمینان از این عدد استفاده می‌کنیم، اما در حال حاضر 70 درصد از آب چاه استفاده می‌شود. منبع آبرسانی فضای سبز آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و پساب هستند که در گذشته اصلا از پساب استفاده نمی‌شد، اما تاکنون توانسته‌ایم 20درصد از آبیاری فضای سبز را از طریق پساب انجام دهیم.
21 درصد احیاء چاه ها در اصفهان موفق بوده است
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: طبق اطلاعات ارائه شده توسط مشاور سازمان فضای سبز در بازدید میدانی از چاه‌ها، 21 درصد در احیای چاه‌ها بهبود داشتیم که این مقدار در شهر پراکنده شده و تمام چاه‌های حریمی آبگیری شده‌اند، اما هرچه از مرکز شهر فاصله می‌گیریم وضعیت بدتر می‌شود.
مرتضایی نژاد ادامه داد: سال گذشته زاینده رود 16 ماه خشک بود، اکثر چاه‌ها خشک شدند و تنها حدود 10 درصد از چاه ‌ها آب داشتند؛ مجبور شدیم به وسیله تانکر به مناطقی که با کمبود آب مواجه بودند آبرسانی کنیم که هزینه بیش از 10 میلیار تومان به همراه داشت.
وی افزود: بیشتر مشکلات امروز ناشی از بحران کم آبی سال گذشته است که امسال ظاهر شده است. آسیب کم آبی شدید سال گذشته شاخه‌های خشک درختانی است که در سطح شهر می‌بینیم. در آن زمان با 28 میلیون متر مکعب گیاهان سطح شهر اصفهان را آبیاری می‌کردیم. در حالی که، نیاز آبی این شهر 56میلیون متر مکعب است؛ یعنی با مقداری کمتر از نصف نیاز شهر را آبیاری می‌کردیم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: آب در سه زمینه تامین، انتقال و مصرف آب مورد بحث قرار می‌گیرد. در مورد تامین آب چاه‌ها خوب عمل شده است، اما به مناطقی که کم آبی داشتند، انتقال آب داشتیم. در مورد مصرف نیز، امسال مانند سال گذشته با کم آبی مواجه بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم که در کنترل آب بهتر عمل کنیم. مرتضایی نژاد در رابطه با شرایط آبی امسال در شهر اصفهان گفت: سال گذشته برای آبیاری جنگل‌های حاشیه شهر از جمله جنگل «بختیار دشت» بیشتر از پساب استفاده کرده ایم. در حال حاضر تلاش می‌کنیم تصویه‌خانه ها را تا پایان سال تکمیل کنیم تا حداقل از نظر زیر ساخت مشکلی نداشته باشیم و در صورت وجود کم آبی در سال‌های آینده بتوانیم از طریق پساب تصفیه شده از بحران عبور کنیم، زیرا این پساب از نظر بهداشتی مشکلی ندارد.
کمبود آب در مناطق2 و 4 شهرداری اصفهان
وی افزود: در بعضی مناطق هنوز هم با مشکل کم آبی مواجه هستیم، مثلا در منطقه 4 وضعیت چاه‌ها هیچ تغییری نکرده است. یک سوم جنگل‌های اصفهان از جمله جنگل شرق با مساحت 700 هکتار در این منطقه قرار دارند و نیاز آبی این منطقه 225 لیتر در ثانیه است. پساب تصفیه خانه منطقه «فیزادان» در جنوب اصفهان را که حدود 35 لیتر پساب در ثانیه تصفیه می‌کند را به این جنگل منتقل می‌کنیم. این مقدار کمتر از یک ششم نیاز جنگل است و اصلا کافی نیست.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در منطقه 2 نیز وضعیت آب به همین صورت است، اما در سمت شمال اصفهان تصفیه خانه‌ای برای تامین آب مناطق 2 و 12 استفاده می‌شود.
مرتضایی نژاد گفت: بسیاری از کشورها برای مصرف خانگی و آب آشامیدنی از پساب استفاده می‌کنند، ما نیز تلاش می‌کنیم و تصفیه ثانویه انجام می‌دهیم. در حال حاضر تصفیه خانه سمت شمال و جنوب برای تصفیه پساب که وارد چرخه فضای سبز می شود و آبیاری مناطق حاشیه‌ای کمک می کند، با هزینه‌های سنگین فعال هستند.
وی در رابطه با استفاده از آب زاینده رود گفت: در حال حاضر که زاینده رود جاری است، در حال تعاملاتی با سازمان آب و فاضلاب هستیم که خوشبختانه همکاری خوبی باهم داریم و اجازه می‌دهند که از آب رودخانه استفاده کنیم اما به این معنی نیست که همه نیاز آبی را در اختیار داشته باشیم.
نباید از آب سالم برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در رابطه با حقابه این سازمان اظهار کرد: روایت‌های مختلفی از جمله 8 سهم از کل زاینده رود مطرح است و همچنین در طومار شیخ بهایی برای شهر اصفهان، محیط زیست، کارخانه ها و ... به صورت مکتوب چهار سهم از 18 سهم تعیین شده است؛ اما به دلیل اختلافات موجود از تمام سهم خود استفاده نمی‌کنیم، زیرا همه بخش‌ها از جمله کشاورزان، محیط زیست و تالاب گاوخونی باید به میزان کم از آب رودخانه بهره‌مند شوند.
مرتضایی نژاد ادامه داد: معتقدم که اگر زاینده‌رود پر از آب باشد بازهم نباید مقدار زیادی از این آب را برای فضای سبز استفاده کرد، زیرا باعث می‌شود، در بخش‌های دیگر مشکل کم آبی بوجود آید، بنابراین باید با هم تعامل کنیم.
راه اندازی تصفیه خانه فیزادان
وی در آخر خاطرنشان کرد: تصفیه خانه جنوب دو بخش دارد که یکی در سپاهان شهر است و 140 لیتر آب در ثانیه تصفیه و تولید می‌کند و بخش دوم در فیزادان است که در حال راه اندازی است و کارها طبق برنامه پیش می‌روند، هزینه‌های این پروژه برای راه اندازی تصفیه‌خانه و استفاده بیشتر از تصفیه ثانویه را شهرداری پرداخت می‌کند. در بهار سال آینده که نیاز آبی زیادی نسبت به زمستان داریم این تصفیه خانه کار خود را به صورت جدی آغاز خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار