چرا تاکنون فیلم و سریال‌های پلیسی توقعات مخاطبان را برآورده نکرده است؟

نوروزبیگی گفت: فیلمنامه‌های ما طوری پیش می‌رود که انگار پلیس هرگز اشتباه نمی‌کند و در مقابله با آدم‌های بدکار و تبهکار همیشه یک قدم عقب است.

چرا تاکنون فیلم و سریال‌های پلیسی توقعات مخاطبان را برآورده نکرده است؟

جواد نوروزبیگی تهیه کننده مطرح سینما ، درخصوص نحوه پرداخت فیلم و سریال‌های ایرانی به «پلیس» گفت: خیلی از سریال‌های پلیسی که تا امروز تولید شده اند، توقعی که بعد از دیدن مشابه آن‌ها در فیلم‌های خارجی در مخاطب ایجاد می‌شود را برآورده نمی‌کند. این مسئله هم دلایل مختلفی دارد؛ یکی از دلایل این است که پلیس خواسته‌های خود را دارد و هیج گاه نمیخواهد خودش را در دل جامعه و بخشی از آن بداند. اتفاق خوب و بد برای پلیس هم می‌افتد. پلیس برای امنیت و آسایش مردم در کنار آنهاست. فیلمنامه‌های ما طوری پیش می رود که انگار پلیس هرگز اشتباه نمی کند و در مقابله با آدم‌های بدکار و تبهکار همیشه یک قدم عقب است.
وی افزود: این عقب بودن مردم را با پلیس همراه نمی کند، زیرا نمی تواند خواسته‌ای که آن‌ها طبق تصورشان از یک پلیس دارند را برآورده کند. به نظرم باید کمی دست فیلمساز باز باشد تا پلیس را همانطور که مخاطب میخواهد برای او جا بیندازد. در نهایت نتیجه گیری مثبت مهم است نه اینکه قدم به قدم پلیس مثبت باشد. یک جا‌هایی پلیس هم اشتباه میکند و این اشتباه را گفتن اشکالی ندارد. اتفاقا مخاطب از حرف صادقانه خوشش می‌آید؛ بنابراین باید دست باز فیلمساز باز باشد. خوشبختانه الان فضا بهتر شده است.
باید کاراکتر پلیس برای سینما و تلویزیون بسازیم/ دغدغه‌های پلیس میتواند در قالب فیلم ارائه شود
تهیه کننده فیلم «سلام بمبئی» با بیان اینکه مشکل اصلی فیلمنامه است اظهار کرد: در چند سال اخیر فیلمنامه نویس‌های خوبی دعوت کرده اند و به نظرم در آینده با فیلم‌های پلیسی زنجیره وار که مردم می‌پذیرند مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: ما الان کاراکتر ثابت پلیس نداریم که بگوییم فلان بازیگر را فقط در نقش پلیس می‌بینیم؛ یعنی برای پلیس کاراکترسازی نکرده ایم. مثلا پلیس سریال «کبرا ۱۱» همواره ثابت است. در فیلم‌های ماهم باید کاراکترسازی شود که کار سختی هم نیست. می‌شود روی جوان‌های مستعد سرمایه گذاری کرد که این‌ها دیگر کاراکتر پلیس ما باشند. در اینصورت خواهیم دید که کیفیت آثار بسیار خوب خواهد بود.
نوروزبیگی درباره همکاری پلیس برای در اختیار گذاشتن تجهیزات گفت: پلیس با آنچه که در توان دارد از فیلمسازان حمایت می کند. من خودم تا الان ۳ سریال پلیسی داشتم و هرگز اینطور نبوده که، چون پلیس به من چیزی نداده پس صحنه‌ها را کم می کنم. پلیس امکانات را کاملا در اختیار میگذارد مشکل بهره برداری است. بهره برداری به بودجه و امکانات بستگی دارد، باید حمایت‌ها بیشتر شود که در نهایت اعتماد جامعه را دنبال دارد. هرچه ما فیلم پلیسی خوب بسازیم، اعتماد جامعه به پلیس و امنیت بیشتر میشود؛ بنابراین میتوان گفت که ضعف در تجهیزات نیست بلکه در بودجه و فیلمنامه است. قطعا با تجهیزات خوب فیلم‌های بهتر میتوان ارائه داد. این مسئله تاحدودی دارد جا می‌افتد و مردم ما هم به فیلم‌های پلیسی و هیجانی خیلی علاقه‌مند هستند.
وی افزود: پیشنهاد من این است که پلیس پیشگیرانه عمل کند یعنی بهترین سوژه برای فیلم پلیسی این است که مخاطب به سمت کار خلاف نرود. باید جامعه را آسیب شناسی و به آن مسائل رسیدگی کنیم. به نظرم کمترین حضور پلیس بهترین حضور آنهاست. اگر اشکالات و ناهنجاری‌ها در جامعه برطرف شود آن وقت میتوان گفت که پلیس کار خود را انجام داده است. شناسایی مشکلات و آموزش مقابله با آن‌ها از طریق فیلم و سریال مهم است. موضوع قاچاقچیان، معتاد‌ها و.. باید در قالب فیلم بیان شود. پیشگیری باعث می‌شود که سرمایه و تلفات جانی در جامعه کمتر باشد و در نتیجه اجتماع ایمن‌تر باشد.
باید کاراکتر پلیس برای سینما و تلویزیون بسازیم/ دغدغه‌های پلیس میتواند در قالب فیلم ارائه شود
تهیه کننده فیلم «سلام بمبئی» عنوان کرد: در هالیوود یا کشور‌های دیگر، سریال‌هایی که میسازند الزاما در کشور خودشان با آن همه هزینه به کرات اتفاق نمی‌افتد. آن‌ها دارند فیلم میسازند و استودیو‌های خاصی هم دارند. آن‌ها مطمئن هستند که چنین اتفاقی در کشورشان نیست وگرنه بعد از ساخت این همه فصل از «کبرا ۱۱»، باید از آلمان با این میزان از جرم و جنایت بیزار باشیم، اما اینطور نیست. آن‌ها با پیشگیری جلو رفتند و الان با سوژه‌های جدید فیلم پلیسی میسازند.
وی ادامه داد: کشوری هستیم که مهاجر غیرقانونی زیاد داریم، فرهنگ‌ها متفاوت هستند، اتفاقات، اوضاع اقتصادی و... باعث میشود که در حالت کلی جرم خیز باشیم، اما پیشگیری مهم است. اگر پلیس بخواهد روی فرهنگ کار کند قطعا موفق‌ترین پروژه‌های فرهنگی خواهد بود. به نظرم شرایط اقتصادی به جرم منجر نمی‌شود، این فرهنگ است که جامعه به آن نیاز دارد. پلیس و قوه قضائیه و نهاد‌ها میتوانند این کار را انجام دهند.
باید کاراکتر پلیس برای سینما و تلویزیون بسازیم/ دغدغه‌های پلیس میتواند در قالب فیلم ارائه شود
نوروزبیگی در پایان یادآور شد: اینکه می‌گویند پلیس با اجازه تجهیزات منبع درآمد برای خودش ایجاد است حرف درستی نیست، زیرا هزینه تجهیزات پلیسی نسبت به اقلام دیگر بسیار کمتر است. به نظرم به اندازه بودجه‌ای که دارند برنامه ریزی می‌کنند، عده‌ای توقع دارند همین هزینه‌های کم را هم ناجا نگیرد که باز هم در بهره برداری آخر فیلم تاثیر ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار